Gå til innhold

Melatonin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på 10 år som får melatonin pga vansker med innsovning på kvelden. Leste et innlegg lenger nede om at lege ikke ville skrive ut pga nyere forskning og at det ikke var så bra. Noen som vet hvorfor og hva som er galt med melatonin. Skjønte på legen min at dette ikke er farlig i det hele tatt. Melatonin er jo et hormon kroppen selv produserer.

Gutten min sliter også med nedsatt matlyst. Er det noen som har noen gode råd? HAn trenger å legge på seg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Søkte litt selv også etter sammtalen med legen og fant fram, og etter det jeg forstår så har de ikke klart å kartlegge melatonin som et legestoff pga at dette gåt som naturmedisin i utlandet. Dermed fører dette til at de ikke får inn tilsvarende bivirkningene som skulle ha vært. Slik som f.eks paracet, vi ringer ikke å klager på magevondt av å ta en paracet. Slik blir dette også i f.eks usa som melatonin går under som naturpreparat, folk gir ikke tilbakemld på slike medisiner som medisiner man får på resept.

Jeg har tenkt å ta opp dette igjen med legen min når jeg skal til han får å høre hve han mener videre og legger igjen et skriv her også.

Bivirkninger

Bruk av melatonin i de doser som er studert, har ikke resultert i rapporter om alvorlige bivirkninger eller toksisitet. Bivirkninger som er assosiert med melatonin er sedasjon, døsighet, tretthet, svimmelhet, forvirring, kvalme, hodepine, hypotermi, forverring av kollagenindusert artritt, hemming av ovulasjonen, magesmerter, endret søvnmønster, dysfori, kløe og irritabilitet (1 - 6). Melatoninets effekter på reproduksjonssystem og på pubertetsutvikling er ikke klarlagt, og det finnes ikke data om langtidseffekter. Depresjoner kan forverres av melatonin (1, 4, 5). Melatonin passerer over placenta og over i morsmelk. Eventuell teratogenitet er ikke undersøkt (1, 6, 9, 10).

http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_LT.VisSeksjon?vp_SEKS_ID=324211

Skrevet

Tusen takk for svar. Gutten min har god effekt av det, så kommer til å fortsette. Tenker som så at det er jo et hormon som kroppen selv produserer, men ble litt engstelig når jeg hørte en lege ikke ville skrive ut til deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...