Gå til innhold

Noen som har født på UNN?

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg venter mitt første barn om ca 8 uker, og lurer litt på hva jeg kan forvente meg med tanke på fødselen. Hvor lenge ligger man på sykehuset før man blir flytta til hotellet, og hvor lenge ligger man på hotellet? Har skjønt det slik at det er både klær og bleier der, så jeg ikke trenger mitt eget før jeg drar hjem. Stemmer det? Koster det noe for far å overnatte, spise middag etc? Får man noe oppfølging av jm under oppholdet? Er det parkering for fødende, eller er det lurt å ta taxi? Mange spørsmål her... håper på like mange svar.

Usikker, spent og nysgjerrig :-)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136462490-noen-som-har-f%C3%B8dt-p%C3%A5-unn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Jeg fødte på UNN for to uker siden. Vi fikk vår lille jente på formiddagen, og ble liggende på fødeavdelinga i 5-6 timer før vi flytta ned på barselhotellet. Den tredje dagen etter fødselen er det kontroll av barnelege, og etterkontroll av mor. Etter at Føllings-prøven er tatt, kan du reise hjem hvis alt er i orden. Du kan selvfølgelig reise hjem før det også, men jeg syntes det var greit å være der til alt var sjekket og funnet i orden..

Det er bleier, håndduker, tepper, sengetøy og utstyr til navlestell på barselhotellet. Det er tilgang på klær også, men det er truser og sånne knyttetrøyer som er ganske store. Vi brukte stort sett egne klær, synes det er koseligere. Ta med litt silulen og/eller A-creme, det har de ikke til utlån på hotellet. Det kan være greit for mor også, hvis hun er litt sår.

Det koster litt penger for far å overnatte ja, og for måltidene han trenger. 250,- kroner per natt, pluss litt for maten. (Vi fikk svigermor til å komme med cola og pizza fra Yonas etter fødselen - vi var skrubbsultne, og misset på middags-tidene).

På Barsel-hotellet er det bestandig jordmor og barnepleier på vakt. Men de er mye mindre aktive enn på barselavdelingen, og jeg anbefaler å MASE på dem!! Få dem til å hjelpe til med ammingen, gjerne mange ganger etter hverandre! Og be dem hjelpe deg å følge med på om barnet er gult i huden. Og be dem hjelpe deg med det første badet før du drar. Og be om tips til navlestell. Selv fikk jeg mest hjelp da jeg ble flyttet opp på barselavdelinga et døgn, fordi de stengte hotellet for nyttårshelga.

Og når det gjelder parkeringen - det er parkeringsplass, men det er de samme plassene som for alle andre. Barnefar kan slippe deg av ved akuttinngangen, men så må han forte seg av gårde og parkere bilen. Ellers står bilen i veien for ambulansen... Husk å betale parkering for så lang tid du kan - man husker ikke akkurat på å fylle på parkometeret under eller etter en fødsel. Det kan kanskje være greit å ta taxi, hvis du føler at du kan. Ved barselhotellet er det bedre parkeringsplasser, og billigere parkeringspriser.

Var det svar på alle spørsmålene dine?? jeg tror det :-)

Lykke til!!

Fødte på UNN for tre år siden og likte ikke barselhotellet noe særlig. Å kalle det hotell synes jeg f.eks. er litt misvisende for det fantes ikke service (far må legge sengetrekk på selv, ingen smil i resepsjonen, matserveringen er tilpasset 80-åringer både i innhold og når på dagen det serveres). Å legge til "sykehus" i navnet synes jeg også er en mild overdrivelse. Vanlige senger (jeg hadde trengt en god sykehusseng med justerbar rygg og som var høy og lett å komme opp og ned i pga bekkenløsning) f.eks., jordmor var der men så henne sjelden og null utstyr. F.eks. måtte jeg gå på barsel for å veie barnet - de hadde altså ikke en gang en vekt.

Det kan jo hende det har bedret seg litt og for noen er dette sikkert perfekt. Men for mitt vedkommende reiser jeg heller hjem hvis det ikke er noe i veien med meg eller babyen etter fødsel - og da vil man jo uansett bli stasjonert på barsel.

Jeg fødte på UNN for 1 1/2 år siden, dvs. det hele endte med keisersnitt. Var derfor på barsel og ikke barselhotellet. Ville bare si at jeg er utrolig imponert over hvor god service det var på barsel. Alle jordmødrene/barnepleierne var så hjelpsomme! Jeg har bare positive erfaringer med UNN (bortsett fra arrogante leger), men så var jeg så heldig at jeg stort sett hadde enkeltrom da.

Lykke til!!!

• 2 uker senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...