Gå til innhold

lege ?


lillejente

Anbefalte innlegg

Hei:) når skal jeg gå til legen?? er det i uke 8 som jeg ser noen skriver? det blir vel første svangerskapskonrtoll.. men trenger man å gå til legen for å bekrefte at man er gravid? Jeg har jo tatt to tester som viste klart og tydelig positivt, så jeg vil jo tro at det er nok.. som dere sikkert skjønner har jeg ikke gjort dette før:) hehe...

 

jeg har så lyst til å si det til noen!!! men jeg kan jo ikke det... er bare 4+5....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan jo bestille time nå, selv om du ikke får før om noen uker, Jeg bestilte med en gang, bare for å ha noe å se fram til, og jeg fikk time en mnd etter. Og har du positiv test så er du gravid. Gratulerer!! Legen sjekker om alt er bra med deg (blodtrykk, livmor, celleprøve, urin- og blodprøve, vekt osv). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva som er vanlig da...men jeg skal til legen i morgen, og jeg er i 6 uke. Forrige svangerskap var jeg også hos legen tidlig, men de førte ikke opp på kontroll kortet før jeg var der i uke 9....så jeg vet ikke hva som er vanlig. Jeg får sikkert ingen ordentlig kontroll nå da, men bare en konstatering av graviditeten tror jeg.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydelig litt forskjellig praksis hos legekontorene. Sist jeg var gravid, hadde jeg lest mye her inne, og ringte stolt og glad til legen i uke 6 eller 7, men da ble jeg bryskt avvist med at de ikke pleide å ta inn noen til kontroll før de var 12 uker på vei. Det er visst fordi sykehuset som tar imot blodprøvene ikke vil ha dem før. Jeg ble ihvertfall så fornærma da at jeg valgte å bare gå på helsestasjonen istedet..

Litt usikker på hva jeg skal gjøre denne gang. Jeg kunne jo komme før til legen hvis jeg hadde behov for det sa de nå, men det er ingenting spesielt med min graviditet bortsett fra at den er min og at jeg trenger anerkjennelse og bekreftelse på det... snart 9 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Orkideen

Du trenger ikke gå til lege for å få bekreftet graviditeten. Testene du tar hjemme er sikre nok.

 

Friske, gravide kvinner får som hovedregel tilbud om 8 kontroller, ultralyd inkludert. Disse kontrollene er omtrent slik fordelt utover svangerskapet:

 

1. kontroll; uke 8-12

2. ultralydkontroll; uke 17-19

3. kontroll; uke 24

4. kontroll; uke 28

5. kontroll; uke 32

6. kontroll; uke 36

7. kontroll; uke 38

8. kontroll; uke 40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg var hos legen i dag (er 8+3 ), der ble det tatt blodprøver, og urinen og blodtrykket ble sjekket. Legen var kjempegrei og tok seg tid til å svare på spørsmål. Fikk ny time om litt over tre uker (vil da være 11+6), da vil han undersøke meg nærmere, blant annet ta en gu og bestille time til ultralyd :)

Han sa jeg selv kunne velge om jeg ville ta kontakt med jordmor og fikk navn og tlf på ei som holder til lokalt.

 

Jeg synes det var veldig greit å være der så tidlig, selv om det ikke skjedde så mye på kontrollen.

 

Jeg synes virkelig synd på de som bryskt blir avvist på legekontoret med at det er for tidlig å komme. Du skal jo ha tillit til dem gjennom hele svangerskapet og ikke bare når det passer dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

da ringte jeg til legen og de sa at det var vanlig med første kontroll mellom uke 8 og uke 12, men at jeg bare måtte komme før hvis jeg ønsket det. jeg er ikke spesielt glad i leger, så jeg vil helst ikke komme før hvis ikke jeg må:) hehe.. Så da har jeg fått time til kontrolll i uke 9:) tusen takk for alle svar! dere er jo kjempe snille alle sammen her inne:) Godt å ha dere å dele ting med, for min mann har nektet meg å fortelle det til noen helt enda.. Og jeg er egentlig enig, men det er VELDIG vanskelig å ikke si noe:) hihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...