Gå til innhold

hvordan vil dere føde?

birmeline

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 41 år og er førstegangsgravid, venter ei jente i mars. Før var det alle gravide over 40 år som ble anbefalt å ta barnet med keisersnitt, men det har de gått bort i fra, i hvert fall her hvor jeg bor. De begrunner det med at de har fått erfaring med at eldre mødre føder like greit på naturlig måte som yngre. Jeg er usikker på hva jeg vil og bør. Dette barnet ble til på prøverørsmetoden og jeg har strevd lenge for å bli gravid. Det er ingen medisinsk grunn til at jeg skal ha keisersnitt, for alt ser flott ut, men vil velge gjøre det som er tryggest og best - og jeg vet ennå ikke hva jeg skal velge. Avgjørelsen er min når alt kommer til alt. Noen som har erfaringer eller råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er selvfølgelig veldig vanskelig spørsmål, og det er jo derfor du stiller det også.

Jeg har hatt ett keisersnitt og en vaginal fødsel. Keisersnittet var ikke planlagt, men et resultat av en fødsel som ikke skred fram som ønsket. Den vaginale fødselen var i og for seg ganske tøff for både mor og barn, men den endte godt. Det samme gjorde keisersnittet - det endte godt. Jeg hadde ingen problemer etter noen av disse fødslene.

Når jeg nå skal føde, så har størrelsen på barnet betydning samt at barnet ligger i hodeleie og ikke seteleie. Hvis det er greitt vil jeg føde vaginalt. Dette mener jeg vil være minst risikofylt i så tilfelle. Hvis ikke vil jeg vurdere keisersnitt. Må presisere at jeg har litt angst for operasjoner i det store og hele og derfor vil det også prege avgjørelsen min.

Jeg vet ikke om dette hjalp deg noe, men det var i hvert fall litt egne erfaringer og betraktninger.

Lykke til uansett med fødselen. Den kommer - det er helt sikkert :)

Skrevet

Så sant jeg kan,så ønsker jeg å føde vaginalt,men en vet jo aldri hva som skjer. Jeg er 38 år og jeg fødte for et år siden,uten problemer og ligger barnet rett og ingenting er galt,vil jeg gjøre dette igjen,

Hva en ønsker å gjøre,må en jo finne ut hva som er det beste for seg og de rundt enn.jeg hater sykehus og dermed vil jeg ut derfra så fort som mulig,i tilegg som jeg er redd for at det skal bli bettenelse i såret etterpå og alt slik.

Håper du finner en løsning som passer for deg.Lykke til videre i svangerskapet.

Skrevet

Jeg har ikke oppfattet at det skal være verre å føde naturlig enn keisersnitt, og med litt angst for kirurgiske inngrep håper jeg indelig at jeg kan føde naturlig også denne gangen (har to naturlige fødsler bak meg som gikk bra).

Skrevet

Jeg har født vaginalt to ganger (første gang med vakuumforløsning), og planlegger å føde vaginalt også denne gangen.

Det er ingenting som tilsier noe annet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...