Gå til innhold

Hvor nære må venner være for at man ikke kan velge samme navn på barna?

Anbefalte innlegg

Jeg syns alle skal få ta det navnet de selv vil ha på sine unger uten å ta hennsyn til andre.. Om man liker et spesielt navn.. Så skjønner jeg ikke problemet!!! Klart det fins mange navn her i verden.. Men det er tross alt din(e) unge.. Og gi dem det navnet du vil!!

Fortsetter under...

Eg ville kalle dattra mi for Christine...Oppkalling etter meg sjølv,mamma og morfar...

Men dette ville ikkje mann min, fordi dattra til eit vennepar av oss(som me ser 3-4 ganger i året) heiter dette....

Det kjem veldig an på om dere er gode venner..

Me er forresten 3 søstre som alle 3 vil kalle døtrene våre for Hedvig...Her er det førstemann til mølla...men me andre blir ikkje sure sjølv om navnet blir tatt av noken andre...

Navn har ikke copywrigth på lik linje som det ikke er restriksjoner på hvem som kan kjøpe en hvilkensomhelst genser.. MEN det er litt dumt å ta noe som er identisk med noen man kjenner til, henger med..

Jeg mener at man plikter seg til å kontakte vedkommende det gjelder om man ønsker samme navn. Ikke for å spørre om "lov", me for å gjøre den oppmerksom på saken.

Da får man kjent på temperaturen om dette vil falle i god jord eller ikke.

Så om man velger samme navn..og det går greit. (barna bor langt unna hverandre, går ikke på samme skole- treffes skjelden.) Så plutselig flytter det et annet barn til ditt barns bosted, eller Dere flytter, eller ditt barn blir bestevenn med noen- og i alle tilfeller heter barnet som blir kjent med barnet ditt det samme fornavnet. DET kan man ikke forutse, så derfor er det dumt å planlegge barnets navn ut i fra når det blir født..om det passer bra pga venner/naboer/slekt akkurat DA, når barnet alikevel senere i livet kan havne sammen med navnesøstre/brødre..

Noen er alene on navn i tyve/treddve år før de plutselig kjenner en rekke mennesker med samme navn som seg selv.

oppsummert; velg navnet du helst vil ha- men av og til med omhu.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...