VirreVirre Skrevet 8. januar 2008 #1 Skrevet 8. januar 2008 Jeg lurer på hva slags prevensjon vi skal bruke etter fødsel, og har litt lyst til å prøve ut pessar. Men jeg hører jo nesten ingenting om dette, er det helt ut eller? Noen som har erfaring?
En snupp - og en knert i magen Skrevet 8. januar 2008 #2 Skrevet 8. januar 2008 Finnes det pessar lenger? Jeg har hørt at det er vanskelig å få tak i, men har tenkt tanken selv på at det må være bra etter fødselen.
Gemini7 Skrevet 8. januar 2008 #3 Skrevet 8. januar 2008 Jepp, jeg har brukt pessar!! Nei, ingen problem å få tak i, apotekene har dte jo men du må få tilpasset størrelse hos lege. Vi bruker lady-comp som prevensjon og da har man jo en del dager per måned med rødt lys (fare for å bli gravid), så da må man bruke andre ting. Så da har vi brukt pessar i de periodene, m sæddrepende gel (OG hoppet av i svingen for å være sikker- min nevrose;)). Funker helt ok, men det er selvsagt litt plunder med det- må "planlegge" litt og sette det inn på forhånd (rett før da), og så skal det sitte i noen timer etter samleie også. Men er et veldig godt alternativ til kondom, som de fleste menn ikke er så fan av. Og dessuten adskilllig billigere i lengden:)
En snupp - og en knert i magen Skrevet 8. januar 2008 #4 Skrevet 8. januar 2008 Hehe, kjekt med pessar og ladycomp, ja. For kondom + ladycomp = barn i magen når det er hull i kondomen...
Gemini7 Skrevet 8. januar 2008 #5 Skrevet 8. januar 2008 Ikke sant- da er man jo like langt:) Merkelig at ikke fler bruker pessar egentlig, når man vet hvor stor skade hormonprevensjon kan gjøre i lengden!! Glimrende i kombinasjon m LC ihvertf:)
*bubbs* Skrevet 8. januar 2008 #6 Skrevet 8. januar 2008 Vi brukte pessar+hoppe av i svingen (som ekstra sikkerhet) en stund. Pessaret er genialt i det at det kan brukes når man har mens også: svipp inn, en liten tur i dusjen og så kan man ha "lakensikker" sex etterpå. Hehe..
VirreVirre Skrevet 9. januar 2008 Forfatter #7 Skrevet 9. januar 2008 Men hvor lenge må det sitte i etter hver gang? Kan det falle ut? Tenkte også jeg skulle prøve kombinasjonen LC/Pearly og pessar. Godt å lese at andre er fornøyd med den løsningen
Gemini7 Skrevet 9. januar 2008 #8 Skrevet 9. januar 2008 Det faller garantert ikk ut:) Er ganske stort, klemmes sammen på langs når det settes inn. Ja, nå er det så lenge siden jeg har brukt det, men er dte ikke minimum 8 timer etter samleie man skal ha det i tro?
VirreVirre Skrevet 9. januar 2008 Forfatter #9 Skrevet 9. januar 2008 oi, det var ganske lenge da. Hvordan er det å gå rundt med da? Blir det som å bruke tampong kanskje, at man ikke kjenner noe til det? Jeg har alltid trodd pessar var en sånn engangsgreie som kondom, men det er faktisk en gjenbruksvare.? Jeg kommer i alle fall til å gi det en sjanse! (hvis jeg får tak i det) Takk for svar
Gemini7 Skrevet 10. januar 2008 #10 Skrevet 10. januar 2008 Merker ikke noe spes til det nei, når du går med det. Ja, det er gjenbruk, må skiftes ut m jevne mellomrom da (men kan ha det i ganske lang tid) fordi gummien kan bli sprø og sprekke etter en del bruk.) Blir spennende å se om det finnes enda da, tenkte også jeg skulle gå tilbake til det etter fødsel..
Trulte76 Skrevet 10. januar 2008 #11 Skrevet 10. januar 2008 må man ikke ha pessaret i i 30 minutt før man kan ha sex? Synes det hørest så ball ut med pessar jeg..
Gemini7 Skrevet 10. januar 2008 #12 Skrevet 10. januar 2008 Skal vel settes i litt før ja, nå husker jeg ikke så godt for er et par år siden jeg brukte det. Jo, litt plunder er det jo. Så jeg ville ikke orket å bruke kun pessar som prevensjon (eller kondom for den saks skyld), blir liksom for mye styr hver gang. Men jeg har brukt pessar sammen med Lady-comp. Og m LC så har man jo bare noen få farlige dager i måneden- ca 7 dager, og da har vi brukt pessar i disse dagene. resten av måneden er vi jo safe når vi vet hvor eggløsningen var og følger grønt lys:) Men nå er dte jo en eller annen bakdel m abs all prevensjon da, og for meg er det viktig å ungå hormonell prevensjon (som det på sikt er MASSE bakdeler med, rent helsemessig. Alle som går på p-piller burde lese boka "the bitter pill" om alle snikende bivirkninger av hormonprevensjon, forresten). Og da er det ikke så mye annet enn LC, pessar og kondom igjen...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå