Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

hallo:o)

jeg har hørt at strekkmerker avhenger av gener og hormoner, men også elastiteten i huden. Tror at ved å opprettholde fuktigheten i huden og holde den elastisk er med p å beskjempe det;o) men noen får nok uansett.

tvi tvi på at vi slipper unna det:-)

Arv spiller nok inn, men som ingeniør har jeg stor tro på fysikk og kjemi:

- Drikke mye vann

- Kosthold med sundt fett

- Smøre med fuktighetskrem etter hver dusj

- Moderate mengder solarium/sol for å produsere D-vitaminer og øke hudens evne til fornyelse (Huden trenger sol!!!!)

- BH 24/7 for å avlaste huden i puppene.

(Økte kropsvekt 23% i forrige svangerskap uten å få strekkmerker eller hengepupper)

Annonse

Tror faktisk ikke man kan gjøre noe som helst fra eller til....desverre...

Jeg har to svangerskap bak meg - ingen strekkmerker.

Det andre svangerskapet var veldig spesielt. Fikk alt for mye fostervann - tappet ut 3 liter!

Hadde en Enorm mage. Tenk det, en stor baby og 3 liter fostervann i tillegg til det som er normalt (ca 0,8l i den uken jeg tappet).

Jeg fortalte legen at jeg undret meg over at magen ikke hadde sprukket. Han sa at hormoner, hudkvalitet ol. er avgjørende. Men hadde jeg vært 18 år og fått en slik mage - ville jeg nok fått strekkmerker uansett. Altså at det er større risiko for å få strekkmerker hvis man blir gravid ung (jeg var over 30) .

Jeg spurte også om kremer - men det hadde ingen effekt mot strekkmerker. Huden på magen kan bli litt tørr og sår av at den strekkes - så det kan likevel være godt med en fet krem.

jeg fikk heller ikke strekkmerker til tross for stor baby og enorm mage. jeg gjorde ingen ting. Dvs. sporadisk smørning med olje siste del av svangerskapet...men jeg er dårlig til å huske på sånne ting så det var ikke akkurat gjennomført.

Jeg inbiller meg (på svært dårlig statisktisk grunnlag) at det hjalp litt at jeg ikke var sylskank fra før. Huden var litt slapp go jeg hadde litt ekstra på magen, det gjorde at huden over magen aldri ble skikkelig stram.

huff..heldige dere som ikke har merker..etter min første graviditet så fikk jeg hele magen full..men ingen andre gang..men d var vel for magen var så strekkt fra før hehe..men d kommer mye av arv og..mamma fikk mye med meg..d er hormonellt..og d kommer ann på hvor god underhud du har..

hei. jeg er hudpleier å har veldig god erfaring med tonalistil olje å krem fra decleor på mine kunder. di gjør underhuden mer elastisk å forbereder huden på at dn skal strekke seg. å gjør at huden går lettere tilbake etter fødselen også:)

begynte å smøre allerede før jeg testa positiv.

jeg brukte spenol faktisk og en stift fra body shop.hadde ikke strekkmerker før i uke 38,da snek det seg noen frem på hoftene... så fikk jeg noen under navelen under fødselen, men de er heldigvis nesten borte. de på hofta vises enda ganske godt .

moren min har ingen strekkmerker, men jeg fikk..så vet ikke helt jeg..

Jeg smurte med oljer og diverse, før det begynte å strekkes, men nyttet ikke i det hele tatt. Fikk strekkmerker fra øverst til nederst, omtrent..... men, selv om jeg ikke likte det til å begynne med, så pytt. Det gjør i grunnen ikke allverden. Trøster meg med at jeg ikke har mer å strekke nå, så denne gangen får jeg ingen ;-)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...