Mormor Tralle Tone Troll Skrevet 9. januar 2008 #1 Skrevet 9. januar 2008 S åkom æ mæ omsider til doktor da men den vonde puppen. Han tittet litt og mente at det nok var sopp ja. Som æ trudde. Tok ingen prøver. Spurte; etter råd fra dere her inne, om å få emn pillekur for å ta spopp andre steder på kroppen også. Joda, det hørtes lurt ut mente han. Han satt lenge å bladde i boken sin før han ser på meg å lurer på omn æ har brystpumpe. Ja si æ, men får ikke til å bruke den. Nei fordi med en sånn tablett, så mått æ la vær å amme i 48 timer. Det bli ikke aktuelt sa æ. Fikk i stedet Lamisil hudspray til mæ. Han tittett så vidt på lillesnuppa, fikk ho til å smile og konstaterte på 1 m avstand at ho ikke hadde belegg i munn, så fikk likevel myco"etelleranna" til henne i tilfelle ho fikk belegg før æ e ferdig behandla. Leste pakningsvedlegg da æ kom hjem. Lamisil e bergnet på fotsopp!!! Ble veldig usiker på kordan æ skal forholde mæ nu! Kom med råd da jenter.
Knætta & Gutteknøtt+Jenteknøtt Skrevet 9. januar 2008 #2 Skrevet 9. januar 2008 Jeg fikk tablettkur mot sopp nå sist mandag (kur på 14 dager). Legen min sa også til meg at jeg ikke kunne amme de 14 dagene jeg gikk på kuren fordi de tablettene var så sterke og gikk over i morsmelken. Dette er bare tull, at vi må pumpe og kaste under kuren. I følge skrivet fra nasjonalt kunnskapssenter for amming på Riksen, er det faktisk en mindre mengde av virkestoffet som går over til barnet ved en slik tablettkur, enn når barnet får denne Mykostatinmiksturen rett i munnen. Og får man tablettkuren så virker denne på babyen så man slipper å gi baby mikstur. Jeg ville ringt legen og bedt om en slik tablettkur dersom du har sopp både på bryst og i underliv. Babyen kan også ha sopp selv om du ikke ser det. Tablettene er Diflucan eller Fluconazol Alpharma, og du bør ha en 14 dagers kur. Det ligger link til et skriv her på siden, der du selv kan lese om dette, er info om brystbetennelse og sopp.. Skal dytte det opp til deg =0)
Knætta & Gutteknøtt+Jenteknøtt Skrevet 9. januar 2008 #3 Skrevet 9. januar 2008 Miksturen kan du forøvrig smøre på brystknoppene også så lenge =0)
Mormor Tralle Tone Troll Skrevet 9. januar 2008 Forfatter #4 Skrevet 9. januar 2008 Takk Knætta! Skal kontakte legen igjen i morgen å høre. Sprayet på sånn Lamisil og det sved noe inni granskauen. Men kaskje ondt ska ondt fordrive... Skal nu dryppe sånn mykostatingreier i munn på lillemor når ho våkne igjen. Får håpe dette gir seg fort, ellers slutte æ å amme. Har jo erfart at det går helt fint med flaskebarn også! Guttongen på 5 ble flasket opp. Mista melka før ha var 2 mnd. Så egnetlig e æ stolt over å ha ammet i snart 6 mnd nu. Med eldstejenta holdt vi ut i 9 mnd. Hadde kjempemye vondt i venstrepuppen da også, men ante ikke at det kunne vær sopp!
Knætta & Gutteknøtt+Jenteknøtt Skrevet 9. januar 2008 #5 Skrevet 9. januar 2008 Skjønner deg godt jeg, sopp er grusomt vondt når det står på som verst. Som om noen tar en glødende tang og stikker i puppen... Jenta mi er 5 uker til fredag og er på min 3. runde med brystbetennelse jeg, og denne runden fikk jeg sopp med på kjøpet! Og tro meg, jeg har vært sååååå nært å kutte amminga. Til og med NAN ble kjøpt inn og flaskene reingjort... Men så fikk jeg litt hjelp av Expat her inne, og det viser seg at jeg har fått feil behandling for brystbetennelsen. Så i stedet for å bli bedre, har jeg bare blitt dårligere for hver gang. Merker forøvrig forbedring allerede ang.soppen. Og er bare 3.dagen med tablettkur, så det virker ganske raskt. Husk at lamisilen må vaskes godt bort før amming. Antagelig minst like effektivt å smøre puppen med den miksturen du har fått til babyen din, frem til i morgen. I tillegg kan det være lurt å drikke litt Biola hver dag. Det hjelper på bakteriefloraen i kroppen, og forebygger sopp. Kan også smøres på brystene ved soppangrep =0) God bedring!
Mormor Tralle Tone Troll Skrevet 10. januar 2008 Forfatter #6 Skrevet 10. januar 2008 Nu har æ fulgt legens råd og sprayet på Lamisil på puppen. Er blitt MYE bedre allerede!! Så er effektivt iallfall! Men lurer på om sopp gir vondt inni puppen også? Har endel vondt i dag innvendig! Hele puppen er øm, men ikke hard eller rød. Likner ikke på brystbetennelse. Hadde veldig spreng i mårrest da, kan det være at det bare er ømt pga melkespregn i natt? Nå kan vi iallfall amme uten å gråte!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå