Gå til innhold

AFIPRAN


Pysjen

Anbefalte innlegg

Legen min vil ikke gi meg dette. Mener å ha hørt at mange gravide får dette mot svangerskapskvalme.

 

Noen her som har fått Afipran?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk afipran mot kvalme som hjalp godt.. Jeg tok også minifom pga veldig mye luft i magen - det fåes kjøpt reseptfritt på apoteket ..... Dette står det om afipran i felleskatalogen : Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Metoklopramid har vært brukt som antiemetikum til gravide over lengre tid uten at det er blitt påvist fosterskadelige effekter. Ved høye doser i siste trimester har andre dopaminreseptorblokkere som klorpromazin og flufenazin gitt opphav til langvarige, men forbigående neurologiske forstyrrelser hos barnet. I dyreforsøk har haloperidol i siste del av drektigheten vist forstyrrelser i innlæring og motorikk. Da det ikke kan utelukkes at dette er en klasseeffekt for dopaminreseptorblokkere, bør metoklopramid ikke gis til gravide i 3. trimester. Overgang i morsmelk: Metoklopramid går over i morsmelk. Melk/plasmaforholdet er ca. 1,8-1,9. Etter terapeutisk dose hos moren vil den beregnede dose til barnet bli ca. 1-45 μg/kg/dag. Ved terapeutiske doser er det liten risiko for at barnet blir påvirket. Det er imidlertid grunn til å være forsiktig ved bruk av høyere doser, da metoklopramid kan ha sentralnervøse effekter

 

M.a.o - helt ufarlig fram til 3.trimester..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte Afipran forrige gang og har også fått det nå. Har en frisk og fin 1 åring som ikke har tatt skade av det :) Men tror kvalmen må vere ganske ekstrem før de skriver det ut.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...