Gå til innhold

Litt bekymret for stikkingen....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har det gått greit for dere med å sette sprøyte på dere selv? Jeg er litt bekymret for selv om jeg er vant til å ta blodprøve i fingeren 1 gang i uken - har jeg aldri klart å ta det selv, men mannen min må gjøre det - så presser jeg ut blodet. (Og mannen min er svært engstelig for å ta blodprøver, og sier han kun vil gjøre det om det står om livet...)

Jeg er jo livredd for at jeg ikke kommer til å klare å sette det. Noen her som har fått hjelp til å gjøre det? Jeg er nok redd mannen min må sette sprøyta i magen, mens jeg trykker væsken ut av sprøyta i magen etterpå. Hvis han tør...., vel - sannsynligvis har han ikke noe valg - slik det er med blodprøvetakingen...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å stikke seg selv er litt rart de aller første få gangene, men så blir du så vant til det. Ingen grunn til å bekymre seg for det. Vær litt tøff, og hopp i det :-) Dette er ikke noe å styre for å få hjelp til.

Skrevet

Jeg skjønner godt hva du føler og tenker om sprøyter. Jeg har det på samme måte. Nå er jeg så heldig at jeg har flere venninner som er sykepleiere og allierte meg med en av dem den første dagen. Min mann hadde heller ikke lyst å gjøre det. Dag to m sprøyter var min bursdag og vi skulle ut å spise, min mann satt sprøyta da, for han gadd ikke kjøre 15 min til min venninne først. Kanskje det blir greit for din mann å gjøre det hvis han har sett noen gjøre det først?

Uansett, ta et godt tak i mageflesket (hvis du har) og stikk til, jeg gjorde det selv på slutten. Husk det går til en god sak. Men regn med å bli ltt blå på magen etterpå, det ble jeg.

Lykke til.

Skrevet

Jeg grua meg veldig, og har egentlig litt sprøyteskrekk. Men det gikk utrolig bra. Hadde moren min eller mannen min vært hjemme, hadde jeg latt de gjøre det, men jeg var helt alene hjemme, og hadde ikke noe valg, og det gikk utrolig bra. Det var ikke noe skummelt i det hele tatt. Nåla er så tynn at man ikke merker den noe særlig. Bare pass på at hvis du har den i kjøleskapet, så må den tas ut 20-30 min før bruk, for det er ikke noe godt hvis det er for kaldt.

Skrevet

Takk for tipset! :) Jeg har litt flesk på magen, ja - så jeg får vel ta litt hardt i det så jeg heller merker at jeg holder der... enn sprøytespissen. Iallefall får jeg prøve.... Jeg er sikker på at jeg skal klare det, men det er nok en stor overgang, men vil tro det ikke er det samme som å ta blodprøve i fingeren. Da kjenner man det nok litt mer..., og det har jeg tatt siden jeg var 2-3 år gammel. Så jeg er vant til stikk...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...