Synnøve_Solbakken Skrevet 10. januar 2008 #1 Skrevet 10. januar 2008 Ser det er vanlig å bruke gul gelé med ca 3 dråper blå konditorfarge oppi, men da blir jo geleen grønn. Jeg vil ha den blåere, og hvis jeg tar mer konditorfarge oppi så smaker den veldig rart. Går det an å ta blå konditorfarge oppi den grønne geleen? Blir det blått da? Den blåbærgeleen er jo lilla på farge, så vil ikke ha den heller. Vanskelig...
Allean, Fia og lillebror Skrevet 10. januar 2008 #2 Skrevet 10. januar 2008 Blåbær gele med blå konditor farge da? Da blir den sikkert blåere?
Synnøve_Solbakken Skrevet 10. januar 2008 Forfatter #3 Skrevet 10. januar 2008 Har vurdert det også, men hadde vært kjekt om noen hadde erfaringer, så slapp jeg å prøve ut alle
Monajenten Skrevet 10. januar 2008 #5 Skrevet 10. januar 2008 Jeg aner ikke, men vil gjerne ha bassengkakeoppskrift:-D
*ale* Skrevet 10. januar 2008 #6 Skrevet 10. januar 2008 Oppskrift jah:)Har en toårsdag om tre uker:)
Synnøve_Solbakken Skrevet 10. januar 2008 Forfatter #7 Skrevet 10. januar 2008 Har aldri laget den før, og syns ikke bildene av den på nettet er særlig fine, kommer til å lage den litt annerledes. Jeg lager først en litt høy, vanlig sjokoladekake i den store langpanna til komfyren. Så skjærer jeg ut en firkant, deretter legger jeg oppi marsipan både nedi og opp langs kanten. Jeg legger litt fisker og krokodiller i bunn, heller over gelé som forhåpentligvis er litt blå, og når den holder på å stivne, så legger jeg oppi seigemenn med ring rundt livet (som liksom er på svømmetur). Kaka skal ha på vanlig glasur. På bassengkanten skal jeg bl.a ha seigmenn og parasoller (paraplyer til drinker).
"Frostpinnen" Skrevet 10. januar 2008 #8 Skrevet 10. januar 2008 Hei. Cacas har konditorfarger som er veldig sterke og uten smak i alle slags farger. Selger de på Jernia.
Gjest Skrevet 10. januar 2008 #9 Skrevet 10. januar 2008 Traktøren tar inn noen konditorfarger som er litt uteom det vanlige, prøv den blå de har, den tenker jeg skal fikse det:) Evt kan du jo lage din egen gele med gelatin, farge og smakstilsetning?!
Synnøve_Solbakken Skrevet 10. januar 2008 Forfatter #10 Skrevet 10. januar 2008 Hehe jeg er langtfra noen kokk, ikke sikkert det er vanskelig, men ser ikke for meg å lage gelé fra bunnen av Skal se om jeg kommer meg på Jernia eller Traktøren!
FrøkenSprøken Skrevet 10. januar 2008 #11 Skrevet 10. januar 2008 Noen som har bilder av disse kakene? har toårsdag om ikke så alt for lenge her i gården også...
Gjest Skrevet 10. januar 2008 #12 Skrevet 10. januar 2008 Tror det står på pakka;) Det er jo bare vann og platene, så drypper du litt konditor oppi og litt essens med en eller anen smak;)
*Magic* Skrevet 10. januar 2008 #13 Skrevet 10. januar 2008 Jeg skal bake en bassengkake for første gang i morgen. Har kjøpt grønn gele og blå konditorfarge, og jeg kan gjerne gi beksjed om hvordan fargen blir;) Er ganske spent på hvordan den kommer til å se ut, og skal også lage min egen variant. Har kjøpt sjøstjerner, frosker, krokodiller, fisk, seigmenn og paraplyer til å pynte med.
Synnøve_Solbakken Skrevet 10. januar 2008 Forfatter #14 Skrevet 10. januar 2008 http://www.gladimat.no/FrontServlet?s=mat&state=recept&id=6667 Jeg syns ikke denne er så fin, blir litt for mye gris og stasj for meg, kommer til å lage den enklere, samt å servere den i langpanneforma. Min blir altså firkanta. Hvis dere googler "bassengkake" kommer det noen bilder og oppskrifter.
FrøkenSprøken Skrevet 10. januar 2008 #15 Skrevet 10. januar 2008 Enig med du;) Kommer også til å lage en langpanne, men får se om jeg vil ha bassenget rundt, ovalt eller firkantet. Er jo greit at det er litt kake igjen også Syntes dette virker veldig spennende, og ikke minst gøy! Spørs om jeg får prøve å lage en i helga eller noe, for må jo prøve en gang før det smeller;) Trenger sikekrt treningen... Takker for godt tips!
Linda-Kristin=) Skrevet 11. januar 2008 #16 Skrevet 11. januar 2008 lite tips; la geleen stivne litt og så rører du i den sånn at det blir litt biter før du har den oppi bassenget... da trekker ikke vannet fra geleen så lett inn i bunnen, og du slipper at bunnen blir vassen og klissete;)
Linda-Kristin=) Skrevet 11. januar 2008 #17 Skrevet 11. januar 2008 lag gele av eple/pære saft og gelatin som du drypper blå konditorfarge i? ser for meg at det blir bra...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå