Gå til innhold

Ferdig å studere til våren og barn til høsten?


La vita è bella <3

Anbefalte innlegg

Jeg er ferdig å studere i mai/juni, og vil være hjemme med babyen som ventes i begynnelsen av august. Det blir med andre ord verken jobb eller studier på meg. Flere som har slike "planer"? Hvordan og hvor mye penger kan man få? Jeg har samboer da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei! jeg sitter i samme båt som deg. ferdig utdannet til våren og termin i slutten av august. har du deltidsjobb utenom studiet får du de pengene som du tjener der av nav. ellers ingenting.... det jeg har planer om å gjøre er å søke på nytt studie til høsten og ta permisjon fra dette slik at jeg får penger fra lånekassen. da blir alle 80 000 kronene vi får i lån nå, stipend=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå inn på laanekassen.no og les..dere kan søke på fødselsstipend :)

 

max 9600 i mnd, pluss at dere får ca 1000 i barnetrygd da..er i akkurat samme situasjon selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dere som er ferdig studenter og ikke begynt å jobbe enda faller mellom to stoler, og har egentlig ikke rett på noe støtte dessverre.

 

Dere kan søke på videre studier fra og med høsten, og når dere er tildelt plassen kan dere så søke om permisjon fra studieplassen, pga fødsel og baby. Da får dere permisjonspenger fra lånekassen. Studiet behøver ikke å påbegynnes eller fullføres neste år.

 

NB: Jeg vet bl.a at restplasser ikke kan søkes om permisjon fra, så det må søkes innen ordinær søknadsfrist på høyskoler/universitet (som er 15.april..?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg er egentlig ferdig med studiene i juni og har termin i juli. Derfor har jeg måttet utsette studiene et halvår nå og jobber istedet for å tjene opp til fødselspenger. Slik kommer vi mye bedre ut av det økonomisk. Permisjonen deler vi. Jeg kommer jo et år forsinket ut, men slik er det jo gjerne når man får barn uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er visst lånekassen løsningen.. Søker bare på noe, og tar permisjon fra det. Sikker på jeg ikke trenger å ta det opp igjen?? Har lyst å komme meg ut i jobb fra høsten 09..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg er helt sikker på at du ikke må ta det studiet du søker på, med mindre reglene er forandret det siste halvåret, noe jeg betviler sterkt :) Jeg har benyttet meg av denne ordningen selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg kommer engangsstøtte fra nav, da jeg tok ut denne i 2005 var den på 34 000 ca, men det har kanskje gått opp noe nå?? Denne kan en i allefall søke på 3 mnd før termin, det kommer da inn på konto når søknaden er innvilget. Gjelder om du har tjent under et visst beløp og/eller er student for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og pengene blir ikke omgjort til lån hvis man ikke fullfører? Er det opp til hver enkelt skole om man må ta opp faget igjen eller ikke? sorry at jeg spør så mye, men er fryktelig usikker på alt nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må da ta det studiet man har søkt på hvis man velger å ta permisjon ett år og mottar fødselspenger fra Lånekassen. Hvis ikke kan man risikere å måtte betale tilbake dette som lån. Ei venninne av meg klarte å slippe unna, men det var fordi det studiet hun hadde søkt på ikke ble satt opp året etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det jo lite vits å bruke lånekassen! Lån for å kunne få baby? Må da finnes en bedre løsning..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er ferdig utdannet helsesekretær til våren, og har termin 7.juli. hybellivet er lite fristende fremover, men har jo lite å velge mellom. vil gjerne bli ferdig med utdannelsen, men gleder meg til babyen kommer :) har samboer som nok må forsørge oss. har jobbet i helgene som landpostbud så får vel noe derfra, men ikke mye. er fra valdres og går skole på lillehammer så blir mye kjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo ikke mye man får fra lånekassen heller. :( Siden mannen min jobber får jeg kun 8000 i mnd av dem om jeg hadde meldt meg opp til noe nytt fag. Da synes jeg det er bedre å jobbe litt og tjene meg opp svangerskapspenger slik at jeg kan få over det 3-doble. Tror nok de pengene kommer til å komme godt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig sikker på at det "sorlandet" påstår, er feil. Man må IKKE ta studiene man søker på, dvs fødselsstipendet kan ikke gjøres om til lån senere. Sist jeg sjekka, var det hvertfall sånn! Kan ikke forstå at de har endra på dette, altså.. èn ting er hvis du velger å studere etter fødselen også, da forventes det jo at du skal bestå eksamener, men permisjon er permisjon, og hva du foretar deg etter permisjonstiden har ikke lånekassen noe med!

 

Jeg søkte økonomi og adm bacherlor 1.år høsten 2005, men fant ut at jeg var gravid, og søkte om permisjon, fødte i juli 2005. Mottok fødselsstipend til våren 2006, da starta jeg på et annet studium. Lånekassen tok aldri kontakt og spurte når jeg tenkte å fullføre bachelorgraden! Hallo, nei det høres ikke rimelig ut at de skulle gjort nei.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei men jeg har tenkt å jobbe etter jeg har vært hjemme et år med babyen. Hadde sikkert vært annerledes hvis jeg skulle fortsatt å studere, uansett hva. Men jeg er ferdig.. Har ikke lyst på mer studielån, bare penger så vi kan overleve. Gurimalla det her er vanskelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i akkurat samme situasjon som deg, k84 med liten spire! Og ja, dette er utrolig mye å holde styr på! Men jeg sendte mail til lånekassen og spurte om vi måtte betale tilbake fødselsstipendet. Og her er svaret:

 

"Fødselsstipend må ikke betales tilbake selv om du skulle kutte ut studiene dine etter endt fødselspermisjon. "

 

Men man må ha permisjon fra et studie for å ha rett til fødselsstipend. Så jeg har tenkt å søke på et eller annet årssttudium for så å ta permisjon. Det står jo at man har rett på fødselsstipend om man føder i studietiden, eller i sommeren etter endt utdanning. Men jeg har termin 20 august..hva om jeg går 14 dager over tiden! Har jeg fremdeles rett på fødselspenger?? Hmm.. kommer til å ta en telefon til lånekassen, bare for å være helt sikker. Skal legg ut svaret jeg får her etterpå;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

får jo engangstønaden og barnetrygd,men det blir jo lite...skal egentlig begynne på lærerhøyskolen til høsten, men venter barn da, hvordan får en utsettelse til neste år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ferdig med master i juni og har termin i juli. skal søke et årsstudium for så å ta permisjon fra dette. søker så om penger fra lånekassen og får da fullt lån som stipend. Jeg må IKKE gå dette studiet neste høst. da er det bare å si i fra seg plassen. i tillegg får jeg engangsstønad på over 30 000 i tillegg til barnetrygden på ca 1000 kroner i mnd. jobber man denne våren i tillegg til å gå på skolen, kan man heller få mnd utbetalinger fra NAV i stedet for engangsstønad men da må beløpet man tjener overstige en viss sum som jeg ikke er sikker på.....harikke satt meg inn i akkurat denne biten da den ikke er relevant for meg...

 

Kan ikke skjønne noe annet enn at dersom man går på skolen i vår og har termin til høsten så må det å søke et studium for deretter å ta permisjon være den beste løsningen!

 

venninna mi hadde termin i midten av oktober og fikk fortsatt permisjon fra studiet. kommer an på om man klarer å fullføre semesteret eller ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...