Anonym bruker Skrevet 7. januar 2008 #1 Skrevet 7. januar 2008 Vi har fra før to barn som har to navn hver, selv om vi bare bruker det første. Mannen min er engelsk, og familien ville synes det var veldig rart hvis barna ikke fikk "mellomnavn". Jeg er opptatt av at de to navnene skal klinge godt sammen, og lurer derfor på hvilke kombinasjoner dere synes passer/hva dere liker/ikke liker: 1. navn: Philip Oliver Joel Theo Isak 2. navn: Kristoffer Didrik Lavrans Amund Lauritz Joachim Hm....Sliter mest med navn nummer to for å si det sånn! Er ikke sikker på om jeg liker de jeg har funnet heller....Men, poenget er at det første navnet skal være "internasjonalt", og det andre navnet skal i allefall være "norskklingende" (ikke engelsk...), men mulig å si på både norsk og engelsk....Puh! Ikke lett, særlig fordi vi synes vi har møtt disse kriteriene på begge de andre barna våre!
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2008 #2 Skrevet 7. januar 2008 Oliver Amund Et annet forslag er Oscar Anton der begge er internasjonale, men fremdeles norske.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2008 #3 Skrevet 7. januar 2008 Ville garantert gått for Philip når det gjaldt første navn på gutten. Oliver synes jeg blir for langt når du skal ha to navn, Theo minner meg om et "kallenavn", Isak er så utrolig populært, STYR unna, og Joel var bare ikke fint, minner meg om Nöel, og egner seg ikke på norsk. Philip Kristoffer Philip Lauritz - Kjempestilig. Philip August Philip Erik Philip Emil Philip Johannes Philip Johan Philip Leander Philip Severin Didrik egner seg ikke som mellomnavn på hverken Oliver, Theo, Isak eller Joel. Det egner seg for øvrig ikke som mellomnavn i det hele tatt, synes jeg. Bare hvis du f.eks har Jon Didrik. Altså et veldig kort navn foran. Lauritz er kjempefint! Amund passer ikke til Philip, blir sånn "totalkrasj". Du burde ikke velge et FOR norsk navn, kan fort bli litt rart. Og dårlig kombinert. Lavrans er fint, men mange vil nok tenke på Kristin Lavransdatter... Synes heller ikke Joachim var spesielt godt egnet som navn nr. 2.
Gjest Skrevet 7. januar 2008 #4 Skrevet 7. januar 2008 Synes det var veldig vanskelig og kombinere disse navnene. De "2. navn"-navnene fungerte ikke så bra som navn nr 2, synes jeg. Ble liksom ikke noe bra klang. Og du synes det er viktig at navnet klinger bra... Eneste som fungerte hos meg var Philip Kristoffer, og Philip Lauritz. Oliver Amund er også fint, men utrolig tungvint spør du meg. Hva heter de andre barna?;-)
prebs Skrevet 7. januar 2008 #5 Skrevet 7. januar 2008 Jeg liker best Philip Kristoffer og Oliver Kristoffer. Philip Joachim og Oliver Joachim er også ok.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2008 #6 Skrevet 7. januar 2008 Med fare for at flere nå får med seg hvem jeg er, så kan jeg si at de andre barna heter Elissa Kristianne (bare kalt Elissa) og Samuel Mathias (kalt Sam) ; ) De har bare et engelsk etternavn (og et ganske spesielt et attpåtil!), har altså ikke mitt.
Vannmann35 Skrevet 7. januar 2008 #8 Skrevet 7. januar 2008 Synes du har mange fine navn her. Hva med: Philip Kristoffer - men ville skrevet enten Filip Kristoffer eller Philip Christoffer ... Vær litt konsekvent! Theo Kristoffer Joel Kristoffer De andre navnene klinger ikke bra sammen, så der ville jeg tenkt ut noe annet. Hva med: Isak Andreas Isak Olai Theo Johannes
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2008 #9 Skrevet 7. januar 2008 Hvis jeg skulle vært konsekvent skulle det i såfall vært Philip Christopher....Men poenget var liksom at det første skulle være engelsk og det andre i allefall norskklingende. Kristoffer/Christopher er jo ikke noe norsk navn, men tenkte at hvis jeg skriver det med K og ff så ser det i allefall ikke engelsk ut. Filip blir et navn engelskmennene ikke kommer til å skjønne noe av, det vil nok alltid bli stavet feil - altså med ph i stedet. Ser ut til at de fleste liker Philip eller Oliver best som første navn, men egentlig er det de siste navnene på lista mi...Hmmm....Må tenke litt videre skjønner jeg. Synes guttenavn er SÅÅÅÅ vanskelig!!!
ma-85 Skrevet 8. januar 2008 #10 Skrevet 8. januar 2008 Litt vanskelig å kombinere. Synes feks Amund er et nydelig navn, men passer dårlig sammen med et engelsk navn. Synes ikke det blir noen god klang av noen av navna her.... Beklager...
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2008 #11 Skrevet 8. januar 2008 PHILIP kristoffer, garantert!!!!!!!!!!
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2008 #12 Skrevet 8. januar 2008 Rart, men likte bare 2. navna, og da alle bortsett fra Joachim. Men ser at 1. navnet skal funke både på norsk og engelsk...Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2008 #13 Skrevet 9. januar 2008 Nei, dette er fortsatt ikke lett gitt...Jeg er om mulig enda mer forvirret nå faktisk! ; ) Men det er bare bra å få litt input fra andre, litt tankeføde før vi bestemmer oss.... Tusen takk til alle for forslag og meninger!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå