Lunajenta og Alvegutten Skrevet 7. januar 2008 #1 Skrevet 7. januar 2008 Har vært plaget med sår brystknopp og raynaulds siden jeg begynte å amme for to mnd siden, har hatt så vondt at tårene har trillet når jeg har ammet. Legen mente det ikke var betennelse eller sopp, men jeg maste meg til resept på Mycostatin krem mot soppinfeksjon uansett, etter råd fra dere her inne. Og allerede etter den første gangen jeg smurte på ble det bedre! Nå har jeg brukt kremen i to dager, og såret er nesten borte, pluss at raynaulds ikke oppleves så vondt lenger, blir hvit etter amming, men smertene er nesten borte:) Skal fortsette behandlingen i to uker, hadde aldri trodd at det skulle hjelpe så fort. Ville bare takke for gode råd og tipse andre som er plaget av det samme om å prøve behandling mot sopp hvis dere har såre brystknopper og smerter i brystet. Etter som jeg har forstått er det vanskelig å oppdage en candidainfeksjon selv om det blir tatt prøve. Gutten min har heller ikke hvitt belegg på tungen, men det var tydeligvis sopp likevel.
turbomamma til 3 Skrevet 7. januar 2008 #2 Skrevet 7. januar 2008 Hei Så flott at du er blitt bra av mycostatinen. Jeg hadde sår og tilbakevennende brystbetennelser og da jeg skjønte at jeg hadde sopp og begynte med mycostating ble alt bra. Vil bare be deg om å være obs når behandlingen er over. For å gjøre en lang historie kort så endte jeg med å smøre meg litt med mycostatin i 6 måneder. Hver gang jeg sluttet kom sårene tilbake. Helsesøster synes det var ok. Ikke skadelig for baby heller. Lykke til.
Lunajenta og Alvegutten Skrevet 7. januar 2008 Forfatter #3 Skrevet 7. januar 2008 Uff, det hørtes jo veldig kjedelig ut da... Håper virkelig en slipper å holde på i det uendelige. Ble du bra igjen til slutt da? Gjorde du noe mer enn å smøre med mycostatin for å bli helt bra?
turbomamma til 3 Skrevet 8. januar 2008 #4 Skrevet 8. januar 2008 Etter 5 bryststbetennelser på 4 måneder forårsaket av sopp, synes jeg det var helt ok å smøre meg litt om morgen og litt om kvelden med mycostatin - ihvertfall mye bedre enn å være syk. Det ble en vane. Dette var på vinteren i fjor. Jeg fortsatte med kremen fast frem til sommeren, turte ikke å slutte. Ammet fremdeles mye da, 3-4 ganger i døgnet. Så reiste vi til syden og jeg slurvet med smøringen (ikke stilig med ammeinnlegg i bikinen - samt mye badeliv) Da kom sårene tilbake fort. Så da var det bare å begynne å igjen. Nå er gutten min 16 måneder og jeg ammer fremdeles morgen og kveld. Jeg har ikke brukt mycostatin siden august/september da jeg trappet ned til amming 2 ganger i døgnet. Er helt fin nå. De to andre barna mine ble også ammet til de var rundt 16-18 måneder. Hadde ingen problemer med ammingen av de (utenom de vanlige startproblemene). Var derfor veldig "merkelig" at det skulle bli så trøblete 3. gangen. Dette kunne jeg jo, trodde jeg. Men hadde noen sjekket ordentlig dette med soppen tidligere hadde jeg blitt spart for mye. Satt bl.a. og håndmelket i 10 dager for å spare brystvortene for sugingen og bli kvitt sårene. Ved første amming etter denne perioden var jeg hos helsesøster sånn at hun kunne se at jeg hadde riktig ammestilling. Selv med brystskjold på kom sårene tilbake med en gang og blodet rant. Huff. Det som egentlig er det verste er at ingen leger/helsesøster/nasjonalt ammesenter skjønte hva det var - jeg måtte finne ut av det selv og be om behandling - sånn skal det ikke være.
Lunajenta og Alvegutten Skrevet 9. januar 2008 Forfatter #5 Skrevet 9. januar 2008 Æsj, ja, kjedelig når en ikke blir tatt på alvor. Jeg føler også at legen min er så travel at hun ikke har tid til å sjekke meg ordentlig, og sånn skal det jo ikke være.. Veldig glad for at denne siden finnes, det er jo så mye en lurer på når en blir mamma:) Godt å høre at du er helt fin igjen nå da, håper jeg og slipper å få tilbake soppen når behandlingen er ferdig.
Herkules Skrevet 9. januar 2008 #6 Skrevet 9. januar 2008 Så bra. Jeg fikk jo beskjed om at jeg kunne jo slutte å amme Ikke alltid hjelp å få hos legen nei:)
turbomamma til 3 Skrevet 10. januar 2008 #7 Skrevet 10. januar 2008 Det synes jeg var et slurvete svar fra legen din Herkules. Hvor gammel var babyen din når disse ordene falt? For meg var det egentlig ikke noe tema å slutte å amme, selv om alle rundt meg mente at det var det beste å gjøre. Jeg har som nevnt i et av innleggene over her ammet de to andre barna mine til de var mellom 16-18 måneder og har trivdes godt med det. Det er jo mye enklere med pupp enn dette flaskestyret (synes jeg). Dessuten er det også veldig, veldig koselig (når det ikke gjør vondt).
Lunajenta og Alvegutten Skrevet 10. januar 2008 Forfatter #8 Skrevet 10. januar 2008 Hæ? Sa legen din virkelig det i fullt alvor? Er det mulig...?!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå