Pysjen Skrevet 10. januar 2008 #1 Skrevet 10. januar 2008 Legen min vil ikke gi meg dette. Mener å ha hørt at mange gravide får dette mot svangerskapskvalme. Noen her som har fått Afipran?
Guttemamma75 Skrevet 10. januar 2008 #2 Skrevet 10. januar 2008 Jeg fikk afipran mot kvalme som hjalp godt.. Jeg tok også minifom pga veldig mye luft i magen - det fåes kjøpt reseptfritt på apoteket ..... Dette står det om afipran i felleskatalogen : Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Metoklopramid har vært brukt som antiemetikum til gravide over lengre tid uten at det er blitt påvist fosterskadelige effekter. Ved høye doser i siste trimester har andre dopaminreseptorblokkere som klorpromazin og flufenazin gitt opphav til langvarige, men forbigående neurologiske forstyrrelser hos barnet. I dyreforsøk har haloperidol i siste del av drektigheten vist forstyrrelser i innlæring og motorikk. Da det ikke kan utelukkes at dette er en klasseeffekt for dopaminreseptorblokkere, bør metoklopramid ikke gis til gravide i 3. trimester. Overgang i morsmelk: Metoklopramid går over i morsmelk. Melk/plasmaforholdet er ca. 1,8-1,9. Etter terapeutisk dose hos moren vil den beregnede dose til barnet bli ca. 1-45 μg/kg/dag. Ved terapeutiske doser er det liten risiko for at barnet blir påvirket. Det er imidlertid grunn til å være forsiktig ved bruk av høyere doser, da metoklopramid kan ha sentralnervøse effekter M.a.o - helt ufarlig fram til 3.trimester..
TePa Skrevet 11. januar 2008 #3 Skrevet 11. januar 2008 Jeg brukte Afipran forrige gang og har også fått det nå. Har en frisk og fin 1 åring som ikke har tatt skade av det Men tror kvalmen må vere ganske ekstrem før de skriver det ut.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå