Anonym bruker Skrevet 8. januar 2008 #1 Del Skrevet 8. januar 2008 Merkelige greier egentlig... Sitter og tenker tilbake på keisersnittet da min snart tre år gamle sønn ble født. Det starta med at det ble konstatert at ungen lå i seteleie og at han trolig var rundt 4 kg. Etter kontrollen ble jeg proppet full av informasjon om hvor stor risiko det var med keisersnitt, og samtidig servert utrolig mange grunder til å velge setefødsel. Det ble tatt rønken av bekkenet mitt, og da resultatet kom, viste det seg at jeg hadde bekken som var "helt klart" for smalt for setefødsel av ett så stort barn. I følge legen var det ingen annen vei ut for barnet enn keisersnitt. Under flere påfølgende samtaler med lege og jordmor prøvde jeg å ta opp igjen tråden om alt det som de samme personene tidligere hadde informert meg om angående den store risikoen for meg og barnet dersom det ble keisersnitt,- uten hell. Selv om jeg følte behov for å få gjentatt denne informasjonen, så fikk jeg det ikke. Og, setefødsel derimot, det var nå plutselig blitt veldig risikabelt. Dette gjalt selvfølgelig ikke bare meg, men alle som valgte dette alternativet. Fikk også servert statistikk som underbygde informasjonen om risikoen ved setefødsel. Hvordan i alle dager går det ann å ta slik informasjon seriøst, når den informasjonen som blir gitt, til de grader tilpasses den situasjonen en er i? Venter mitt 4. barn nå, og har tidligere skrevet om dilemmaet mitt i forhold til ks (innlegget lengere ned på siden, ang fødsel etter ks og revnet livmor). Denne gangen skal jeg selv søke den informasjonen jeg trenger på nettet. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136475870-ang-relevant-informasjon-f%C3%B8r-keisersnitt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
snowstorm73 Skrevet 9. januar 2008 #2 Del Skrevet 9. januar 2008 Registrer deg på "the lancet", det er et fagblad for leger. veldig mye nyttig informasjon pluss at det er internasjonalt. forundrer meg ikke at du fikk helt forskjellig informasjon så lenge muligheten for setefødsel var der. jeg er overbevist om at helsepersonell forsøker å holde ks-tall lavt fordi det er dyrere og mer ressurskrevende enn vaginal fødsel. men statistikk viser ingen fordel for vaginal fødsel (heller ikke ks da), så de må komme med ufullstendig eller tom feil informasjon. konklusjon: informer deg selv, i våre dager flyter det over bare du leter. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136475870-ang-relevant-informasjon-f%C3%B8r-keisersnitt/#findComment-136482026 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2008 #3 Del Skrevet 20. januar 2008 Jeg kunne velge helt selv om jeg ville ha ks eller ikke, hadde en totalruptur sist... Legen jeg var til samtale hos sa faktisk at ks på friske kvinner med normalt svangerskap ikke hadde noe særlig risiko. Dette var et rutineinngrep som som oftest går helt fint... Eneste er at det kan ta litt lengre tid for babyen å få igang pusten ordentlig, at den kan være roligere (ikke skrike med en gang), pga. veske i lungene som den ikke får presset ut. Ellers fikk jeg info om hvor liten sjanse det var for å revne, men jeg klarte jo å treffe den lille prosente sist, så det ble ks på meg.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136475870-ang-relevant-informasjon-f%C3%B8r-keisersnitt/#findComment-136593368 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå