Gå til innhold

Noen med dårlig erfaring fra Ullevål?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

hei.

jeg gjennomgikk en sen abort for ca 3 mnd siden. jeg synes at sykepleierne var veldig sympatiske og gjorde en god jobb.

men som du selv skriver, så savna/savner oppfølging fra sykehuset. følte det var noe som manglet. fikk tilbud om å få en samtale med en sosionom, men det var kun den ene samtalen. jeg spurte om de hadde noen annen oppfølging i form av sorggruppe eller lignende, men fikk beskjed om at det hadde de ikke. jeg ga uttrykk for at jeg ikke kom til å takle denne sorgen, men det var mer : skjønner at det er vanskelig, men er ikke noe vi kan tilbu deg......

skjønner ikke at de ikke har noen form for tilbud til oss som må igjennom dette...det jeg gikk igjennom er det værste som kunne skje meg og er ekstra vanskelig når en føler at sorgen ikke blir tatt på alvor.

Jeg har også gode erfaringer fra Ullevål. Slik jeg leser innleggene virker det som vi har litt forskjellig oppfatning om hvordan sykehuset skal stille opp både under og etter. Hos oss ble det oppdaget på ultralyd at barnet hadde dødd ca uke 18. Det ble tatt raskt affære, jeg spurte om å kunne komme inn med en gang noe som var ok men valgte etter samtale med lege og vente til dagen etter slik at avdelingen hadde mer personale. Følte virkelig at jeg fikk den støttet jeg trengte. Samboeren var med hele dagen og vi var begge litt overrasket over "viljen" til å snakke om aborten og følelser i forbindelse med dette. Synes selv det var litt vanskelig å ta valg mht minnelund, bilder, avtrykk etc og ble litt overrasket over besøket av sosionom. Synes personalet på avdelingen var vanvittig flinke og jeg følte meg trygg gjennom hele prosessen.

I etterkant har det vært en oppfølgingstime etter at obdusjonen var klar, i tillegg en ekstra time på avdeling for fosterdiagnostikk da det viste seg at fosteret hadde dawns. I eventuelle senere svangeskap rulleres vi rett inn på Ullevål med såkalt "høyrisikosvangerskap". Tilbake til oppfølgingen: tror ikke vi kan forvente at sykehuset kan stille opp noe utover tiden vi er inne. For oss så dreier verden seg bare om dette mens de går gjennom situasjoner ukentlig og oftere. Ofte er jo sykehusinnleggelser forbundet med uro og sorg, liv og død men jeg tror vi selv må ta ingeniativ til å oppsøke hjelp noe jeg er sikker på mange trenger. Jeg synes de fokuserte i overkant mye på en sorgreaksjon ville komme. Hvis og når den gjør det så må det være lov å kjenne litt på den. Det er ingen som forventer at man skal glemme i slike situasjoner.

Tilbake til hovedinnlegger: jeg har bare gode erfaringer med Ullevål. Jeg er godt fornøyd med svarene jeg har fått etter morkakeprøve og obduksjon. Dette er rent rasjonell info men tror ikke vi kan forlange så mye mer. Utover dette må vi oppsøke hjelp på privat basis.

• 3 uker senere...

Var veldig fornøyd med dem jeg. Skjedde i september, og jeg fikk tilbud om sorggruppe, flere samtaler osv.

Når jeg hadde født, klarte/orket vi ikke bestemme hva som skulle skje med den bittelille, så det tok de seg av. Tok så kontakt senere med dem for ville vite hva som hadde skjedd med engelen min, og da viste det seg at han var lagt på en minnelund. så synes de var flinke med alt der =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...