Gå til innhold

Noen studenter med termin i januar? ( samme som i januar08)

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er student og har termin i slutten av januar. Vil ta permisjon i et år, for å få mest mulig tid sammen med den vesle. Er det noen som kan noe om reglene for fødselstipend? Vil jeg få penger fra lånekassen, selv om jeg er i permisjon, og allerde har mottat stipend for et semester/halvår? Noen som vet hvor lang behandlingstid det pleier å ta?

Takk:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du allerede har søkt om lån og stipend for vårsemesteret, så sender du bare inn søknad om fødselsstipend til lånekassen etter at du har født. Det finner du inne på lånekassen sine nettsider.

Du har ikke rett på støtte til permisjon i mer enn 42 uker, så det er det viktig å være klar over! Du vil få støtte i sommerferien, men ikke de siste mnd av året. Husk det så du setter til side penger...

I tillegg har du rett på engangsstønad fra nav, eller foreldrepenger hvis du har jobbet og tjent nok til å ha rett på det. Det kan du se regler for på nav.no. Du kan søke på engangsstønaden allerede nå, den er på 33.500 kroner (skattefritt), og kommer vanligvis på konto i løpet av et par uker etter at du søker.

Pengene fra lånekassen tror jeg omgjøres på etterskudd? Er ikke helt sikker. Har fått første utbetaling med lån og stipend nå, så jeg regner med at det ordner seg etter hvert;)

Hvis du ikke har søkt på lån og stipend for vårsemesteret, får du gjøre det så snart som mulig, og hake av for at du venter barn dette semesteret.

Skrevet

Du hadde peiling, du, supert:) Søkte for både 07 og 08 da jeg søkte i august,fikk jeg sendt brev i posten om at " ser du venter barn", og fikk med fødselstipend skjema.

Jeg har ikke søkt om lån, prøver å styre unna det lengst mulig. Takk for godt tips om å sette vekk penger! Slutten av året..blir vell mot desember det da? (Nesten den tyngste mnd også,hehe)

Engangsstønaden er allerede hentet og komt på konto:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...