Anonym bruker Skrevet 8. januar 2008 #1 Skrevet 8. januar 2008 Jeg blir aleneforsørger for babyen som blir født i mai. Jeg lurer på hva man har krav på av stødnader (utenom fødselspenger). Skal snakke med nav, men ønsker liksom å ha litt info før jeg går dit. Jeg har fast 100% stilling, men også et ganske betydelig huslån som jeg betjener alene, så om jeg velger 80% eller 100% blir rett og slett en økonomisk vurderingssak. Hva skjer med fars rettigheter til permisjon osv.?? Vi kommer ikke til å ha delt foreldrerett. Setter pris på erfaringer osv. om noen har det fra samme situasjon. =)
mumitrolletermammantilmille Skrevet 9. januar 2008 #2 Skrevet 9. januar 2008 Heisann. Jeg er i samme situasjon som deg. Du har krav på overgangsstønad, dobbel barnetrygd og småbarnstilleg tror jeg. Er ikke helt sikker på det siste. Fars permisjon blir overført automatisk til deg, når dere ikke bor sammen. Han har altså ingen rettigheter på permisjon.
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2008 #3 Skrevet 11. januar 2008 Heia! Vært der ja... Første året har du krav på fødselspenger og dobbel barnetrygd. Overgangsstønad tror jeg bare er for folk som studerer (nødvendig utdanning for å få jobb) eller som tilskudd til folk med lav inntekt (det har du vel ikke siden du sitter med hus alene). Småbarnstillegg var hvertfall før for barn fra 1 til 3 år. Hvis du har full fast jobb så begynner du vel igjen etter 10 eller 12 mnd, og da kan du få støtte til barnehage, du får automatisk søknadsskjema fra barnehagen. Pris på barnehage er inntektsgradert (kun din inntekt siden du er alene), og er fra ca 1600,- til max 2330,- pr mnd. I tillegg har du krav på bidrag fra far, dette dekker gjerne halve barnehagen (hvis dere har litt like inntekter og vanlig samværsavtale). Har du lav inntekt kan du også søke om bostøtte, støtte til barnetilsyn og forskjellige andre ting. Det er så gode ordninger at du ikke trenger å være redd for å slite økonomisk fordi om du er alene, ungen kommer til å få det den trenger. Kommer selvfølgelig an på levestandard du r vant til, men det går nok bra. Har selv vært i kontakt med NAV i to kommuner, de var mer imøtekommende i ei lita bygd enn i byen. Sikkert mer stress på kontorene i byene, men du må nok regne med å finne ut litt mer selv der. På bygda hiver de pengene etter deg, hvis de forstår at du ikke er typen som er ute etter å utnytte systemet.
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2008 #4 Skrevet 12. januar 2008 Du får ikke i pose og sekk, om du har jobbet 6 av de siste 10 mnd før fødselen har du opparbeidet deg rett til fødselspermisjon med lønn. som utbetales av nav. oppad begrenset til 6 g, nærmere 400000. har du fastlønn over det kommer det an på hvilken arbeidsgiver du har, flere arbeidsgivere dekker det overskytende. Du vil ikke ha rett til overgangsstønad, som er ment å sikre inntekt for de enslige forsørgere som ikke har opparbeidet seg rettigheter til foreldrepenger. Du har rett på dobbel barnetrygd, 970 kr mnd x 2 så fremst du ikke har hatt en annen samboer 12 av siste 18 mnd. Du har neppe krav på småbarnstillegg, mener det er forbeholdt de med overgangsstønad. I tillegg kan finnmark/troms eller svalbard tillegg være aktuelt om du bor der. Om du skal bo alene med barnet har ikke far krav på sine 6 uker fedrekvote og disse vil bli overført deg. Du kan også ha krav på andre stønader i forbindelse med fex barnepass pga din jobb osv. Så det ser ikke så mørkt ut ? lykke til. Mye nyttig info på www.nav.no, fex under enslig forsørger
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2008 #5 Skrevet 16. januar 2008 Hei, hi her! Takk for svar. Var nyttig å vite litt før man gikk på møte med nav. Har vært der i dag og ting ser slett ikke så mørkt ut. Er ihvertfall slik at jeg kan ta ut full permisjon. (54 uker) Jeg har rett på dobbel barnetrygd og overgangsstønad i tillegg til 80% av lønnen. Overgangsstønaden regnet de ut i fra lønnen min. Jeg har også tenkt til å søke om bostøtte når barnet blir født, noe saksbehandleren der mente jeg var berettiget til. Veldig lettett over å se at man kan klare seg fint også økonomisk selv om man er alene fra første stund! =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå