Gå til innhold

Hvordan vaske selvrensende ovn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

De blir jo skitne etterhvert de også, er ikke til å unngå...

Fikk plutselig ånden over meg, og eneste jeg har i skapet er en flaske som jeg absolutt ikke tør å bruke nå!

(Står at man må ha fullt verneutstyr jo!!)

Er det noen "kjerringråd"?

Fortsetter under...

Skrevet

er det ikke renseprogram??

jeg vile vasket den akkurat som en vanlig ovn, men jeg er ingen ekspert, er litt motstander av slike nymotens komfyrer hihihi ;)

lykke til

Skrevet

Om du har bruksanvisningen på ovnen, så står det sikkert der. :)

Mener man skal varme opp ovnen først, også fjerne rusk og rask når ovnen blir kald igjen..

Jeg bruker bare litt zalovann og en klut jeg... Fjerner først svidde matrester med et fuktet kjøkkenpapir...

Skrevet

Mulig det er renseprogram...

Må vel lete å se om jeg finner bruksanvisningen da.

(Er mangt man plutselig skal få energi til, hehe)

Skrevet

Hehe.. er vel dette husmorgenet som kommer snikende tenker jeg. :)

Om du ikke finner bruksanvisningen, så fungerer det å bare ta ut brente matrester med et kjøkkenpapir, også vaske over med zalovann.. :)

Skrevet

Oki, takker for svar:-)

Annonse

Skrevet

Finner du ikke bruksanvisningen, så ta en titt på siden på døra i ovnen din. Åpne døra og kikk langs kanten på selve døra, der skal det stå et typenr. Feks på siemens ovner står det HB+div tall. Viss du skriver inn dette typenr på internett finner du somregel en nettside som har bruksanvisning for ovnen din. Er det en ovn med såkalt eco-clean, har den sidevegger som er selvrensende, men kan tas ut slik at du kan få vasketbort overfladisk fett som ligger bakom. Selve eco-clean veggene renses ved at du varmer opp ovnen til et visst punkt. da "brennes" fett og div skitt bort (ikke sukker). Har du en pyrolyse-ovn, da er ovnen helstøpt inni, dvs ingen løse bøyler og skinner for platene, da varmer du opp ovnen til ca 580 grader og brenner bort alt skit inni, det vil da ligge igjen bare litt "sot" om man kan kalle det det som du da bare kan tørke bort. Så det er som du ser litt avhengig av type selvrens du har i ovnen din.

Skrevet

Hvis du har energi nok til å vurdere å vaske ovnen, er det vel ikke så lenge til du føder kanskje?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...