flashy Skrevet 7. januar 2008 #1 Skrevet 7. januar 2008 Hei. Er ny på forumet, men har fulgt med en stund nå... Masse nyttig info jeg har fått! Er 26 år og gravid med tvillinger i uke 38 (på tirsdag)... og enda ingen tegn til noen fødsel... Trodde det var vanlig at de kom rundt uke 37.... Går til Ullevål for kontroller og blir møtt med en ny lege så å si hver gang... det er forsåvidt greit.. men får litt forskjellig med svar hver gang... Sist vi var å målte babyene (for 2 og en halv uke siden) veide de ca. 2.6 kilo hver... og innen tirsdag regner jeg med at de må ha rundet 3 kilo... Men vet ikke om jeg bør spørre om de kan sette meg i gang eller ikke... Er ganske sliten av å være så stor... men jeg hadde nok klart en uke til... er ikke plaget med vond korsrygg og slikt (bank i bordet)... Men blir fort andpusten, klarer ikke sove eller gjøre noe annet fornuftig... Noen som vet om Ullevål har en rutine på hvor langt en lar en tvilling-gravid gå. Jeg hørte om en annen på ullevål som ble satt i gang 3 uker før, fordi legen mente at morkaken slutter å jobbe optimalt... er det riktig? En annen ting... jeg har fått en del strekkmerker på magen.. det er forsåvidt greit, men jeg har fått en del pigmentforandringer (som er sorte... ser ut som sorte føflekker).. er det noen andre som har fått det? Er det noe som går bort? Mine "sorte prikker" har dukket på siden av magen, samt som en rad (strek) under navelen.... Noen som vet hva dette egentlig er? Jeg har ikke hørt om så mange tvilling-gravide som har gått så langt som til uke 39 og slikt.. derfor begynner jeg å bekymre meg for at barna kommer til å bli altfor store.... vet heller ikke om legene diskuterer enkelt-tilfeller sammen.... er bare ganske sliten og oppgitt.... Noen andre som nærmer seg uke 38 uten tegn til fødselen?
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2008 #2 Skrevet 7. januar 2008 Gjenomsnittlig fødes tvillinger i uke 37 ettersom jeg har lest meg til. Med i dette snittet er også de tvillinger som blir født mye for tidlig. Tvillinggravide vil settes i gang i uke 40, og ikke gå til uke 42 slik det er vanlig med enlingegraviditeter. Altså vil rundt 50% av alle tvillinggravide føde etter uke 37 (mellom uke 37 og 40), slik at det du opplever er helt normalt. Det er jo også det gunstigste for barna å få være i livmoren lengst mulig, et barn som fødes før uke 37 er per definisjon prematurt (fortidligfødt). For min egen del skal barna tas med keisersnitt, og dette er planlagt til i uke 38. Dette skyldes at det er gunstigst for barna å få bli i magen lengst mulig, men at det etter uke 38 er så stor sjanse for at fødselen starter opp at det vil være dumt å sette opp et planlagt kirurgisk inngrep da. Forøvrig blir det gjort keisersnitt på et tidligere tidspunkt om fødselen skulle starte opp før uke 38. Når det gjelder morkakefunksjonen kan denne muligens avta på slutten, men det kan den også med enlingegravide. Og som tvillinggravide er vi heldige i så måte som følges opp med ultralyd så tett slik at dette blir oppdaget på et tidlig tidspunkt. Den brune stripen som strekker seg fra navlen og nedover er helt vanlig å få under graviditet. Denne vil forsvinne noen måneder etter fødselen, de sorte hudforandringene du beskriver er jeg mere usikker på. Generelt er en mere utsatt for pigmentforandringer under graviditet. For øvrig vil jeg oppfordre deg til å notere ned de spørsmål du har og ta det opp med legen på neste kontroll, slik at du kan føle deg tryggere. Det er alltid lurt å notere ned de spm. en har, hvis ikke glemmer en halvparten. Det er i hvert fall min erfaring. Lykke til med fødselen som tross alt er nært forestående.
Annika og Marikken Skrevet 7. januar 2008 #3 Skrevet 7. januar 2008 Skjønner ikke åssen du klarer å holde motet oppe, jeg hadde sikkert ringt på det sykehuset og gnålt i flere uker allerede. Selvf kan du be om å bli satt i gang hvis du føler for det. Du har jo gått kjempelangt. Gratulerer med det, skulle ønske jeg hadde den utholdenheten. Er "bare" 33+2 og syns det begynner å bli slitsomt allerede!!!
flashy Skrevet 9. januar 2008 Forfatter #4 Skrevet 9. januar 2008 Hei hei... Da har jeg vært på kontroll igjen... Babyene ble målt til å være 3.2 kg hver og alt så helt fint ut, bortsett fra leververdiene mine. Den ble målt til å være på en verdi av 7 (referanseverdien er 0-6)... Skal ta en ny leverprøve imorgen... om den er forhøyet skal jeg settes igang før helgen.. om ikke settes jeg igang neste uke.... Rart å tenke på.... Grunnen til at legen tok blodprøver er at jeg har klødd en del, både i håndflaten og på føttene.... men noe sinnsykt mye på magen.... Huff... Nå har jeg egentlig bare lyst til å bli satt i gang, fordi jeg ble litt redd for svaret på blodprøvene... Er det noen som har hatt høye leververdier, men ikke blitt satt i gang? Men mest av alt har jeg lyst at fødselen skal starte av seg selv.... Rart den ikke har gjort det til nå......
Heidi30 Skrevet 10. januar 2008 #5 Skrevet 10. januar 2008 Føler med dere alle. Sitter her i dag uke 36 i dag og er så sliten og lei....skal på sykehuset etterpå på sjekk....... SOver ikke, og er helt utslitt snart tenker hvis fødselen starter nå hva da når jeg er så sliten...menmen.... Jeg er plaga med en del kviser på magen jeg....skjønner ikke det aldri hatt i mitt liv, men nå strekkes jo huden veldig da. Sist var mine 2,4 og 2,3 kg....håper dem ikke blir så mye større snart jeg for dette er jammen ikke godt......enkelte dager er det skikkelig ubehagelig når dem begynner å røre på seg inni der..... Ønsker dere alle lykke til jenter synes dere er superflinke jeg......
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå