Gå til innhold

Noen som har fått beskjed om at det kan være en liten risiko å bli gravid igjen etter ks?

Anbefalte innlegg

Det fikk jeg, og er veldig usikker på om jeg tør dette en gang til. Har ingen ønsker om å gå inn med livet som innsats, men har sååå lyst på ny baby! Hva gjorde/har dere gjort? Gikk det bra?

Fortsetter under...

heihei:)

jeg fikk ingen slik beskjed. Hadde hastekeisersnitt med førstemann og 6 år etter fødte jeg på vanlig måte:) Det gikk helt greit, det. fikk vite at jeg hadde en grei fødsel (2. gang) til være 1. vaginalfødsel.

Men jeg tror jeg ville vente litt fra forrige, slik at arret får litt tid på seg. kanskje et par år.

Jeg hadde Ks for 8 mnd siden og er nå 3 mnd gravid (ikke planlagt, brukte prevansjon)

Har vært hos legen ,bekymra meg jo for hvordan det skulle bli siden det er kort tid siden KS. Men siden det har grodd helt fint hos meg skulle jeg ikke bekymre meg for det, sa legen.

Rent statistisk har du større risiko for

- livmorruptur, da spesielt under en vaginal fødsel (0,5-1%)

- at morkaken fester seg for langt ned (Placenta previa)

- at morkaken gror for langt inn i livmor-vevet (Placenta accreta)

Men alt dette er VELDIG små tall. På generell basis er det derfor ikke vanlig å fraråde et nytt svangerskap etter keisersnitt.

Anbefaler deg å snakke med en av legene på sykehuset som tok ditt (siste) keisersnitt. De kan se på operasjonsbeskrivelsen og vurdere om det er noen spesielle hensyn DU bør ta.

• 3 uker senere...

jeg har fått beskjed om at sjansen for at jeg får komplikasjoner (mest da revning av livmor) neste gang er forholdsvis stor og er anbefalt å ikke få flere barn. nå har jeg jo to stykker og bør klare avfinne meg med det. hadde komplikasjoner som er årsaken til beskjeden.

har du ikke hørt noe så vil jeg tro at det ikke ernoep roblem for deg å ta et ks til. vanligvis er jo sjansene små for at det skjer noe galt.

Jeg hadde hastesnitt, men har ikke hørt noe om at jeg ikke burde bli gravid igjen (nå er det ikke aktuelt da, men det er av andre grunner)

Mamma'n til stebarna mine har hatt tre keisersnitt. Et haste-, et katastrofe- og et planlagt. Mellom de to siste snittene er det 12 mnd og 2 uker (ikke planlagt, kan man si). Det gikk bra, men hun fikk planlagt snitt med sistemann (dame) da... Sambo sier at legene sjekket henne, men at de ikke uttrykte stor bekymring ved svangerskap nr.3...

Så det vil vel helst gå bra, vil jeg tro!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...