Gå til innhold

Noen med erfaring med Dachshunder? (ovnsrør)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå tenker datteren min å adoptere en sånn ovnsrørshund.

Men er det noen her som har erfaring med dem,og vet om det er en ok hund å ha i hus?

Fortsetter under...

Skrevet

HUff ja,skikkelig stapeiser

Skrevet

Den erfaringen jeg har med dachs er litt blandet faktisk. Fra veldig god til ikke sååå bra:) Men tror det har MYE å si hva slags miljø hunden er i! Tanten min hadde verdens herligste dachs, han spilte piano og var barnas bestevenn, fant seg i ALT:)

Hadde også en som var daglig i stallen og han var super:) Omgjengelig og tøff!

Men har opplevd verdens sureste hund også, han bodde hos en gammel dame og fikk omtrent gjøre som han ville...

Meeeeen, jeg syntes vel langhåret dachs er noe av det nyyyyyydeligste i verden:)

Skrevet

Ikke eid Dachs selv..men har passet..synes de er herlige hunder jeg...ikke noen negative efaringer. De har jaktinnstinkt vel og merke...og bør vel helst få lov å bruke det også til en viss grad...søke som lek med etterfølgende belønning hvis man ikke driver med jakt selv.. Kaniner o.l bør ikke være i samme hustand... ;)

Skrevet

Jeg har ikke dachs selv, har to større hunder. Men en dachs vi treffer rett som det er,(strihåret dachs), er godkjent blodspor-hund. Tøff liten kar, søt, men absolutt en "jobbe-hund". Jeg tror at mange glemmer at dette er jakthunder p.g.a. størrelsen.

Skrevet

Jeg har eiet flere dachshunder, så mye som man kan eie en dachshund. ;o) De er deilige, trofaste, tapre små hunder, men på ingen måte en hund man bare kan ha som kosehund! De trenger å stimuleres ellers blir de enormt rampete, og de trenger like mye mosjon som en middels stor og aktiv hund. Det er forskjell på rasevariantene, så det har en del å si hvilken type og størrelse det er snakk om. Bare spør om du lurer på noe!

Annonse

Skrevet

Dachs er en hund som eier seg selv :-) Men stort sett en utrolig sjarmerende, trofast og fin hund. Du får en stor hund i et hendig format! Men den trenger som de andre sier mye aktivitet, det er ikke noen "vikarierende sofaputerase". De må også passes så de ikke blir tykke, da får de fort problemer med rygg, ben og hofter. Men om jeg skal ha hund igjen så må det bli en dachs!

Skrevet

De fleste er vel greie hunder, men husk at de har et jaktinstinkt og at de trenger å bli stimulert. Men de er veldig snille og barnekjære.

Gjest irismor
Skrevet

Dachser er noen reale TØFFINGER. De blir brukt som hihunder under revejakt. Dvs at de løper ned i hiet til reven og jeger ut reven. En skikkelig tøffing. De har et ganske godt jaktinstinkt og bør få utnytte dette. Feks gjennom lek, søk og finn (gjerne leketøy eller godbiter)

De er også veldig trofast og faktisk gode ankelbitere (vakthund).

De jeg har vært borti har vært gode jakt og familiehunder. Med et veldig godt gemytt.

Kommer jo litt an på hva hunden har opplevd hos sin forrige eier.

Skrevet

Kan kanskje dele med dere et bilde av "den lille damen".

http://www.petfinder.com/photoView/photoView.cgi?petid=10008758

Hun blir behandlet for en type midd akkurat nå,og hadde en bilyd på hjertet.Noe veterinæren tror er pga dårlig næring,og at det kan gå seg til.

Jenta mi fyller 16 snart,og hun er skikkelig ivrig på egen hund.

Sta hund har vi jo fra før..(norsk elghund), men vi har inngjerdet område de kan løpe rundt på, og ellers fine turforhold.

Dette blir ikke mitt arbeid.Det har jeg sagt ifra om- Så får vi se om vi adopterer lille Sallie, eller kanskje broren hennes (som var litt mere langhåret enn henne)...

Jeg klarer meg fint med hunden vi har. Men datteren min har altså et enormt ønske om en egen hund for første gang i sitt liv.

Skrevet

De er sta. Små og søte, men veldig lunefulle.

Ei veninne har en, og den har skambitt min svære golden på 45 kg. Han underkastet seg. Så en annen vei og la seg på ryggen. Hun bet likevel.

Var hos veterinær, og veterinæren var ikke sjokkert over at det var en dachs som hadde bitt!

Skrevet

Auda!Er de kjent for å være bitehunder?

Skrevet

Moren min har 2 stk langhåret kanindachs :) De er verdens nydeligste hunder! Herlige!! De er veldig ok å ha i hus,men litt gneldre bikkjer er det. Det finnes sånn "11 sannheter om dachsen" skal se om jeg finner den, for den sier virkelig hvordan en dachs er!

1:Den kan alltid få plass i bilen

2:Den finner husets beste stol med stor selvfølgelighet

3:Den betrakter deg som sin ydmyke tjener

4:Den hilser deg dagelig med utilslørt glede

5:Den mottar dine gjester med glede-og betrakter dem som sine egne

6:Den skaffer seg venner for livet

7:Den varmer din seng,men ligger helst midt i den

8:Den sover middagssøvnen bak din rygg

9:Den sier deg alldri imot,men bestemmer helst selv

10:Den kan vise deg glede med livet,for den er selv livsglad

11:-og så er den en livskunstner,som du kan lære av!!

Min mor driver oppdrett av Dachs, så nå venter vi et kull i februar! 3.dachskullet!

Utrolig fine hunder, det må jeg si!

Annonse

Skrevet

irismor, det er grevlinghund! :) ikke revehund!

Strihåret er det mest jaktinstinkt på!

Skrevet

Når de er valper da klør de i tenna selvfølgelig, men er man flink til å si "nei, sånn er ikke lov" eller "nei" hvertfall, blir ikke det noe problem.

Skrevet

Vi får se hva det blir til.

Er ikke bare hun og vi som skal like hunden, men hunden som skal like oss også.

Mulig vi er fosterhjem først. Får se.

Hun er iallefall veldig opptatt av Dachser, og ønsker seg en veldig.

Skrevet

Tydeligvis.

Generelt er jeg ikke glad i små hunder.

Selvfølgelig kommer det an på eieren, men hadde min golden oppført seg sånn som denne dachsen kunne jeg ikke hatt han. den spinner rundt og løper i sofaen, sitter i vinduet, gneldrer hele tiden ( har fått bjeffehalsbånd), stikker for et godt ord, så de har satt opp strøm rundt eiendommen.

I tilegg hopper den på mennesker. Tenk hvis min store skulle gjort det på alt og alle....

Men de er pene da.

Som sagt. Det var veterinæren som sa at hun ikke var overrasket over at det var en dachs som bet.

Gjest irismor
Skrevet

Blir brukt til revejakt på vårt jaktlag og den lille karen er en skikkelig tøffing. Grevlingjakt er ikke så utbredt i Norge =)

Skrevet

Nå så jeg på bildet; åhhh, for en liten snuppe! (Jeg er veldig glad i hunder, og er typen som absolutt ikke skal dra og se på et valpekull, hvis jeg ikke har bestemt meg på forhånd...)

Apropos hva hundene blir brukt til: dachser er såkalte "hi-hunder" og heter i Danmark "grævlinge-hunde", fordi dette er hovedspesialiteten.

Hvis din datter setter seg godt inn i rasens særegenheter, dere kommer godt overens og dette er noe din datter faktisk har skikkelig lyst til å bruke tid og energi på, er jeg sikker på at dere vil få det kjempefint sammen!

Skrevet

Jeg eier en Dachs og kan gjerne komme med råd, dersom du lurer på noe.. Send meg en pm..

Skrevet

Nå fikk jeg en email. Vi skal få møte henne i morgen, og vi har førsterett på å adoptere henne.

=o)

Nå blir datteren min glad!

Skrevet

irismor og :))))))))))

Trodde dere hadde rett begge to jeg? Er ikke Dachsen egentlig en Hi hund? Egentlig vel Dachs tyskt for grevling. Men de jager vel rev også :-) Vår jager rådyr (nett beg nå ).

Men over til Hi sitt spørsmål.

Det kommer veldig ann på eieren, hvordan Dachsen blir tror jeg? De kan være veldig sære og sta. Men utrolig gode og flotte familie hunder også. Våres er vant til barn og voksne, katt og andre hunder! Den er utrolig fin. Men den har sine sider. Som feks: Vil den ikke gå tur med andre enn oss. da setter den seg på bakbeina og brånekter!

Vi har en langhåret. Å jeg er overrasket over hvor lite pelsstell det er med den!!!

Skrevet

Takk for svar.

Hvordan ser en langhåret ut når de er valper?

Kan du se her:

http://www.petfinder.com/photoView/photoView.cgi?petid=10008758&photo=1

Og si om du tror hun kan få lengre hår? Hun er bare noen få mndr gml.

Broren hennes ser langhåret ut allerede, og de er begge to mix dachser, men hun ser jo ut som ren rase likevel,synes jeg.

Heldigvis er hun ikke gammel nok til å ha lagt til seg de verste vanene, forhåpentligvis.

Gleder meg til å treffe henne =o)

Gjest irismor
Skrevet

Så bra, da er det vel ei som er glad.

Lykke til med valget =)

Skrevet

Nå har vi blitt enda et familiemedlem her i det store huset;

Sally har kommet! =o)

Det var love at first sight mellom begge to, og dette er virkelig en flott og nydelig liten hund. Datteren min har brukt egne penger på å kjøpe mat og utstyr til henne (inludert en rosa sateng jakke...hehe).

Hunden vil helst bæres hele tiden,og den har nesten ikke gått i hundebånd. Den kom fra grusomme forhold,der hun kunne (sammen med alle andre hundene til damen som hadde henne først) gjøre sitt fornødne på kjøkkengulvet, når den ikke bodde i et bur i garasjen...

Nå har den fått ntt hjem og en eier som skjemmer henne bort allerede, med masse kos,men også disiplin (når den bjeffer på katten,får hunden høre det med et strengt NO fra eieren sin)

Sally har fått mikrochip, og i går lagde matmora et rosa hjerte med navn og mobilnummer på wal-mart, som henger i det svarte halsbåndet med "diamanter".

Hun kjøpte ypperste klasse mat,for Sally var så tynn og mager da hun ble funnet,så hun trenger all næring hun kan få.

Både elghunden og katten godtok Sally, etter en del sniffing.

Jeg er glad for at datteren min har fått sitt største ønske oppfylt!! (ved siden av 4 wheeler...=)

Skal legge ut bilde av henne siden.

Hunden altså ;o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...