Gå til innhold

Toalettproblematikk..?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal ha keisersnitt i spinalbedøvelse om to og en halv uke. Jeg har forstått det slik at de legger inn et kateter for å tømme urinblæra, og for å sørge for at vi slipper å være avhengig av et toalett om tissetrangen melder seg. Dvs, ettersom vi får kateter vil vi vel heller ikke oppleve nettopp tissetrang. Jeg har lest informasjonsskrivet fra sykehuset mitt, hvor det står at de vil fjerne kateteret senest innen ett døgn etter inngrepet. Er det noen av dere som har fått utført keisersnitt tidligere, som har fjernet kateteret før det har gått ett døgn? Og, hvordan er det å tisse på toalettet da, er det smertefullt?

En annen ting jeg lurer veldig på: hva hvis jeg må bommelom? Jeg mener, under selve operasjonen, og de fire timene det tar før spinalbedøvelsen ikke lenger fungerer, hva hvis jeg i løpet av denne tiden egentlig må på do? Men at jeg ikke vil kunne holde igjen pga bedøvelsen? Vil det renne ut avføring..? Og hvordan er det å gå på toalettet for å tømme tarmen etter operasjonen, er det vondt å gjøre det samme kveld, eller dagen etterpå?

Som dere skjønner har jeg ikke gjennomgått noe keisersnitt tidligere, og vet ikke hvordan disse tingene fungerer. Jeg håper dere derfor kan hjelpe meg med å besvare dette for meg :-). Beklager om spørsmålene var forumlert på ekkel måte.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136497404-toalettproblematikk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har faatt fjernet kateteret noen timer senere, etter bedoevelsen har sluppet tak. Jeg plages veldig av kateteret foer operasjoen, men naar bedoevelsen slipper tak er dte ikke noe problem og du kjenner det ikke lengre.

Jeg har heller ikke hatt noen smerter ved toalettbesoek i etterkant.

Ang bommelom saa har jeg faktisk ikke tenkt paa det selv om jeg har hatt 2 KS. jeg har heller ikke hatt noen store smerter naar jeg har gaatt paa toalettet for aa gjoere bommelom :)

Tror ikke du skal bekymre deg noe for det, det kommer nok til aa gaa helt fint.

Lykke til !

Hei !

Jeg har hatt to keisersnitt (ikke planlagte) med spinalbedøvelse, og du trenger ikke bekymre deg for verken bimmelim eller bommelom. Kateteret mitt har de tatt ut når jeg har vert oppegående, altså kan gå på toalettet selv. Det har ikke vert vondt å sette inn eller ta ut kateteret, og jeg kjente ingen ubehag når jeg tisset.

Det eneste jeg synes var merkelig etter k-snittet, var når jeg måtte på bommelom (slikt er og blir litt usjarmerende å skrive/snakke om). Det er dårlig med magemuskler rett etter et k-snitt, så du må bare la tingene komme av seg selv. Lite muskler å hjelpe til med for å si det slik :-D. Men ingen smerte.

Lykke masse til !

Når det er planlagt ks får du klyster før inngrepet. Det er ikke vondt! Jeg syntes heller ikke særlig ubehagelig, var jordmor som satte det og hun var så avslappet atte...

Kateter ble tatt på ettermiddagen, jeg plagdes ikke av det, men ikke så dumt å bli kvitt det. Må jo skifte bind ofte, var veldig overrasket hvor mye det blødde. Da er det greit å ikke måtte fikle med kateterslangen i tillegg.

Bommelom, vel det var mer et problem. Som hun over her skrev er det ikke så lurt å belaste musklene. Derfor råder jeg til å drikke mye slik at Nr.2 blir mest mulig myk.

Hvordan virker et klyster rent praktisk? Får man sette det selv, på sykehuset? Hva slags utstyr trenger man? Steg for steg, hvordan virker det? Jeg har lest om det på nett nå, men jeg blir bare forvirret og lei meg og skrekkelig redd for at noen andre skal dytte slanger inn i stumpen min.

Håper virkelig noen kan svare meg.

Jeg har hatt et hastesnitt og et planlagt snitt, begge i spinal. Har ikke fått klyster ved noen av dem så dette er nok litt forskjellig fra sykehus til sykehus (som det meste). Har født på to forskjellige sykehus også jeg da. Men kateteret blir fjernet så fort du er i stand til å gå på do selv, og etter det har jeg ikke hatt smerter eller problemer med tissingen. Det har kommet av seg selv og bare gått bra. Når det gjelder bommelom så har dette heller ikke vært noe stort problem. Har overhodet ikke tenkt på det eller kjent behovet verken under snittet eller rett etterpå. Magen har kommet igang av seg selv etter en dag eller to, og begge gangene har det vært litt høytidsstemning når det skjedde. =) Kjennes ekkelt ut, jeg trodde ikke jeg skulle klare å gjøre det, og det er kanskje litt smertefullt første gangen, men det går av seg selv er min erfaring.

Annonse

Jeg fikk et klyster som heter Klyx, jeg satte det selv hjemme.. Fikk denne på fødeavdelingen kvelden før snittet. Men det er ikke så lett å få satt Klyx synes jeg, så kanskje like greit å få hjelp på sykehuset.. Ikke så lett å komme til der bak, når man har stor mage og tuben med klyster er litt treig :)

Men sånn praktisk er det en slags plasttube/beholder med en tut/rør man kan stikke opp i baken. Innholdet er noe flytende greier. Man setter altså tuten opp i rompa, og skal skvise ut innholdet slik at beholderen tømmes. Så skal man holde igjen (så ikke det renner for mye ut) og ta ut tuten. Man skal sitte noen minutter og la det virke, husker ikke hvor lenge. Og så er det bare å slippe tøylene og la naturen gå sin gang :)

Jeg sleit som sagt med å få dette til, klarer liksom ikke få tømt tuben, den er så treig. Selv om det ser enkelt ut når man holder den i hånda, den har liksom sånt trekkspillmønster som gjør at det ser enkelt ut å klemme den sammen.. Men kanskje bare noe galt med meg ;)

Jeg har hatt 2 planlagte KS.

Kateteret er blitt fjernet samme kveld på begge. Da var jeg oppe og gikk til badet for å vaske meg litt, så da fjernet de det ettersom jeg da var i stand til å gå på do selv. Hadde ingen plager med å gå på do etterpå. Kjente ingenting spesielt.

Når det gjeldre "bommelomme", så stopper dette på en måte opp når det settes spinalbedøvelse. Ofte kan det gå opptil to-tre døgn før det hele kommer ordentlig i gang igjen. Har aldri hørt at det har kommet avføring mens det er tatt KS. Det gjorde ikke vondt å gå på do etter KS for min del i alle fall:)

Tror nok det er vondere for dem som føder vaginalt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...