Gå til innhold

En liten Lucia-gutt! =)

Anbefalte innlegg

Jeg hadde termin 16.des 2007. Jordmor og to leger sa alle at jeg fikk en stor baby, og at jeg kom til å gå over tiden mest sannsynlig. Jeg var livredd for å ligge på klinikken på julaften, men synes likevel det ikke hastet med å få ut ungen.

Meg og min søster hadde lenge sagt det ble en torsdag, og siden 16.des var en søndag tenkte vi han kom torsdagen etter, så vi hadde fortsatt ganske god tid mandag 10.des da vi var på ”siste handling”. Vi kjøpte t.o.m gurkemeie for å lage lussekatter på Lucia, og jeg fikk streng beskjed om å IKKE føde på Lucia-dagen, men det var jo en uke før vi trodde gutten kom, så vi tullet bare med det.

Tirsdag 11.des var jeg helt utslitt uten å ha gjort noe som helst den dagen, så klokken 21.00 ca gikk jeg i seng. Akkurat når jeg hadde lagt meg kjente jeg litt murring baki korsryggen, jordmor hadde sagt jeg kunne få vondt i ryggen de siste ukene, så jeg tenkte det var det, for det gjorde jo ikke noe vondt i det hele tatt…

Jeg sov godt hele natten, helt til jeg våknet rundt 09.00, jeg kjente etter, og fortsatt hadde jeg litt murring, så jeg gikk en tur ute, og så rett i dusjen, men etter det synes jeg faktisk det hadde blitt verre. Jeg tok tiden mellom murringene og det var mellom 5 og 8 minutter pause. Dagen gikk, og det ble litt verre, men gjorde ikke vondt i det hele tatt. Jeg ringte for å klage litt til kjæresten om at jeg hadde så vondt og om han ikke kunne komme å være med meg, og han skulle komme rett etter skolen. Men så sendte han melding om han kunne bowle med noen i klassen, og jeg gav han lov, det skulle jeg ikke gjort. Han kom ikke før 17.00 og jeg hadde enda litt vondere, jeg trodde det var rier, men var langt fra sikker siden det fortsatt ikke gjorde skikkelig vondt, men sa ingenting til noen, hvertfall ikke typen, for han kunne IKKE gå glipp av volleyball-turneringen på skolen dagen etter. Så gikk han for å se fotball hjemme hos seg. Rundt 21.00 måtte jeg på do, og der kom plutselig slimproppen! Jeg gikk opp til mamma og spurte litt ut, men hun hadde jo ikke hørt om noe slimpropp, så jeg ringte heller til kjæresten. Han og moren hans kom bort med en gang, typen trodde jo vi måtte haste oss til sykehuset, men vi satt og snakket oss 4 i sofaen å drakk kakao og te før vi fant ut at jeg måtte sove litt, nå var det 3-4 minutter mellom hver og vondt!!! Svigermor hadde kjørt hjem igjen, men typen måtte være, han maste fortsatt litt om volleyballen, men var vel litt nervøs også. Jeg var rolig som bare det, helt til svigermor kom bort igjen etter 30min for å kjøre oss 4 til klinikken.

01.30 var vi fremme, og vi møtte en koselig gammel dame, jordmoren altså. Hun tok oss inn på et bittelite rom som lignet et skoledo! Likte meg ikke der. Hun sjekket åpningen min, det var faktisk veldig vondt, hadde 5-6 cm åpning. Jeg ble trillet rett inn på fødestuen, og ble tilbudt smertestillene. Jeg sa med en gang EPIDURAL! Et godt råd fra en venninne=) Der lå jeg i sengen, legene kom for å sette epidural, men rett før, LØP de ut igjen, og det virket som en evighet til de kom tilbake. Jeg hadde veldig vondt, husker egentlig bare det. Så fikk jeg til slutt epidural, det er det beste jeg hadde opplevd, anget ikke på det! Åpningen ble større og større, til slutt 9,5cm og da stoppet det. Babyen lå langt oppe i bekkenet, han hadde jo ikke festet seg eller noe, så jordmor hørte med andre om hva de skulle gjøre, vi bare ventet å ventet. Jeg fikk t.o.m noe sterkere enn epirual-bedøvelsen etter en stund, selv om jeg ikke kjente riene lenger, kjente bare presset. På slutten klarte jeg også å sove mellom riene, lå å duppet mens kjæresten sov godt=) Men så kommer jordmor inn igjen med en pleier, og meg og kjæresten våkner helt, hun sjekket hvor hodet lå, og det var på vei ut, så jeg kunne bare presse. Pressingen var deilig å endelig få til, litt befriende, jeg hadde 3 eller 4 pressrier før jeg plutselig så hodet var ute, da glemte jeg faktisk å presse mer, og jordmor begynte å snakke til meg å sa jeg måtte for all del presse resten av babyen ut, så kom han, 06.02 13.desember 2007! Han heter Isac, det var bestemt lørdagen før, han veide 3240g og var 48 cm lang.

Han kom nok på Lucia, og typen fikk ikke spilt volleyball, men det bryr vi oss null om nå. Har det helt strålende sammen. Jeg husker veldig lite fra fødselen da, sov jo mesteparten:P Mens jeg lå der gikk jo vannet, jeg hadde noe greier rundt magen, folk gikk inn og ut og sikkert litt mer. Jordmor måtte også klippe meg en del, men det kjente jeg ikke noe ting til. Mens hun sydde meg spurte hun kjæresten om vi kjente Fredrik, vi tenke med en gang på den Fredrik hun mente, og hun var visst tanten til faren til Fredrik, og Fredrik er jo en av våre beste venner. I tillegg bodde hun hos søsteren mesteparten av året, og søsteren er faktisk naboen min! Snakk om bra tilfeldigheter der altså! :P

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136464669-en-liten-lucia-gutt/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Har i ettertid fått høre av kjæresten en del andre ting også. Bl.a at jeg skalv i hele kroppen, fra jeg kom til sykehuset til jeg kunne presse. Å det dummeste jeg sa var når jordmoren kunne se hodet, da spurte jeg hvor mye hår han hadde!?! Hehe, husker det no ja;) Også sa jeg at det luktet rart når gutten kom ut:P det luktet rart da, men nå når jeg tenker på den lukten smiler jeg bare=)

I tillegg satt kjæresten å sendte meldinger med en i klassen, det kom jeg på av meg selv, men GU så sint jeg var hver gang jeg hørte vibreringen på mobilen..! :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...