Gå til innhold

Synes dere det er forsvarlig sikkerhet i barneparker?

Anbefalte innlegg

Vi hadde fått anbefalt å søke park, selv om jenta berre er 15 mnd. Får ikke plass i bhg. Aldersgresen er 2 år, men de var i manko på barn så de ville gjerne ha henne.

MEN parken er godkjent for 30 barn og har bare to voksne. Synes det er heil sinsykt elendig. Kan ikke forstå at det kan være godt nok. Hva synes dere?

Fortsetter under...

Hvor mange barn går i parken per dags dato? Er det 30 barn der eller er det færre?

Selv har jeg hatt min eldste datter i park, og sønnen min går i den samme parken nå. Jeg var veldig fornøyd, fordi de to damene som jobber der er kjempeflinke. Kvaliteten på parken avhenger av de som jobber der, akkurat som med barnehage. Akkurat som det finnes gode og dårlige barnehager, finnes det gode og dårlige parker.

Nei, synes ikke det høres forsvarlig ut å sende en unge på 15 mnd i barnepark. Trodde egentlig de måtte være bleiefri for å gå i park, forresten?

Men dersom aldersgrensen er 2 år, så kan du sikkert forvente i hvert fall 10 bleieunger av de 30. Da vil store deler av dagen til den ene av de to ansatte gå bort til bleieskift (i og med at de stort sett er ute hele dagen i en park så er det av med utedressen hver gang...). Da er vi nede i en voksen med tilsyn for 25-30 barn!

En liten en på 15 mnd har behov for en god del kos og voksenkontakt i løpet av dagen også, liten mulighet til det i en sånn setting. Ingen flinke dagmammaer i nærheten, da?

Jeg synes at det er forsvarlig sikkerhet i barneparker, så lenge man følger aldersgrensen på 2 år. Men nå etter at det har blitt så mye lettere å få barnehageplass, har parkene fått problemer med å fylle plassene sine. Dermed er vel kanskje ikke verken sikkerheten eller tilbudet supert lenger.

Men når vi hadde gutten vår i park fra han var 2,5 til han var 3,5, var det et kjempeflott tilbud, og jeg stolte alltid på at han var i gode hender. Da var han av de yngste, og parken var fortsatt det den var ment som: Et leketilbud til barna noen timer om dagen.

Men jenta di er etter min mening alt for lita. Min var passe da han var 2,5.

Annonse

Parkene her er et lite inngjerdet uteområde. De to voksne er jo ute hele tide, de har bare et bittelite hus med do og skiftemuligheter. Trenger ikke skifte bleie på bleiebarn med mindre det er bæsj, for parken er jo bare åpen 3 timer om vinteren og 4 om sommeren. En park er jo "bare" et sted der barn kan leke uten noen spesielle aktiviteter.

For å si det sånn--Jeg hadde ikke sendt jenta mi på 15 mnd til en park med bare 2 ansatte på 30 barn.. Når de er så små trenger de mye voksenkontakt. Det er jo en grunn til at det på vanlige småbarnsavdelinger er påbudt med 1 voksen på 3 barn... Hvert barn teller for 2 til de er tre år.

En park er et LEKETILBUD og ikke en barnehage. Det er ikke meningen at det skal være pedagogikk og voksenkontakt som i en barnehage. I tillegg er det få timer om dagen. Det kan være helt ok for en på 15mnd å gå litt i park, f.eks 2 timer om dagen.

Igjen: jeg har veldig god erfaring med park. Bleieskift - no problem. Dessuten er parktantene veldig observante på alt som foregår. Husk at barna bare er der i 4 t. Mest sannsynlig sover de i 1-2 timer. Det er ikke nødvendig å vente til barnet er 2.

Datteren min var 1 år og 10 mnd. Sønnen min var 1 år og 5 mnd.

De får ikke noe mer kos og omsorg i en barnehage. Det vet jeg, for jeg har prøvd begge deler. Kos og omsorg er foreldrenes ansvar først og fremst. Barnehagen er en pedagogisk institusjon, barnepark er et leketilbud. Selvsagt hadde det vært uforsvarlig i 8 timer, men dette er altså bare 4.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...