Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet om det er noe på gang i Norge? Om vi kan insemineres her snart??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Det er lov å inseminere med sæddonor for par der hvor mannen har dårlig sædkvalitet. Og jeg vet at det diskuteres å tilllate inseminering for lesbiske i parforhold. Men, når det gjelder single tror jeg at det er en lang vei å gå. Kanskje det beste har vel vært å ha en interesseorganisasjon som kan jobbe mot det.

Når det gjelder politikk vet jeg ikke hvilken ståsted de ulike politiske gruppene har, men tror at SV er ganske liberalt når det gjelder homofile, ekteskap og barn. Og jeg antar at KRL er mot det meste.

Kanskje det er noen andre her som kan svare bedre på det?

Skrevet

foreløpig bare lov for gifte (tror jeg) heterofile par, og donoren må være åpen. for lesbiske par kan det bli lov hvis forslaget om kjønnsnøytral ekteskapslov går gjennom, men akkurat den biten er et kontroversielt tema, så det er ingen automatikk her.

enslige vet jeg ingen ting om, dessverre. tror stemningen i norge er at barn skal bli skapt i parforhold.

Skrevet

Det er en del av forslaget regjeringen kommer med om felles ekteskapslov og slikt. I hvert fall om du er en del av et lesbisk par, single vet jeg ikke. Forslaget legges frem for Stortinget i februar en gang, eller senest før påske, og foreløbig ligger det an til å vedtas - men man vet jo aldri. Jeg er usikker på fra når det vil være gjeldende om det vedtas, senest 1. januar neste år igjen kan jeg tenke meg.

Om forslaget vedtas i sin helhet vil det også bli slik at lesbiske par som får barn sammen og er gift/i partnerskap automatisk vil være to foreldre, så fremt inseminasjon har skjedd på godkjent klinikk (litt usikker på hvilke dette er snakk om, men trolig også de danske).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...