Gå til innhold

Desember: Har dere vært på 2-årskontroll?

Anbefalte innlegg

Vi har ikke, og nå lurer jeg på om jeg har fått innkallelse og glemt den, eller hva. Eller er det sånn at de ikke har denne kontrollen lenger? Ikke at jeg savner den, for har ikke noe å ta opp, men litt kjipt hvis vi har fått time og ikke kommer....

Noen som ikke har vært? eller har vært?

Fortsetter under...

Me har nettopp vore. Veit at det nokre plassar er eit par måneder etter 2 år, kanskje det er slik der du bur? Pjoken var blitt ein stor gut på 90,5 cm og 13,4 kg. Han har ikkje noko særleg språk endå så helsesystera ville ha oss tilbake til somaren for å sjå om det hadde betra seg. Elles alt vell.

Nix, vi har heller ikkje vert endå

Spurte helsesøster igår når vi va på veiing m Tuva, og ho sa at nokken ganga ble de gjerne 2,5år og før denne kontrollen, så måtte bare vente på innkalling.

E spent på den kontrollen sidn d e så lenge sidn vi har vert no.

Annonse

Vi har vert.

Fikk innkallelse.

Men det var ingen lege. Bare helsesøster.

Marekattungen ble veid og målt.

12 kg og 87 cm.

Første gang hun ble veid på vanlig manuell vekt, slik som voksene, med fult klav klær og greier.

Vi hadde fått tilsent ett skjema for språkundersøkelse av 2 åringen.

Marekattungen var ualmindelig flink språklig.

Enormt ordforåd, og eksepsjonett språkforståelse.

Skjeldent lange og godt sammensatte setninger.

Hun ble lekt med av helsesøster for å finne ut om hun forsto slik og sånn.

HS hadde dukkeseng, bamse, bukse, kopp, gaffel, potte og noen fler ting, som hun brukte, for å kartlegge hvor marekattungen var i forhold til forståelse av det irundt seg.

Men ingen lege....skal de egentlig det?

ang det med lege, så er det kanskje forskjellig fra sted til sted?? Virker som om det er veldig forskjellig fra helsestasjon til helsestasjon hvordan de gjør ting, så da har dere sikker legekontrollen på et annet tidspunkt enn vi har :o)

Jeg ringte i desember og fikk time nå i januar. Har så dårlig erfaring med helsesøsteren, at jeg ikke tok sjansen på å vente på inkalling.

Trygve ble målt og veid (med klær) og var 86 cm lang og 12,4 kg. Han var veldig spinkel og lett som baby, og hoppet nå opp noen vekstkurver.

Vi hadde ikke noe legetime. Helsesøster spurte litt hvordan det gikk og så sjekket hun språket/orståelsen hans. Hun hadde en dukkeseng, et teppe,en bamse, et par sko, en potte ogen skål og og kopp. Sjekket at han viste hva de ulike tingene het og at han f.eks kunne legge bamsen i sengen og så ta på teppenet.

• 2 uker senere...

Lukas var 88 cm og 15,4 kg med klær. En liten go`klump=)

Og så sa legen at det var tydelig at han kom fra et trygt og harmonisk hjem:) Det varmet et mammahjerte=D

Både lege og helsesøster hadde bare positive ting å si =)

De såg at det var en til på gang og da legen spørte Lukas om mammaen hadde baby i magen sprang han bort til meg og skulle dra opp genseren og ned buksa på meg for å vise magen min..hehe=) Søte go`gutten min!

Så nå er det vel et år til neste gang?

Annonse

ja,Mumiungen har vært på 2 års kontroll :o)

Hun veide 15 kg, og var 90 cm, hun er i godt hold :o)

Utrolig deilig alder di er i nå, på godt å vondt...

Vi har fått en liten pappegøye i hus...skravla går i ett sett :o)

...og fantasien er det ingenting å si på,får oss mange gode

latterkuler i løpet av en dag.

Synger barna deres mye? Her synges det dagen lang!!!

"Tlare sell,itte hjelpe meg"...er en settning som går igjen om dagen,

høres det kjent ut? Ikke alltid like enkelt når klokka løper fra oss

på morningen...tålmodigheten lenge leve...1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 :0)

Ja,ja kos dere masse og gratulerer så mye med morsdagen jenter!!!!

Mumitrollet som har bytta nick til

Jepp, vi var to dager etter 2 årsdagen. Den 19. desember var vi.

Hele 14 kg var gutten og 91 cm lang, men litt svikt i knærne :o)

Han fikk sånn ros hos legen, for han hilser på alle, så da han så legen så sa han: HEI, og da legen skulle hilse på meg så tok Even han i hånden i stedet. Og han skravlet og kikket på legen og koste seg masser.

Ble nesten litt forvirret jeg for alt legen sa mange ganger: åhhh, det er så herlig å se en så frisk og flott gutt. Og roste han opp i skyene.

Han er jo bare herlig synes vi, glad og fornøyd.

• 3 måneder senere...

Vi var på kontroll ved 2 år og 3mnd. Snuppa var 86cm og 10,8kg, ikke store jenta her nei! Hun er veldig aktiv, løper hele dagen og har ikke tid til å spise....

Samme opplegg som hos marekattungen med lek med helsesøster. Hun skravler i vei som bare det :-) Vi var imidlertid også til legen.

Jeg syns det er kjempegøy nå, hun er så livlig og sier så mye morsomt, tuller og tøyser masse.

• 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...