Gå til innhold

Trøske, kur for 3 gang...:-(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er nå i gang med å behandle trøske for tredje gang på 4 mnd! Blir visst ikke kvitt det....

Har tatt to 14 dagers kur med mycostatin, men det kommer bare tilbake i løpet av en uke. Fikk tips her inne om å forlenge kuren til 4(!) uker, og tenkte å prøve det nå.

Da jeg snakket med legen sist sa hun at pillekur ikke var noe særlig så lenge man ammet. Så kom jeg over et innlegg lenger ned her der dette sitatet er hentet fra:

"I følge skrivet fra nasjonalt kunnskapssenter for amming på Riksen, er det faktisk en mindre mengde av virkestoffet som går over til barnet ved en slik tablettkur, enn når barnet får denne Mykostatinmiksturen rett i munnen. Og får man tablettkuren så virker denne på babyen så man slipper å gi baby mikstur."

Ble da litt skeptisk med henhold til å holde på i 4 uker med kuren når vi allerede har to bak oss.....

Skal jeg prøve å kontakte legen igjen for å høre , eller fortsette kuren??

Ble veldig usikker her nå.... Noen som kan svare meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jeg som har skrevet det du referer til i det innlegget ditt =0)

Har klipt ut det som står i det skrivet.

Det er jo ikke farlig å gi den miksturen til babyen, er ikke det jeg mener, men legene bruker det som argument at tablettkuren er så sterk at de ikke ønsker å gi ammende dette, evt at den ammende må pumpe seg under kuren. Men dette er ikke tilfelle! Selv om tablettene er sterke, går det ikke like stor mengde over til barnet (men likevel stor nok til at babyen blir kvitt soppen også) som den uansett får ved å få mikstur. Derfor er det helt greit å bruke tablettkur. Og når man stadig får tilbakevendende sopp, så er det mye mere effektivt med disse tablettene..

Ble forøvrig også rådet av Expat (ammehjelper) å få disse tablettene da de er mye mere effektive og tar sopp i hele kroppen..

Her har jeg klipt ut:

""Klinisk erfaring i Norge tilsier at lokalbehandling med imidazolderivater (for eksempel klotrimazol) er mindre effektivt ved candidainfeksjoner på brystknoppene, selv om dette ikke er dokumentert. Ved stadig residiverende candidainfeksjon eller når nystatin og andre lokalt virkende antimyotika ikke er effektivt, kan det være aktuelt å bruke systemiske antimykotika som flukonazol (200 mg første dag, deretter 100 mg daglig i 14 dager) (32). Den beregnede teoretiske dosen flukonazol som overføres via morsmelk til barn som fullammes (0,4 mg/kg/dag), er langt lavere enn terapeutisk dose til barn med oral candidasis (2 - 3 mg/kg/dag) (32). Flukonazol er godkjent av American Academy of Pediatrics for bruk hos ammende (37). ""

Skrevet

Er jo Nasjonalt kompetansesenter for amming på Rikshospitalet som selv sier at man skal gi tablettkur, og vil jo tro at de har litt mere peil enn en almennlege =0)

Skrevet

Jeg hadde sopp og babyen min trøske fra han var ca 2 uker til han var nesten 3 måneder (fikk det etter en antibiotikakur fr brystbetennelse). Mycostatinen hjalp, men tok absolutt ikke knekken på soppen. Fikk til slutt Diflucan-tabletter, men antakelig for lav dosering (fikk liten mengde i bare 7 dager), for soppen kom tilbake nesten med én gang. Vil derfor anbefale det som står over om å skrive ut anbefalingen fra komeptansesenteret og vise legen, slik at du får sterk nok behandling.

Jeg var uansett helt oppgitt etter mye smerte, styr og utgifter, og prøvde Krystallfiolett, et middel du får kjøpt uten resept for en billig penge på apoteket. Hadde sett det anbefalt flere steder på nettet. Smurte det på brystvortene med en q-tip 2 ganger i døgnet i 5 dager, og jammen forsvant jævelskapen! Anbefales på det sterkeste! Ulempen er at dette er et middel som er veldig fargesterkt, slik at du blir blå på puppen, ungen blir blå på tunga, og hvis du søler på klær o.l. går det ikke bort. Men med ammeinnlegg i bh-en og forsiktig håndtering under påføring var ikke dette noe problem.

Etter denne kuren har soppen vendt tilbake én gang (gutten min er nå sju måneder), da har jeg bare tatt en ny kur med Krystallfiollett så har det forsvunnet igjen. Jeg har forøvrig ikke smurt munnen til barnet med noe mens jeg har brukt dette, men han hadde ikke så mye trøske.

Uansett hva du gjør håper jeg du blir kvitt soppen, for det er noe ordentlig dritt! Kostet meg mye energi og noe som skulle vært en god tid for meg og babyen.

Skrevet

Takk for tipset marvimor!

Skal prøve det! Skal fullføre kuren med mycostatin nå så får vi se. Syns også d er slitsomt, spes når man er borte på besøk, overnattingsturer ol.... Prøver alt for å bli kvitt j....skapen!!

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...