Gå til innhold

Hva er avgjørende for valg av navn?

Anbefalte innlegg

Hva legger dere egentlig mest vekt på når dere velger navn?

- at dere synes det er fint

- at det er oppkalling

- at det er internasjonalt

- at det er noe som ikke mange heter

Eller er det andre ting? Kanskje en kombinasjon? Tenk dere følgende problemstilling f.eks. - din kjære mormor heter Ellinor - og ville satt pris på å få et barnebarn oppkalt etter seg. Dere synes begge det er et flott navn, men liker kanskje Anniken bedre. Hva ville dere valgt?

Fortsetter under...

1 Navnet må være fint

2 Navnet må passe til etternavnet og "kle" familien

3 Om en formor/forfar har et fint navn vi kan tenke oss å bruke, er det et pluss, men begge punktene over må være innfridd først!

4 Ikke altfor mange må hete det

5 Ingen nære venner, familie, naboer på samme alder

6 Ikke altfor høylytte protester i omgangskretsen

Her er hva jeg tenkte da vi skulle gi navn til vårt barn:

1. Et navn begge synes er kjempefint. Vi måtte være enige.

2. Vi kjenner ingen som har navnet. Ville ikke velge et navn jeg allerede knyttet til en person.

3. Rimer ikke på noe stygt, initialene blir ikke noe stygt ord, ingen åpenbare mobbegrunner.

4. Ikke så vanlig blant barn nå. (men hadde vi begge falt for et motenavn, kan det nok hende vi hadde brukt det likevel).

5. Oppkalling. Vi kalte opp jenta vår etter en oldemor. I utgangspunktet syntes jeg ikke det var så viktig å kalle opp, men så falt vi begge for dette navnet, og da er det kjempehyggelig at hun er oppkalt.

6. Navnet høres norsk ut.

Jeg synes ikke man skal oppkalle etter noen fordi besteforeldre eller andre forventer det. Det er dere som foreldre som bestemmer hva barnet skal hete. Foreldrene deres og besteforeldrene har hatt sine sjanser til å navngi barn. Hvis dere vil kalle opp, kan dere jo gjøre det, men ikke gjør det fordi andre forventer det.

1. at det er fint og passer til etternavnet og ellers passer inn i familien

2. at det er norsk/høres norskt ut

3. kan godt være et vanlig navn, men helst ikke så vanlig i den aktuelle aldersgruppen. Helst IKKE internasjonalt, det er kjempekjedelig ;)

4. at det er oppkalling

Annonse

Viktig at det er oppkalling, men ville ikke kalt opp et navn jeg ikke likte. Ikke viktig at det er internasjonalt - Norge er også en del av verden.

Ikke viktig at det er uvanlig.

Bør passe til etternavnet, men her ble det litt internasjonalt blanding der.

-Det må være fint

-Det må ikke være alt for populært, men heller ikke alt for sjeldent

-Det må være enkelt å skrive, slik at barnet slipper å bestandig stave navnet sitt! Om det er Ch/K eller med h i midten.

-Passe til barnet når det kommer ut :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...