Anonym bruker Skrevet 8. januar 2008 #1 Skrevet 8. januar 2008 Huff - det var jo ikke sånn det skulle skje! Jeg og samboeren min ønsker oss barn - veldig. Vi har også planlagt at dette skal skje snart. Jeg skal bare gå ned i vekt først. Men nå har det altså skjedd, og det før jeg klarte å gå ned. Og jeg vet ikke om jeg orker et svangerskap der jeg skal være overvektig i tillegg til å være gravid. Jeg er 110 kg, fordelt på 174 cm. Det kan jo ikke være sunt å bringe frem et barn i en sånn kropp? Jeg leser jo overalt om hvor farlig det er å bli gravid når man er overvektig. Alle komplikasjonene som kan skje - både før, under og etter fødsel. Og et alt for stort barn som blir født ... Tenker jo litt på utseende også. Jeg har sett frem til da jeg skal bli gravid - hvor stolt jeg skal være, hvor pen jeg skal være, osv. Men nå blir jeg jo bare stor - ikke fin :S Det er jo helt grusomt å gjennomføre en abort når vi så inderlig ønsker oss barn. Men jeg orker ikke være tykk og gravid! Og jeg hater vekta mi - og orker ikke engang tanken på veiing hos lege og jordmor. Hjelp meg - hva skal jeg gjøre ?!
Maria8 Skrevet 8. januar 2008 #2 Skrevet 8. januar 2008 Mer farlig å ta abort da, og kanskje ikke greie å bli gravid igjen...? Tror du vil føle det mer grusomt å ta bort babyen du vil ha, enn å være overvektig og gravid.. Det er et lite menneske!! Start det nye og sunne livet som du hadde tenkt nå som du er gravid, så vil du føle deg bedre, og du får ikke noe større barn enn om du allerede hadde slanket deg. Bra for babyen, bra for deg, og legen bryr seg ikke døyten om vekta di. Lykke til!
Gjest Skrevet 8. januar 2008 #3 Skrevet 8. januar 2008 Jeg ser ikke problemet! Dere har prøvd å bli gravid -og klart det! Gratulerer!
maria isabell Skrevet 8. januar 2008 #4 Skrevet 8. januar 2008 du kan jo slanke deg når du er gravid,men da bør du få hjelp til det...trenger ikke legge på seg når en er gravid, sist tok eg av 10 kg...
Leo's mum is doing fine :o) Skrevet 8. januar 2008 #5 Skrevet 8. januar 2008 pregnancy can be a positive thing for people with weight problems, before i had my son i had big difficulties with my weight, i think my weight had a lot to do with puberty hormones etc, when i got pregnant my body became normal in a way, i gained little weight during my pregnancy, and lost a lot afterwards, and now i am maintaining a good weight, i never did that before. my pregnancy with my son was the best thing that ever happened to me and plus everyone is beautiful when they are pregnant .
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2008 #6 Skrevet 9. januar 2008 Jeg har en venninne som fikk baby i november, hun var 115kg og 174cm da hun ble gravid. Hun hadde ingen problemer hverken før, under eller etter fødselen. Hun fødte ei jente ei uke etter termindato som veide 3700g og var 51cm lang, så størrelsen din skal ikke ha noe å si på hvor stort barnet blir. Fødselsvekten på barnet bruker som regel å bli ganske lik moren eller farens fødselsvekt uansett, så det er det du må ta utgangspunt i, å ikke størrelsen du er nå. Så synest ikke at du skal ta abort bare fordi du ikke trivest med utseende ditt, det er tross alt et levende barn i deg som er mye viktigere å tenkte på.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2008 #7 Skrevet 9. januar 2008 kanskje kiloene renner av etter fødselen ? jeg fikk min første for 17 år siden , og fødte med en vekt på 92 kg. gutten veide 3400. etter fødselen lo min moe og lurte på om det bar tomt......... hehe men den som ler sist... på 1,5 år gikk jeg ned 30 kg. følte meg som den reima. lykke til
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2008 #8 Skrevet 9. januar 2008 Takk for svar alle sammen. Har ikke helt funnet ut av hva jeg skal gjøre enda... Og må bare si at dette er ikke med tanke på utseende! For all del! Jeg tenker mer på dette med svangerskapsdiabetes, svangerskapsforgifting, all moralpreken fra lege/jordmor, komplikasjoner ved fødsel. Tenker på hvor mye enklere alt hadde vært om jeg hadde vært slank før en graviditet. For en graviditet skal nytes. Jeg vil ikke at det skal være 9 måneder meg bekymring og redsel. Mulig legene og helsemenneskene har blåst dette opp, men de har hvertfall klart å skremme meg. Googler du overvekt + graviditet får du jo den ene skrekkhistorien etter den andre :S Men så tenker jeg også på alle andre som blir gravide, men som det går bra med; undervektige, rusmisbrukere, røykere osv. Så hvorfor skal ikke jeg klare det ...? Huff. Hadde sett frem til den dagen jeg testet positivt med glede og store forventninger. Det ble ikke helt som jeg hadde trodd ...
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2008 #9 Skrevet 9. januar 2008 Du skal se du får like mye "mammaglød" soim alle andre uansett hvor mye du veier. Flere venninner av meg har gått igjennom svangerskap som VELDIG overvektige, og det har kledd dem! Og de har så nydelige barn i dag og gikk ned mange kilo i etetrkant med amming og spaserturer Du kommer ihvertfall aldri til å angre hvis du beholder barnet! Du har liv i deg! Ta vare på det Alt vil gå bra!
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2008 #10 Skrevet 14. januar 2008 Hei du..... Jeg er i nesten samme situasjon som deg.... Under mitt første svangerskap la jeg på meg 30 kilo - og gikk fra å være normalvektig til overvektig på bare noen måender. Etter fødselen måtte hver eneste kilo trenes og sultes bort. Fikk ikke noe "gratis" av ammingen. Så var det svangerskap nummer to. Hadde greid å komme ned i normal vekt før denne graviditeten - og var fullt innstilt på å være "flink" denne gangen. Ingen unødvendige kilo skulle på nei. Trente gjennom hele svangerskapet (3-4 ganger i uken) og var forsiktig med maten. Men da lillemann ble født, var jeg faktisk like tung som ved første fødsel...... Så var det på diett igjen... Hadde planlagt å nå idealvekten min til høsten - og starte tredje svangerskap da. Men så rotet vi litt med de "sikre periodene". Jeg har bare rukket å gå ned 10 kg fra forrige svangerskap (lillemann er bare noen måneder). Den første tanken som slo meg da jeg så den positive testen var vekten min. Hvordan skal det gå hvis jeg legger på meg 30 kg på toppen av de 20 jeg har igjen fra forrige runde? Jeg ble helt fortvilet - snørr og tårer i bøtter og spann. Det er faktisk veldig tungt å være overvektig og gravid.... Mannen min lurte på om jeg synes dette problemet var så ille at jeg ønsket abort. Men nei.... ikke så drastisk. Jeg kommer til å gjennomføre. Helt sikkert. Jeg har trøstet meg med følgende: I de andre svangerskapene - som jeg gikk inn i som normalvektig - gikk jeg opp 5 kg allerede de første 12-13 ukene. Nå er jeg i uke 11 og har ikke gått opp i vekt enda - jul har det jo vært også..... Kanskje kroppen min ikke "lagrer" så mye fett gjennom svangerskapet når det er "nok fra før". En venninne av meg som er svært overvektig la bare på seg 5 kg i svangerskapet. Mens den slanke utgaven av meg gikk opp 30! Kanskje blir det ikke så ille? Og når det gjelder veiing hos jordmor /lege - sa jeg bestemt nei til det under andre svangerskap. Orker ikke... - veier meg hejmme.. Det tok de med et smil. Og jeg kan fortelle deg at det ikke er gøy å "slite og slanke" - og nå idealvekten - for så å se kiloene rase på igjen i neste svangerskap. Kanskje må du gjøre samme jobben to ganger..? Hadde vært hyggelig å få vite hva du bestemmer deg for... Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2008 #11 Skrevet 14. januar 2008 Takk for svar Jeg er fortsatt veldig usikker. Selvfølgelig vil jeg jo gjerne beholde den lille spiren - ønsket om barn er jo veldig sterkt ... Den ene dagen er jeg helt klar for at dette skal gå. Holder inn magen og synes den ser riktig så "flat" og fin ut, og at en babykul vil bli svært kledelig. Jeg tenker på alle de som er i verre form enn meg, ikke bare med tanke på vekt. Jeg tenker på alderen vår, på livssituasjonen vi er i nå, hvor utrolig BRA det passer nå. Ja, jeg tenker MYE på hvor bra dette skal gå Andre dager tar googlingen overhånd, og jeg blir trukket ned i gjørma av lommelegen, nettdoktor, diverse jordmødres uttalelser, nytt fra forskerene, legenes uttalelser, forum, etc. Så og si ALLE er jo enige om at det er stor helserisiko og være overvektig og gravid. Det blir ikke anbefalt å planlegge graviditet dersom du er overvektig. Er du allerede gravid blir svagerskapet sett på som risikosvangerskap med ekstra oppfølging og høyrisikofødsel. På disse dagene, hvor jeg leser alt dette, har jeg ikke lyst til å fortsette. Ser for meg måneder der jeg er like høy som jeg er bred, med en dårlig samvittighet, dårlig helse og mange bekymringer - i tillegg til dårlig selvtillit. Vekt er virkelig tabu for meg, så det å samtale med lege om dette ser jeg dessverre på som veldig vanskelig. Har virkelig satt meg i en kjip situasjon her... Meeeen; jeg er flink og trener hver dag, har kuttet ut alt sukker og usunn mat, spiser masse frukt og grønt, ofte og lite og alt det der... Så jeg kan jo klare det, kan jeg ikke?! (vet ikke om jeg har skrevet det før, men veier ca 105 kg, og er 172-173)
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2008 #12 Skrevet 15. januar 2008 Hei:) Ville bare si at min kusine var (og er) veldig overvektig da hun ble gravid. Iløpet av graviditeten gikk hun NED 6 kg! Og hun fødte en vakker, sunn, jente på ca 3,5 kg, og 51 lang:) Det eneste hun slet med i graviditeten var bekkenløsning, som er hormonell, og ikke har noe med overvekt å gjøre! Jeg håper du velger å beholde barnet, for jeg er redd du kommer til å angre veldig i ettertid hvis du tar abort. Jeg ønsker deg masse lykke til, og håper du tar det valget som er rett for deg! Klem fra meg:)
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2008 #13 Skrevet 15. januar 2008 Og forresten..... Har du vært inne på 90+ debatten her? Enkelte legger ikke på seg noen ting - eller går ned i vekt i løpet av svangerskapet...
Brummeline3barnsmor Skrevet 15. januar 2008 #14 Skrevet 15. januar 2008 jeg er 158 høy...å veide 103 kilo da jeg ble gravid med førstemann.....la på meg enormt i det svangerskapet (37 kg) og hadde ikke noe problemer!!! Nå er jeg gravid med nr 3...er fortsatt overvektig (77 kg), men legen min eller jordmor bekymrer seg ikke i det hele tatt..
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2008 #15 Skrevet 15. januar 2008 du må ikke finne på å ta abort pga frykten for alle komplikasjonene!! fortsett som du gjør nå. tren og spis sundt og drit i vekten. jeg har en venninde som var høy og mager da hun ble gravid, har gått opp de "obligatoriske" 12 kg, og har nå likevel fått svangerskapsdiabetes.hva med å gå inn på nettsidene til grete roede el. der får du masse matoppskrifter som kan hjelpe deg til å holde på den sunde livsstilen. tror det kommer til å gå kjempefint med deg!
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2008 #16 Skrevet 16. januar 2008 Det viktigste du gjør nå er å spise sunt, masse frukt og grønt og drikke masse vann. Hvis du blir tørst, er det gått for langt mellom hver gang du drikker. Vann er veldig bra for kroppen, og da føler du ikke at du er så sulten hele tida. Spis hver tredje time, ikke så mye av gangen, men allikevel så mye at du ikke er skikkelig sulten til neste gang. Ta gjerne et eple eller en pære som mellommåtlid. Gå turer så ofte du kan, bare ikke anstreng deg altfor mye. Gjør du dette kan jeg garantere deg at du kommer til å få en sprek og flott kropp, det bare tar litt tid Men hold ut, og husk: Ta en dag av gangen!! Det er ingen mirakelkur, men det funker!! Lykke til med din nye sunne livsstil og bebisen Du kan klare det!!!
mamma_til_2_m_junispire Skrevet 19. februar 2008 #17 Skrevet 19. februar 2008 vet ikke om jeg er for seint ute, men prøver likevel!!!! Dere ønsker dere et barn og om du tar abort så vil du angre deg.... Jeg veide rundt 98kg da jeg ble gravid med nr 1 i 06 og var selvfølgelig bekymret jeg også ang diabetes svangerskapsforgiftning ect ect... men holdt meg frisk som en fisk jeg under svangerskapet den dagen Tor-Harald ble født veide jeg rundt 106kg så gikk ikke noe særlig opp siden jeg var siden jeg var såpass "stor" fra før.... Nå er jeg på vei med nr 2 og veide rundt 98 denne gangen også, men er mindre begymra denne gangen enn det jeg var forgje gang..... Jeg fikk ikke skjenn fordi jeg var over vektig.... er 168cm på strømelesten om det hjelper noe på.... det ligger bilder på siden min om du vil se hvordan jeg så ut da jeg gikk gravid Håper virkelig at du ikke tar abort.... å sette et liv til verden er noe av den største gaven jeg noen gang har gitt verden klem fra Trine
Petramora Skrevet 22. februar 2008 #18 Skrevet 22. februar 2008 Hei! Innlegget ditt ble skrevet for ei god stund siden nå, og du har nok allerede tatt en avgjørlese som er riktig for deg. Når det er sagt, så vil jeg gjerne fortelle at overvektige får god oppfølging underveis i svangerskapet, og jeg har en bekjent som alltid har vært "stor", men som nå - halvveis i svangerskapet - er slankere og lekrere enn på lenge. Dette har gjort at hun blosmtrer, ikke både fordi hun føler at hun ser bra ut, men også fordi hun er tryggere på at babyen har det bra og at tida etter fødselen skal bli fin. Klem,
maria isabell Skrevet 22. februar 2008 #19 Skrevet 22. februar 2008 snakk med legen din,viss du spiser sundt og trener moderat hjelper det jo...du ønsker deg jo barn:)
Cala75 Skrevet 29. februar 2008 #20 Skrevet 29. februar 2008 Huff, jente! Tenk deg godt om! Det er absolutt ikke sikkert du vil klare å bli gravid igjen senere i livet. Har ei venninne som veide omtrent det du veier da hun ble gravid og hun gikk opp kun 4 kg. Når man i utgangspunktet veier mye, er sannsynligheten større for at man legger på seg veldig lite under svangerskapet. Dersom du nå som du er gravid starter på en sunn livsstil med sunn mat og moderat mosjon - er det veldig store sjanser for at du vil legge på deg minimalt! Dette har jeg lest mye om. OK, nå veier jeg ikke fult så mye som du. Men jeg også hadde store planer om å gå ned til idealvekta før jeg ble gravid med andremann. Jeg klarte det ikke (gikk heller opp litt til) og kan ikke si jeg er overlykkelig over at jeg kommer itl å ese ut enda mer. Det er mange som hater vektoppgangen som følger med et svangerskap - men det er da ingen grunn til å ta abort! Mitt råd er å beholde den lille spiren samtidig som du legger om livsstilen - spis sunt og beveg deg litt mer.
Miss Misantrop Skrevet 3. mars 2008 #21 Skrevet 3. mars 2008 Hi... Er du her? Er saa nygjerrig paa hvilket valg du tok.
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2008 #22 Skrevet 10. mars 2008 må bare si at jeg gikk fra 90kg til 48 kg på 8 mnd etter jeg fikk min første...gjorde ikke noe spesielt, trente litt og spiste sundt sammen med sønnen min, så var kiloene av uten at jeg fikk et med meg.
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2008 #23 Skrevet 10. mars 2008 ang å være redd for svangerskap diabetes..jeg var da 53kg og 163cm..la på meg 11 kg i svangerskapet..så på lsutten var jeg da 64 kg.. Jeg fikk svangerskapdiabetes jeg..lell så slank jeg var..så ingen garanti uansett det da..slanke kan får det, menst overvektige sliper unna.. Og dessuten er det ikke noe problem å ha det under svangerskapet hell..blir godt fulgt opp..man må bare legge om kostholdet sitt (som du da vil mest sannsynelig gå ned i vekt siden det er en utrolig sunt måte å spise på ) Synes du skal beholde ungen jeg..dere ønsker jo dere et barn, og visst du da tar vekk dette og ikke greier å bli gravid senere..da vil du angre bittert på valget ditt.. Trur ikke du skal tenke på så over vekta di nå..mange overvektige slanker jo seg når de går graivde også..visst du legger om kostholdet ditt, går litt turer osv så vil du ikke legge på deg noe særlig..har litt med hva man pytter i seg også..om amn er gravid eller ikke..
makatty Skrevet 10. mars 2008 #24 Skrevet 10. mars 2008 hei jeg gikk ned 10 kilo fra jul til nå men hadde lyst til å gå ned 5-10 til før jeg ble gravid igjen la på meg 20 kilo sist. Men så på lørdag var testen veldig overraskene positiv. Jeg blåser i kiloene skal prøve å spise sunt, mindre sukker og gå turer/trene gjennom dette svangerskapet. Ta sjansen, kanskje er du en av dem som går veldig ned, få hjelp av legen din eller andre til å sette opp kostholdet ditt. lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå