Anonym bruker Skrevet 8. januar 2008 #1 Skrevet 8. januar 2008 Hei! Min 6 mnd gml datter har trolig atopisk eksem iflg. barnelegen. Han sa at det eneste som hjelper er kortison, jeg har vært skeptisk til dette, da det er et hormonpreparat..... Men etter 3 påsmurninger hjalp det forbløffende!! Jeg tenker å bruke det kun når hun er veldig plaget.. Jeg smører nå med A-krem, som jeg synes virker beldig bra, får god fuktighet i huden og det inneholder ingen kjemisk farlige stoffer, som mange andre barnekremer/salver gjør! Jeg bruker også en 100 % naturlig baby-olje fra Dermanord, ofte under A-kremen. Dette fungerer veldig bra. Så lurer jeg på om noen vet: Hun begynte å få eksemet ca 2 mnd. gml. Da fikk hun allerede en del morsmelktillegg, så jeg tror det er det som hun reagerer på, ikke så mye å gjøre med det? eller bør jeg prøve andre typer tillegg? Har gått over fra NAN til Collett, men synes ikke det hjalp. Men jeg har brukt ull rett på kroppen, mest ubehandlet ull fra "Nøstebarn" (skal være bedre for ømtålig hud), men nå har jeg gått over til bomull innerst for sikkerhets skyld. Kan det være flere medvirkende årsaker til eksemet, el er det helst bare en ting barnet reagerer på?
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2008 #2 Skrevet 10. januar 2008 Eksem er ofte veldig veldig sammensatt. Og de færreste av oss har vel klart å bli kvitt eksemet ved å finne - en - årsak. Mange eksembarn er allergikere - melk eller egg er standard. Diskuter dette med legen din. Jeg ville fortsatt med tilegg uten melk - og om du ammer og orker det - kutt ut alle melkebaserte produkter selv - ca 2 uker. Min har melk og egg allergi - men eksemet forsvant ikke på mange måneder selv om vi tok det vekk fra hans&min kost. Men nå hans andre vinter er huden nesten like fin som andre barn ! Vi kuttet ut all ull - også de dyre flotte plaggene fra Nøstebarn. Bruker nå istedet ull/bomull varianter - feks de Cubus har - Bomull innerst og ull ytterst. Det holder de varme på kalde dager. Ellers vær nøye når hun er dårlig og bruk hvite bodyer o.l - gjerne som har vært vasket en del ganger - for å få vekk mest mulig "irritasjonsmomenter". Av kremer er det nok slik at kortison er det som funker best på dårlige partier - ting vi liker er NAF badeolje (til badekaret) - bad gjerne hver dag. Og SH krem som vi bruker som såpe. (dusj henne og bruk SH krem som du ville brukt såpe, før badet). Det er viktig å få "rengjort" huden godt - før du behandler den på nytt med olje/kremer. Lykke til - eksem er kjedelig, men heldigvis forsvinner det som regel etter en stund...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå