Sol med 2! Skrevet 7. januar 2008 #1 Skrevet 7. januar 2008 Jeg er i uke 21 og har vært sykemeldt 40% siden uke 13. Jordmor på sykehus har nå anbefalt 100% sykemelding fra neste uke. Jeg har egentlig lyst til å prøve å jobbe litt lenger, for å slippe å sitte hjemme og vente i 4 1/2 måned på fødsel. Men det er jo litt skummelt å trosse jordmors råd, da... Jeg skal snakke med fastlegen min i morgen og fornye sykemelding. Han er hittil vært grei, og latt meg bestemme. Har da tenkt å be om å øke til 50% for de neste to ukene. Etter det håper jeg at jeg kan jobbe 20-30% noen uker til, mest for det sosiale... Jeg har fortalt sjefen at dersom jeg ikke får endrede oppgaver, slik at jeg kan styre dagen min selv, kommer jeg til å bli sykemedt 100% fra neste uke. Vi er enig om en løsning for det, men så er det å få det ut i praksis, da.... Hva tenker/tenkte dere andre om dette?
bøllefrøene Skrevet 7. januar 2008 #2 Skrevet 7. januar 2008 jeg var 100% sm siden uke 20.. ble også anbefalt full sm da.. var egentlig gira og hadde veldig lyst til å jobbe mere.. følte jeg plutselig skulle forsvinne fra jobben i 1,5 år... alle rundt meg oppfordret meg til sm... ta det med ro... lad opp.. får ikke denne tiden igjen osv.. jeg tok derfor mot sm... og som jeg skrev i tidigere innlegg.. så ble jeg fort vant til det... kombinere å ta det med ro hjemme og gjøre små ting hver dag etter formen.. små handle så lenge du orker osv.. tenk på kroppen din og de små nurkene... jeg har vært sm siden slutten av okt.. og tro meg tiden flyr ( har flyttet og sån og da,, og det tok mye tid) nå skal jeg lade opp til gutta kommer.. gleder meg som en unge...
Gjest Skrevet 7. januar 2008 #3 Skrevet 7. januar 2008 Jeg ble sykemeldt 30% i uke 25 og i uke 27 100%. Var i grunn glad for det, det ble slitsomt å sitte hele dagen (kontorjobb) ettersom magen begynte å bli stor. Hvis du blir anbefalt 100% så ta det, tro meg, kroppen trenger hvile og når magen begynner å bli skikkelig stor er det faktisk ikke så mye du får gjort. Dessuten.. hvor ofte går en gravid? Det er tiden for å tenke på babyene i magen og ikke minst seg selv, så nyt dn tiden du får gå hjemme før babyene kommer.
PaulaFrank Skrevet 8. januar 2008 #4 Skrevet 8. januar 2008 Hei! Jeg er i uke 31 nå og ble først sykmeldt på mandag, da 50% foreløpig. Jeg har selv valgt å jobbe fullt fram til nå ettersom formen har vært veldig bra og jeg trives best når jeg har noe å bedrive dagene mine med. Legen mente nå at det var på tide å trappe ned. Så nå jobber jeg ca 4 timer hver dag. Kommer og går som jeg selv ønsker. Synes det fungerer bra. Jeg har alltid vært av den oppfatning av at så lenge kroppen fungerer bra og svangerskapet ikke er plagsomt, så er ikke en graviditet noen sykdom. Noen er jo i sin livs beste form når man går gravid, mens andre igjen har store plager. Lytt til kroppen og gjør det du føler er best for deg og barna. Så lenge du har det bra, har tvillingene også det
moden mamma Skrevet 9. januar 2008 #5 Skrevet 9. januar 2008 Et lite svar fra en allerede 2 barnsmor, som om ca 18 uker får 2 til - har vært veldig plaget av kvalme siden uke 5-6... Jeg fikk 20% sykemelding i uke 8, 30% sykemelding i uke 12 og nå 50% ikke tvil om at jeg trenger det. Legen sier jeg kan jobbe til uke 28, men er ikke helt trygg på at "hun vet hva hun snakker om"... om dere forstår... MEN - har ikke kragla med henne om det da jeg tror at det kan være bra å jobbe lenge (pga ikke "dovne hen hjemme") om mulig - og "lite". Det passer arbeidssituasjonen også da jeg har en del prosjekter å avslutte... Jeg bare lurer på - hvorfor har sykehuset/jordmor anbefalt sykemelding allerede fra uke 20/22? Noen komplikasjoner, eller kanskje at tvillingene deler mye inne i magen og man må ta det ekstra med ro? Uansett sykemelding og hvor lenge du jobber. Husk ta vare på deg selv og barna... Hvil før du blir sliten og lytt ellers etter kroppens signaler... og ikke minst - stol på din intuisjon og ta kontakt med helsepersonell om man er i tvil! gode klemmer
bøllefrøene Skrevet 9. januar 2008 #6 Skrevet 9. januar 2008 jeg fikk bare beskjed av fastlegen at jeg var i et risikosvangerskap og at det ble anbefalt sm fra uke 20. hun sa det var rettningslinjene i norge som sa det. virket som de er ganske ulike.. på ullevål sa de at det var bra at jeg var det fra uke 20.. men hvis jeg valgte å jobbe.. så var det bare max til uke 24. kroppen trenger ekstra hvile og hvile reduserer for tidlig fødsel. jeg syns som sagt det var utrolig kjedelig.. men nå tror jeg at sykemeldingen har gjort at jeg har klart å holde formen.. selv om det er tungt nå ( UKE 30) trodde jeg faktisk det skulle være mye verre å bære to.. noen uker med vondt.. er gutta helt klart verdt..
Ventet på nr 2 og 3 Skrevet 9. januar 2008 #7 Skrevet 9. januar 2008 Jeg er nå i uke 19 og ble 100% sykemeldt igår. Når jeg sa at jeg nå sover dårlig og ikke har noe energi over til min datter når jeg kommer hjem fra jobb (har jobbet 50%) så syntes min lege at 100% sykemelding var lurt slik at jeg fikk litt energi, får vile og forberede det jeg klarer til de to kommer. Hun var veldig bestemt på at jeg ikke fikk slite meg ut og at jeg skulle ta det rolig, for det var best for tvillingene. Det samme sa jordmor når jeg var på den vanlige UL undersøkelsen. Hun syntes også jeg godt kunne få en full sykemelding allerede nå og at jeg eller ville blitt sykemeldt full fra uke 22. Så jeg sa ja takk og gledjer meg til en tid hjemme hvor jeg kan vile og fikse litt. Må passe på mens jeg fortsatt kan, blir nok verre etter uke 30 utfra det jeg skjønt på andre her inne...
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2008 #8 Skrevet 9. januar 2008 Når det gjelder rutinene for SM ved tvillingesvangerskap ble disse egentlig endret i 2006. Tidligere ble en automatisk SM mlm uke 20-24, men dette skal være endret til å gjelde mer individuell tilrettelegging. Først fra uke 28 er tvillingsvangerskap i seg selv, og ikke sykdom hos mor, grunnlag til å få sykepenger fra trygden. Men dette praktiseres svært ulikt i ulike deler av landet. Litt urettferdig egentlig: noen ønsker å jobbe, men tør ikke da de får høre at dette er skadelig for barna. Andre synes det er vanskelig å vite når de er såpass slitne at dette kan gå ut over barna (hvis det kan gå ut over barna, dette er litt omstridt), og synes det er vanskelig å be legen sin om SM. Derfor er det enkelte som oppmuntres til å bli SM i uke 20, mens andre presser seg på jobb til uke 28 og kanskje lenger (og for noen oppleves dette helt greit ettersom jeg leser i et tidligere innlegg). Hvorvidt tvillinggravide bør SM tidlig har vært omstridt helt siden det ble innført. Men tanken var at en da i større grad kan unngå fortidlig fødsler med alt dette innebærer både av personlige "kriser", sykelighet hos barna og samfunnsøkonomiske kostnader. Hvorvidt dette faktisk har fått ned antallet premature fødsler er jeg usikker på. Ser at det blir hevdet fra ulike hold at det har gitt den ønskede effekten, men kan ikke finne noen studier som bekrefter dette. Og lurer på hva trygden har basert seg på når de har endret sykepengerettighetene for tvillinggravide...? Hvorfor SMtidspunkt praktiseres så ulikt i ulike deler av landet har jeg undret (og irritert) meg over. Er ikke leger/jordmødre "sørpå" like oppdaterte som de alle sammen har vært her nordpå (har ringt litt rundt). Eller er de bare uenig i folketrygdens endringer, altså faglig uenige? Har forsøkt å greie opp litt rundt disse ulike rutinene. Men det er ikke godt å bli klok på dem.
2x babyline 21.05.08 Skrevet 10. januar 2008 #9 Skrevet 10. januar 2008 Jeg er i uke 22 nå, var på kontroll i dag og snakket med legen om sykmelding. Hun var veldig ok og var blant dem som synes man skal bruke hodet og lytte til kroppen - er man i god form og greier fint å jobbe og være i aktivitet, så skal man det. Det å ligge på sofaen fører ikke til noe godt når det ikke er nødvendig av noen grunn. I denne fasen av svangerskapet, vel og merke. Så hun sa at jeg bare måtte kjenne selv hvor lenge jeg orker å jobbe 100%, og så kunne jeg få delvis sykmelding når det trengs, og full når det trengs. Jeg synes det hørtes veldig kjekt ut, for å bare være sykmeldt hvis jeg egentlig er i fin form, det er kjedelig. Jeg var fullt sykmeldt i 8 uker i høst, da, pga ekstrem kvalme - så nå som jeg er oppe av sofaen igjen, er det herlig å kunne gjøre hverdagslige ting igjen. ...men det høres ut som praksis for sykmelding er forskjellig avhengig av legen/jordmoren man snakker med... Jordmoren jeg hadde på ul i uke 18 var veldig bestemt på at jeg skulle sykmeldes 100% fra uke 24....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå