Gå til innhold

Mister de to viktigste timene av livet til babyen

Anbefalte innlegg

Fikk beskjed om dette hos jordmor i dag. For da er jeg på oppvåkningen. Etterpå kan visst babyen sove i opptil 10 timer. Unner pappaen å få den tiden med babyen og få den tilknytningen og vet at de kommer til å ha det kjempebra. Men skulle gjerne vært der sammen med dem, kjenner jeg. Litt sårt var det å høre det.

Fortsetter under...

Hvis det er en trøst så fødte jeg vanlig, og så ikke ungen min før etter 2 timer fordi jeg var så utslitt etter fødselen. Jeg husker nesten ingenting fra når de la babyen opp på brystet mitt.

Vet om flere som har tatt KS som har fått babyen opp på brystet og sm har hatt den der mens de syr igjen operasjonsarret. Noen har til o gmed mannen og babyen hos seg på oppvåkningen.

Uansett så er å være borte 2-3 timer fra babyen sin liten pris å betale for meg, hvis jeg kan få en positiv fødselsopplevlese ved KS denne gang.

Babyen min sov iallfall ikke 10 timer i strekk sist gang, så tror ikke du trenger å bekymre deg for det hehe.

Hei, jeg mener og du bør bare slappe av. Så lenge det er planlagt så er sansynligvis våken og ser babyen med en gang. På det sykehuset jeg hører til går bare far og barn avsted mens de syr og ordner til deg, så kommer de opp på intensiven til deg så fort det lar seg gjøre, da har det veid og målt babyen osv. jeg har hatt 2 keisersnitt, men bare 1 planlagt da var det hvertfall sånn det foregikk. Å jeg skal ha keisersnitt i februar/mars igjen(planlagt) Å da regner jeg med det samme skjer som sist gang. Du kan jo ha en samtale med jordmor der du setter opp ønsker for hvordan du ønsker ting skal bli gjort. det har jeg tenkt og gjøre denne gangen. Masse lykke til:-)

Dårlig gjort av jordmor å gi deg et sånt inntrykk.. det er slett ikke alltid tilfelle at du går glipp av babyen eller at de sover 10 timer i strekk etter forløsning.

Etter mitt ks fikk jeg babyen opp til meg på brystet, mens de sydde igjen. Så da ble det pupp og kos for småen. Tips: når du kommer inn på sykehuset for å ta ks, snakk på forhånd med den jordmor som skal være med på ks'et, og spør om de kan legge barnet opp til deg så snart det lar seg gjøre!

I mitt tilfelle kom baby og far opp på postoperativen også, hvor småen fikk mer pupp og kos.

Skjønner ikke hvorfor det ikke skulle være mulig å få far og barn opp på postop.. man ligger jo bare der og koper likevel :) men det er sikkert ulik praksis på de ulike sykehusene. Igjen kan du jo sjekke med jordmor når du kommer inn for å ta ks? I verste fall får du bare et nei.

Lykke til!! Det går nok bra skal du se.

Annonse

Dette er IKKE de to viktigste timene av livet til babyen - det er ihvertfall helt sikkert, Jeg fødte ved keisersnitt i november og fikk babyen inn til meg ca 1,5 time etterpå, og det var helt nødvenedig for meg å få summet meg bittelitt og kontakten var der med en gang uansett og har bare blitt mye bedre etterhvert...det er de neste timene og dagene som er viktigst både for tilknytning og samspill!!

Hvilket sykehus skal du på?

Hørtes helt horribelt ut synes jeg at du ikke skal få være sammen med babyen din etter et KS.

Jeg har hatt 2 KS, ved begge tilfellene hadde jeg babyen liggende på brystet (innpakket i teppe) mens legene sydde ferdig. Da jeg ble trillet på overvåkningen kom også babyen dit og vi fikk prøve ammingen i ro og fred og babyen fikk ligge ved siden av meg hele tiden. Pappa'n fikk også være der. Vi koste oss kjempemasse den første stunden.

Skjønner godt at du synes det er sårt at ikke du også skal få være med på den stunden. Er det vanlig praksis på det sykehuset du skal føde på?

Hvor babyen er etterpå kommer an på mye. Jeg vil tro at de fleste anstrenger seg litt for at mor og barn skal treffes fort, men det er ikke alltid mulig. Mange barn sliter med pust og div etter ks, og må ha hjelp. Det får de mens mor sys og våkner i føttene. Begge mine gutter har hastet av sted på nyfødt intensiv etter fødselen, og foruten en liten titt og kos har det gått flere timer før jeg har sett dem. Det har ikke vært noe problem for verken tilknytningen eller annet. Førstemann fødte jeg sent på kvelden, og så han ikke igjen før neste morgen. Andremann var så svak at de måtte dra med ham, og vi hadde hele tiden mens jeg lå på oppvåkning telefonkontakt med nyfødt slik at jeg kunne trilles dit hvis nødvendlig. Det gikk ca 4 timer før jeg så han. Tror ikke en kan si noe generelt om hva som er "vanlig" praksis her, siden det er aå mange eventualiteter som spiller inn. Men det er like vanlig å ikke få ungen opp til seg som det er å få det.. Kommer an på..

Men, å gå glipp av disse to timene er ikke noe problem synes jeg (har ikke vært det på de første to iallefal). Jeg har vært rimelig susa uansett og trengt litt tid på å komme meg. Og pappaen har vært med guttene hele tiden. Og når møtet først skjer er det som om jeg aldri har vært borte fra dem.. =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...