Gå til innhold

Forskjellen mellom dagmamma og familiebarnehage?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør en familiebarnehage til en familiebarnehage?

Må det da være flere voksne til stede?

Og får man kontantstøtte når man har ungen i en familiebarnehage?

Skrevet

Hei! Jeg tror det finnes et par forskjellige varianter barnepass som kalles familiebarnehage. Felles for dem er vel at barna oppholder seg i et hjem, ikke i en barnehage.

Moren min jobbet tidligere i familiebarnehage. Dette var slik at hun hadde en gruppe på 3 barn hjemme hos oss, men hun var tilknyttet en kommunal barnehage og fulgte deres rammeplaner og regler og hadde jevnlige besøk av førskolelærer. Det var faste dager og opplegg i selve barnehagen og dagmammaene var organisert i små grupper som gjorde seg kjent med hverandre og hverandres dagbarn. Ved sykdom hos dagmammaen ble barna plassert hos en av dagmammaene i den gruppen der de altså hadde blitt litt kjent med barn og voksne via felles turer, besøk hos hverandre etc.

Skrevet

En familiebarnehage skal følge rammeplanen.

Det finnes flere forskjellige typer noen har vertshjem, hvor en ansatt passer 3-4 barn og er tilknyttet en stor barnehage for veiledning eller det er en førskole lærer ansatt til å komme det rette antallet timer.

Du har familiebarnehager som har egene lokaler hvor det er en eller 2 grupper med barn og en ansatt per gruppe plus at førskolelærer skal komme innom et hvis antall timer per uke.

Denne typen kan også være tilknyttet en stor barnehage.

Du får ikke kontantstøtte hvis du har barna i familiebarnehage. Alle godkjente familiebarnehager har statsstøtte.

En familiebarnehage skal være en mellomting mellom hjemme og barnehage. Altså mindre barnegrupper. De fleste er bare for 1-3 åringer.

Men skal alikevel følge barnehagenes rammeplan.

Skrevet

sønne min går i familiebarnehage, men der er det ikke flere lekegrupper, og det er ikke noen som vikariere ved sykdom! jeg ble ganske forbanna da jeg henta sønnen min her om dagen, da var det ei alene der med 8 barn der 4var under et år og fire var fra 1,5-2år! og hun hadde i tillet halsbetennelse og 40 i feber! det er tre ansatte der, og alle var syke samtidig! synes det var helt sykt at ikke barnehagen opplyste om dette på forhånd, hadde jeg visst at sønne min skulle bli passet av ei som var mer eller mindre i feber fantasi verden hadde jeg hatt han hjemme den dagen! så min erfaring er at det er en del snusk i fam barnehager...

Skrevet

Jeg driver familiebarnehage med 10 barn, og er utdannet førskolelærer. Forskjellen er at en familiebarnehage må drives i eget hjem og bruke minimum et av rommeme familien bruker til daglig. Alle familiebarnehager skal godkjennes som barnehage av kommunen. Alle barnehager mottar statstillskudd og kommunalt tildkudd på likehet med ordinære barnehager, og det stilles krav i forhold til pedagogisk bemanning på lik linje med ordinære barnehager. i og med at de mottar tilskudd og må følge lover og regler/forskrifter, rammeplan som andre ordinære bhg, mister du kontantstøtten din ja.

Ingen som ikke har fått godkjent hjemmet som barnehage, kan kalle det bhg heller, og de må ha en med førskolelærerutdanning der et gitt antall timer pr uke, alt etter antall barn.

Skrevet

Og til deg over her, ikke ta alle over en kam da. Ikke alle i familiebarnehager er så grådige, at de tenker på fortjeneste foran barnas ve og vel, selvfølgelig leier en inn vikarer, ellers hadde jaggu jeg og tatt ut barnet mitt fra barnehagen på dagen ja!

Skrevet

Jeg har aldri hørt om så ille familiebarnehage før jeg har jobbet i flere forskjellige opp gjennom åra, stort sett med dobble grupper. hvis det er mye sykdom og ingen av vikarene kan komme har man heller stengt barnehagen og latt foreldra betale mindre den mnd. Hvis det er bare en ansatt som kan jobbe så har man bedt 4 av barna holdes hjemme. Prøve å ordne det slik at de tar de som har minst problemer med det som holder hjemme (disse slipper da å betale for dagen.) Har det vart over mer en en dag så bytter man på hvem som holdes hjemme. Hvis ikke noen av foreldra syntes det er greit å holde hjemme hele tiden da.

Eneste tiden det kunne være mer en 4 barn på en voksen var første og siste timen. Siden det da bare var en på jobb for at åpningstiden skulle kunne være lengre.

Men stort sett var det bare 4 eller mindre barn i de periodene.

Hvis det bare var en på jobb med 8 unger hele dagen bryter barnehagen reglene og det bør du ta videre. En annen ting er hvis ho var smitsom syk, man skal ikke gå på jobb da. Dete r nok en mulighet at sjefen hennes har lagt masse press på henne for at ho skal jobbe. Har man som voksen 40 i feber har man ikke mye mulighet til å ta seg av noen som helts eller følge med på hva som skjer.

Syntes det skal taes opp med eier at det er ikke godtatt at ansatte som er syke slik skal jobbe. Så slipper de ansatte presset også.

Er ikke alltid lett og si man er syk i familiebarnehager for man vet at så mange er avhengig av en, og mang en sjef setter et veldig press på deg atpåtil.

Har selv opplevd at en sjef har prøvd å true ansatte til å gå på jobb enda de er sykemeldt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...