Gå til innhold

ultralyd og duotest.

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du kan selvfølgelig spørre legen din om dette, men det er ikke noe alle får sånn uten videre. Er du veldig bekymret kan du få en tidlig ultralyd, men duotesten er jeg mer usikker på. Den deler de ikke ut til alle, den er for dem som har opplevd ting i tidligere svangerskap.

Jeg hadde 3 tidlige ultralyder og duotest pga at jeg fødte en misdannet gutt i april i fjor. Men i et friskt svangerskap uten at noe har gått galt før vil ikke dette prioriteres..

Men spør om en ultralyd du! =)

Du får duotest offentlig om du er fylt 38 år ved fødsel. Det gjelder jo ikke deg, så du må evnt. gjøre det privat. Det er flere klinikker som gjør dette privat. Det koster ca. 1 000 for ultralyden og evnt. 1 000 til for blodprøven. Denne sendes til Danmark for analyse. Dersom resultatet viser en forhøyet risiko for kromosomfeil blir du henvist til det offentlige for ytterligere utredning.

Må bare legge til.. =) Du MÅ ikke være fylt 38 år for å få det offentlig.. Men må kanskje ha opplevd noe i tidligere svangerskap som tilsier at en slik test skal tas.. Og det er sikkert sykehus rundt om i landet som gir tidlige ultralyder også.. Duotest tas kanskje ikke hvor som helst? Jeg tok den på nasjonalt senter for fostermedisin i Trondheim (og jeg er ikke 30 engang).. =)=)

• 9 måneder senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...