Jannamor Skrevet 7. januar 2008 #1 Skrevet 7. januar 2008 Hei og hopp folkens Jeg lurer på deres tanker rundt oppkalling. Er det bra med oppkalling? Eller burde barna få sitt eget nanv, uten å ha et familiemedlems historie hengende over hodet? Eller er det en koslig gest og en ære? Og hvordan oppkaller man? Si navnet er Kari. Er det kun Kari som er ok? Eller kan man si Karia eller Karin eller Karine eller Karina eller Carina eler Carianne altså hvor langt kan man trekke den? Er det oppkalling og man da ville sagt Kristine? fordi man bruker Ken? hva mener dere??
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2008 #2 Skrevet 7. januar 2008 Heisann hoppsann! Jeg synes oppkalling er flott! Jeg synes det er flott at barn får navn etter andre i slekta, og det viser tydelig tilhørighet til røttene. Jeg synes at oppkalling stort sett bør være at barnet får LIKT navn, ikke bare bruke samme forbokstav og nesten ingen andre likheter. Synes ikke vi kan strekke dette veldig langt, men kanskje bare så langt som Karin istedenfor Kari, og Jensine etter Jens, og Helle etter Helge. Jeg har lyst til å bruke oppkalling på mine barn!! :-) Er bare et problem at det er så mange navn jeg har lyst til å bruke, og jeg kommer neppe til å få sååååå mange barn...
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2008 #3 Skrevet 7. januar 2008 Du bestemmer selv hvordan du vil kalle opp. Har du et fint navn i familien, bruk det hvis du vil. Oppkalling kan også være å bruke første bokstav i navnet. Hvis du sier at din datter Anna er oppkalt etter sin oldemor Aslaug, så er hun det. Var Aslaug ei heks familien helst vil glemme, så sier du at Anna er et helt fritt påfunnet navn, eller du kaller henne Kari
Jannamor Skrevet 7. januar 2008 Forfatter #4 Skrevet 7. januar 2008 hehe to vidt forskjellig meninger på hvor langt man kan strekke den da...
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2008 #5 Skrevet 7. januar 2008 Synes også oppkalling er en fin tradisjon, men jeg kaller ikke opp for enhver pris, må i såfall finne et navn jeg virkelig liker også:-) En av mine forfedre hadde faktisk et navn jeg synes er veldig fint, men vedkommende var et ondskapsfullt beist, så kommer ikke til å velge det likevel, så det fungerer visst begge veier:-D
Jannamor Skrevet 7. januar 2008 Forfatter #6 Skrevet 7. januar 2008 Det er sant. Jeg ville aldri kalt opp etter enkelte i slekta, uansett hvor fint navn de hadde hatt
Gjest Skrevet 7. januar 2008 #7 Skrevet 7. januar 2008 Oppkalling er en fin tanke, hvis det er navn som man liker i utgangspunktet... Jeg kommer f.eks ikke til å bruke hverken Gunvor eller Astrid på mine barn. Men at man kan bruke bokstaven eller deler av navnet er greit. )
ma-85 Skrevet 8. januar 2008 #8 Skrevet 8. januar 2008 Synes oppkalling er fint, jeg, hvis det var en person som man var glad i og som i tillegg hadde et fint navn. Å kalle opp slektninger langt baki der som døde lenge før man selv ble født, synes jeg er litt søkt. Oppkalling er bare oppkalling når man bruker hele navnet som det er. Kari er oppkalling etter Kari. Å kalle det oppkalling når man bare bruker forbokstaven, er jo bare tull.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå