Gå til innhold

gravid på slutten av studiet

Rekecabaret

Anbefalte innlegg

har veldig lyst til å få barn med en gang etter skolen. får ikke tjent opp rett til foreldre penger og engangsstønaden er jo en vits. er det mulig å melde seg opp til et fag så man har rett til støtte fra lånekassen? må man bestå faget for at pengene ikke blir gjort om til lån? eller går ikke dette i det hele tatt?

Fortsetter under...

du kan melde deg opp til fag som er minst 15 st.poeng el snakke med skolen om å utsette en eksamen og be de sende skriv til lånekassa om at du har perm. men bare ring til lånekassa 04545. de svarer på alle spørsmål,spør om å få snakket med en som evt kan sjekke dine pers.opplysniinger. de trenger kun f. nr ditt.ikke gå utifra noe uten å dobbelsjekke hvertfall!!! lykke til

• 3 uker senere...

Ser at det er en stund siden du startet denne tråden, har du funnet svar? Jeg lurer nemlig på det samme selv nå. Jeg er gravid, og er ferdig med bachelorgraden i juni-08. Jeg tenker på å melde meg opp til et nytt studie, men vet du hvordan lånekassen forholder seg til det?

jeg lurer også på dette. er ferdig med sykepleien juni-08 og har termin ca 9 oktober. er det mulig å bare melde seg opp i et fag, uten å begynne på det? å bare søke om fødselsstipend med en gang? noen som vet hvordan dette fungerer?

er litt frustrert...var ikke helt planlagt denne graviditeten, har alltid hatt lyst på barn, men trodde jeg skulle stå litt bedre økonomisk når den tid kom. klarer liksom ikke helt å glede meg over nyheten!

Du kan søke på nytt studium. Får du plass søker du om støtte fra lånekassen på vanlig måte. Du starter studiet (du får nok ikke permisjon på det grunnlaget at du snaaart har termin...hehe..) og søker om (på formelt grunnlag) permisjon fra skolen. Denne starter 3 uker før termin sånn som for vanlige arbeidstakere. Du trenger ikke ta eksamen verken mens du er i permisjon, eller å vende tilbake til det studiet du søkte deg inn på.

Fødselsstipendet søker du om først når barnet er født (det skal legges ved fødselsattest, og denne er jo litt vanskelig å oppdrive før du faktisk har født..). Så får du det som tilsvarer full støtte i ett år (80 000) fordelt på 10 mnd (som er så lenge du kan ha permisjon fra skolen).

Hvordan utbetalingene fordeler seg er litt forskjellig. Noen får 8000 hver mnd i 10 mnd, andre får deler av sitt eksisterende lån omgjort til stipend (la oss si 20 000 av de 80 000 som fødselsstipendet er på) og de resterende 60 000 som utbetalinger i de 10 mnd.

Tusen takk for supert svar:-) endelig et tydelig svar. Og du karro_85, vi er jo i kjempelik situasjon, jeg har også foreløpig termin 9oktober, og er ferdig på sykepleien i juni-08:-) Og det med økonomien ordner seg alltids, du må prøve å tenke positivt, kanskje passer det perfekt på mange måter akkurat nå. Vi blir ferdig med utdanningen:-)

Klem:-)

Annonse

Hei jenter.

Jeg er også ferdig me sykepleien juni 08! :) Har snakka med lånekassen og blitt litt klokere. Jeg skal melde meg opp til en master , ta permisjon 1 år slik at jeg får fødselsstipend, og slutte når permisjonener over. :) Det var helt i orden da de ikke krever noen beståtte eksamener eller noe... Genialt, nesten for godt til å være sant!! :)))

Lykke til, klem!

Ja det var jo veldig bra!:-) Når er det du har termin? Hvilken master tenker du å melde deg opp til? Jeg driver og ser på aktuelle studier nå. Bør det være en master, eller kan det være andre ettårs studium eller bachelorgrader?

Lykke til til deg også!

Klem:-)

Hei

Jeg var ferdig med min bachelorgrad til jul og siden jeg har termin 25.april får jeg meg ikke fulltidsjobb før permisjonen. Jeg skal derfor søke (gjennom samordna opptak) om årsstudium og når jeg får opptak søke om fødselspermisjon. Da har jeg også rett på fødselsstipend i fra lånekassen. Dette oppfordret de meg faktisk til på universitetet.

Mye å sette seg inn i, både hos skolen og lånekassen. Men det ser ut som eneste mulighet, ellers vil jeg jo gå ned i inntekt etter at babyen kommer, og det er jo ikke akkurat gunstig.. Man får nemlig ikke støtte fra nav(arbeidsledighetstrygrd el) uten at en er gått ned 50 % i stilling, og studier regnes i den sammenheng ikke som jobb.

Håper dette hjalp andre litt også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...