Gå til innhold

Hva er den beste boka dere har lest?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg liker bøkene til Wilbur Smith.

Er så lenge siden jeg har lest nå, har jo aldri tid, men da jeg var yngre leste jeg Isfolket tre ganger. Ja, leste jo ikke bare det da, leste mye, klarte ikke å legge fra meg bøkene, men nå tør jeg nesten ikke å begynne på en bok, da jeg vet jeg blir så oppslukt hvis det er en god bok, og jeg har jo ikke tid til det...

Henning Mankell har jo og noen gode, er bare så dårli på titler..

Skrevet

Sue Monk Kidd, Bienes Hemmelige Liv

Skrevet

En bønn for Owen Meany og Siderhusreglene av John Irwing

Åndenes hus av Isabell Alende

Vindens skygge av C. Zafon

De elendige av Victor Hugo

Den hemmelige historien av Donna Tartt

Skrevet

Så las eg ei bok for fem år sidan om tre generasjoner kinesiske kvinner, men husker ikkje kva den heiter.

Skrevet

Ville svaner mener du kanskje?

Drageløperen og Elleve minutter er mine favoritter...har du ikke lest?+ Løp og kjøp, eventuelt lån:-)

Skrevet

Bienes hemlige liv er råbra,

Veronica decides to die er utrolig (elsker alt av Paulo Coelho)

Dimas bok har jeg lest ti ganger tror jeg

Åndenes hun var den første "voksenboken" og husker den ennå..

Anne+Jørgen = sant er super morsom, liker også voksenbøkene til Vigdis Hjort

Tordivlen flyr i skumringen

Vindenes skygge

The loop

The horse wisperer

The wall

Veien til fortiden (om et par som havner i vikingtiden etter en bilkrasj)

Og sikkert 1000 bøker til:)

Umulig å finne en beste bok!

Skrevet

fuglane av vesaas fortjener å bli nevnt her:)

Skrevet

Må ikke glemme Arsenikk tårnet!

Skrevet

Unni Lindell

Henning Mankell

Fredrik Skagen

Mary Higgins Clark

Altså;- Krim ;o)

Skrevet

Vanskelig å velge... har en del bøker som jeg synes er fine fordi de betyr noe spesielt for meg, eller jeg leste de en gang de traff meg veldig, men uten at jeg kan si at de er "den beste" boka jeg har lest.

En bok jeg stadig vender tilbake til er "Vinterbarn" av Dea Trier Mørch,

for den omhandler det magiske universet man er i som gravid, og alle bekymringene og tankene. Bøkene om Bridget Jones er det mye gjenkjennelse i *rødme*, og det er deilig å lese noe man ler så man griner av.

Men om jeg må velge en, så må det nok bli en krim som jeg overhode ikke klarte å legge fra meg: "Labyrinten" av Kate Mosse.

Skrevet

Idas dans

Vannmelonen

En bok om kreftsyke rabben, husker ikke hva den heter.

Skrevet

Signerer "Himmel og hav" på "Vinterbarn"- har lest den flere ganger.

Ellers må jeg nevne "Trollfjellet" av Thomas Mann- fantastisk godt språk og glitrende dialoger.

Av norske har jeg mange favoritter, men må nevne "Seierherrene" av Roy Jakobsen

Skrevet

Når kaninen hyler - Truddi Chase (leser nå)

Om en jente som blir utsatt for incest gjennom hele barndommen. Hun utvikler personlighetsspaltning - over 90 forskjellige personligheter. Sann historie.

Harry Potter-bøkene

Fakta om finland (og alt annet av Erlend Loe)

Papillon av Henri Charrière

Himmelske samtaler og The little soul and the sun av Neale Donald Walsch

"The doors of perception" "Heaven and hell" av Aldous Huxley

Veronica decides to die - paolo coehlo

maaaange fler...

Skrevet

Jeg har lest "Alkymisten" og "Vindens skygge", men synes ikke de var noe særlig jeg da. "Alle" skrøyt så fælt av bøkene og jeg hadde kjempehøye forventninger og ble superskuffet!

"Bienes hemmelig liv" var litt på samme måten, men den boka synes jeg var bra, men ikke noe mer enn det. Tok halve boka før jeg synes den var bra, men så tok den seg plutselig litt opp og ble en brukbar bok alikevel:)

Vet ikke om jeg har en all-time favoritt bok, men "Tatt av vinden" er en klassikerfavoritt hos meg, men da må man jo like sånne bøker da:) Også oppfølgeren til tatt av vinden, "Scarlett" likte jeg kjempegodt, klarte ikke legge fra meg boken før den var utlest og den er ganske stor:)

Eller er serien om Ayla veldig bra, "Hulebjørnens Klan", "Hestenes dal", "Steppevandring" og "Mammutjegerne".

Jo, jeg har forresten en all-time favoritt og det er "Wuthering Heights" eller Stormfulle høyder som den heter på norsk. De fleste har vel hørt om kjærlighetsforholdet mellom Heathcliff og Catherine? Det er nok min favoritt, selv om det er en spesiell bok. Filmen er også veldig bra hvis man liker den tragisk-romantiske vrien:)

Jeg har også lest mange norske bokserier og kan anbefale en hel masse der også, men jeg har vel aldri grini så masse som når jeg leste "Arvesynden".

Skrevet

Ånei!! Jeg glemte "Driver dugg faller regn" Det er 2 bøker og de er sååå bra!! Sukk, lurer på om jeg må finne de frem igjen og lese de for tiende gang jeg:)

Skrevet

Det er så mange at det blir jo umulig å velge. En absolutt favoritt som vel er den jeg har lest flest ganger, er en barnebok som egentlig er for voksne. Den lille prinsen av Antoine De-Exuspery (eller noe sånt, husker ikke helt hvordan det staves). Den burde alle lese!!

Ellers kan jeg signere på flere av de over her. Ville svaner av Jung Chang er super! Har akkurat lest Menn som hater kvinner av Stieg Larson, den var bra, må visst lese resten også. Harry Potter bøkene og Ringenes Herre er jo selvsagte. Isfolket leste jeg flere ganger i tenårene, fengslende bøker, vet ikke om jeg ville kalle det stor litteratur kanskje, men fengslende helt klart. Henning Mankell og Marian Keyes ser jeg nevnt over her, de har mange fine bøker. Leste nylig Drageløperen og Tusen strålende soler - de kommer jeg til å lese på ny, utrolig bra bøker. Fulkesang av Sebastian Falk (tror jeg han heter) leste jeg for mange år siden på engelsk, gripende historie. Som sagt så er det umulig å velge for det er jo så mange bra bøker man burde lese. Men jeg understreker igjen at har du ikke lest Den lille prinsen så har du gått glipp av noe.. :)

Skrevet

Ja det trur eg det var. Fantastisk bok.

Skrevet

Å ja de er fine - skikkelige bonderomaner! Du gavemilde jord er også flott! Mamma samlet på disse bøkene som ung, så det hender at jeg plukker de fram og leser de i sommerferien (en dag på stranda = en bok)

Skrevet

Idas dans;)

Skrevet

bare jeg som syns harry potter bøkene er fantastiske ??

jaja ;)

Skrevet

men tankene mine får du aldri - husker ikke forfatteren..

har lest en del av bøkene til nora robberts - krimserie, den likte jeg. for tiden holder jeg på med berlinerpopplene

Skrevet

mars+venus bøkene :)

Hvorfor MENN ikke kan lytte og KVINNER ikke kan lese kart! En sjokkerende,opplysende og vanvittig morsom bok. Har lest den maaange ganger. Fikk lyst å lese den en gang til nå :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...