Gå til innhold

Tom fostersekk uke 10,MA?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er i uke 10 og startet dagen med blødninger og menssmerter.. Har ikke hatt graviditetssymptomer på 1 uke.

Dro på gyn. poliklinikk, og han så kun en tom fostersekk.

Jeg blør fortsatt litt, og regner med dette er MA som det skrives om? Har dere andre erfaringer med tom fostersekk ?

Når er ting normalt igjen? Må man ha utskrapning når det ikke er noe der?

Huff i dag er en tung dag.

Fortsetter under...

Huff forstår at dagen er tung i dag... sa ikke legen noe til deg om han tenkte at det var en spontanabort eller noe annet? Har du vært på ultralyd tidligere og hørt hjertelyd? Du burde fått målt hcg for å sjekke at svangerskaps hormonet forsvinner ut av kroppen din hvis det er en spontan abort.Rart at ikke legen sa noe om at du evt måtte ha utskrapning hvis du må det. Det virker som om du ikke ble så ivaretatt av legen. Be om svar ang det du lurer på fra legen på sykehuset. Håper ikke jeg forrvirret deg mer.. Jeg ønsker deg lykketil.

Jeg hadde en MA med tom fostersekk i uke 10 som deg, men MA og tom fostersekk er ikke helt det samme for man kan ha MA med foster der også. MA er når man ikke merker at noe er galt, feks ved blødning eller smerter og man kan noen ganger gå noen uker før det blir oppdaget og da er enten foster dødt eller som i ditt tilfelle at det ikke har utviklet seg noe. Kanskje har man hatt småblødninger men ikke store som ved SA. Har du tom fostersekk så kalles det såvidt jeg husker "Blighted ovum" og det kan man ha og både ha en MA eller SA. Har ikke funnet mye informasjon om fenomenet men litt når jeg har googlet.

Hvis du har hatt mye blødninger kan det hende at alt kommer ut av seg selv og at kroppen har ordnet opp på egenhånd, men hvis ikke legen du var sa noe om videre oppfølging ville jeg allikevel ha sjekket dette for man skal ikke gå med rester igjen i livmoren da dette kan føre til infeksjoner.

Desverre har jeg opplevd å få usedvanlig lite informasjon av legene jeg har vært hos ifm MA en jeg hadde og og også en tidligere SA og har måttet mase mye for å få skikkelig oppfølging, bare som et tips.

Lykke til! som trøst vil jeg også fortelle at jeg ble gravid igjen 3 mnd etter og er når 25 uker på vei i et helt fint og normalt svangeskap.

Takk for godt svar. Det var det jeg tenkte jeg og, at kanskje kroppen ordner opp selv, men har jo bare småblødd siden i går,men forferdelig menssmerter.. kjennes ut som ting skal komme.

Skal tilbake til sykehuset i morgen for å ta ny blodprøve, han trodde kanskje jeg var kortere på vei,mendet tror jegikke. Har innstilt meg på at dette ble slik og vil få ting tilbake tilnormalt.

Har jeg ikke blødd mer i dag vil jegnok spørre om å få de tablettene legen mentejeg kunne få nedentil..

Det er vel kanskje ikke sååå mye som skal ut når det ikke er et foster, kanskje ikke så fælt.

Om jeg må til utskraping, er det da full narkose og er det risiko for å skade livmor etc da?

Når jeg hadde SA så var det slik en stund at jeg småblødde og det bare var utrolig vondt og så kom det større klumper etterhvert. Hvis det kjennes ut som noe skal komme så gjør det nok det, sånn følte jeg det også ihvertfall. For min del tok det desverre noen dager før alt var ute og det var lite hyggelig så hvis du synes det tar lang tid ville jeg tatt det opp med legen. Hva de gjør da vet jeg ikke om de anbefaler utskrapning eller mener at stikkpiller setter fortgang i det.

Vil bare si om utskrapning, hvis du skulle bli anbefalt det så er det ikke farlig eller skummelt. Jeg trodde nemlig det og var kjempe engstelig for narkose og at livmora skulle bli ødelagt som du nevner. Men det er like trygt med utskrapning som stikkpiller og for de som utfører revisioen som de kaller det, er det bare en ti minutters ren rutinesak. Når jeg hadde MA hadde jeg utskrapning og jeg våknet opp etter en halvtime og hadde nesten ikke vondt og menstruasjonen min kom på dagen 28 dager etter. så da var jeg igang igjen med engang:-) Ja du er i full narkose, men det er som sagt ingen større fare med utskrapning enn med stikkpiller. Jeg ville ha foretrukket utskrapning, men det kommer jo ann på hver enkelt da. Jeg følte i hvertfall at jeg ble fortere ferdig med det og kunne begynne fort på ny runde.

Vanskelig å si om det er stor forskjell på det som skal ut, jeg tok jo utskrapning når jeg hadde tom fostersekk så kan liksom ikke sammenlikne. Men ettersom kroppen tror den er gravid så dannes jo morkake og alt det andre og det er vel det som tar mest plass i livmora og skal ut uansett om det er foster der eller ikke.

Som jeg også nevnte i forrige innlegg så hvis det er ting du lurer på så hadde jeg mast og ringt til legen min. Jeg fikk så dårlig info spesielt første gangen at jeg innså jeg måtte stå på skikkelig selv for å få greie på de tingene jeg lurte på. Og leger som jobber med dette tror at alle vet masse om spontanaborter fordi det er så vanlig, men sånn er det jo ikke i det hele tatt.

Bra du har innstilt deg på tingene og er klar for å komme tilbake til normalen, jeg var ikke det første gang og sleit lenge etterpå men andre gangen ble mye lettere fordi jeg nettopp hadde den innstillingen om å komme igang igjen. Det er en veldig kjedelig opplevelse, men det er også en veldig vanlig opplevelse og mange fler enn det man tror har opplevd det. Det har ihvertfall vært min erfaring i etterkant og en liten trøst.

Håper ting ordner seg raskt for deg!

Leit å høre at du har opplevd en MA. Jeg har både hatt en SA og en MA og håper jeg er ferdig med det nå. Litt erfaring har jeg da hvertfall å dele:

Pkt 1. Morkaken utvikles ikke før ca uke 12 så ved en MA i uke 10 er det ikke snakk om noen morkake, men generelt svangerskapsrester av annet slag som kommer ut (ref. gynekologen på St. Olavs).

Pkt 2. Jeg anbefaler ikke stikkpillene du får. Det var meget smertefullt og hvis det skjer meg igjen kommer jeg til å velge utskrapning. Har hatt en forferdelig rotete mens i ettertid også og nå er det 2 mnd siden jeg hadde MA'en.

Jeg har også hatt et lite inngrep i underlivet med narkose en gang og det var totalt ufarlig. Ble ikke dårlig i det hele tatt.

Håper det var litt oppklarende for deg. Lykke til neste gang!

Annonse

Tusen takk til dere begge for veldig gode svar.

Jeg har blødd veldig mye mer i går og i dag, sterke riesmerter i tillegg.

Dro til sykehuset i dag tidlig og kom inn til samme legen en gang til, veldig fornøyd. Han trodde nok at i og med jeg blødde så mye nå at kroppen min var i gang med å rydde opp selv, og han sa det var veldig positivt. Han ga meg tabletter for å hjelpe til, og har tatt en stk for par timer siden. Kjenner veldig rier, men blør ikke så veldig mye mer enn før pillen. Jeg håper, tror og mener dette er bra for kroppen min. Kjenner iallefall at jeg føler lettelse når jeg blør, at alt liksom nå er snart på vei ut og tilbake til normalen. Har fått time til ultralyd igjen om 1 uke så de kan kontrollere at alt er ut, og han kunne garantere meg at jeg skulle få komme på tidlig ultralyd når jeg ble gravid igjen. Det er veldig betryggende, selv om dette er like vanlig som når folk får influensa. Han sa de daglig får inn slike tilfeller. Rett og slett kroppen som ordner opp fordi noe ikke er liv laga uansett, og da skal man bare være glad. Det er et sunnhetstegn på en måte, at kroppen frastøter noe ikke er bra. Han undersøkte jo meg nøye og alt var i skjønneste orden. Tror kanskjeikke jeg kommer til å blø så enormt mye pga tablettene siden jeg har blødd så mye i 2 dager, men godt å vite at jeg skal til ultralyd om en uke. Jeg haddenok valgt utskrapning om jeg hadde et dødt foster inni meg som skulle ut, det hadde nok vært forferdelig. Legen mente kroppen min var så godt i gang med prosessen selv at det heller ikke var nødvendig.

Vi får bare håpe på bedre lykke neste runde, og starte "grovarbeidet" så snart blødningene er stoppet.

Tusen takk igjen til dere to med gode svar :)

• 1 måned senere...

Jeg hadde en MA med foster og tok utskrapning 13.februar. for litt over en uke siden fikk jeg symptomer på at jeg var gravid igjen. Men syntes jo dette var litt rart ettersom jeg akkurat hadde mistet. fortsatte å være sliten og ha vondt i hodet ++. tok en test i går og den var positiv. Håper sterkt, men jeg må vel ta en ny test om noen uker. Har du hørt om noe sånt før??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...