Gå til innhold

Kan noen fortelle litt hva som skjer ved ks?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nå var ikke mitt planlagte helt "vanlig" ettersom jeg fødte 5 uker før termin og det var en gutt med store misdannelser, så det er ikke sikkert ting før selve snittet foregår likt med min erfaring. Men her er den:

Innskriving 3 dager før, da var det samtaler med barnelege, gynekolog og anestesi. De går gjenno hva som skjer med både mor og barn.

Innleggelse kvelden før for meg, det kan vel skje samme dag også. Da blir det tatt blodprøver og papirer blir sjekket. Evt samtale med jordmor, lege..

Dagen da det skjer: Sikkert en del venting.. Jeg skulle tas først den dagen, ca kl 8, men ingenting skjedde før 10.30. Da kom jordmor og gjorde meg klar. Hadde rom på føden først, så flyttet til barsel for klargjøring. Jeg måtte kle av meg alt (unntatt sokkene), også alt av metall på kroppen. Ble barbert og fikk satt inn kateter. Så litt mer venting, og plutselig trillet ned til operasjon. Enda mer venting der, var mange folk som skulle være med på dette (stort team pga forliggende morkake med stor fare for blødning og pga misdannet foster som hadde sitt eget team stående klar).

Kom igang til slutt, de satte 3 venfloner (tror det er mer enn vanlig, for de satte en for evt blodoveføring på meg). Spinal blir satt, og likegladsprøytene begynner å komme.. =) Magen blir vasket, og etter de har forsikret seg om at du ikke kjenner noe begynner de. Da tar det ikke mange minuttene før babyen er ute. Hva som skjer etter det er avhengig av tilstanden til babyen. Ikke alle får se den før legene må ta over, men noen får. Du blir sydd, det tar alt fra en halv time til en time. Etter det blir du trillet til intensiv/oppvåkning og må ligge der til du klarer å bevege føttene igjen. Da får du komme på barsel (evt nyfødt intensiv) og være med baby. Litt forskjellig praksis på om far og barn kommer opp på oppvåkning til deg. Men du får se baby før de tar den ut fra operasjonssalen.

Håper det oppklarte noe for deg! =)

Det er jo litt individulelt fra sykehus til men noen fellesnevnere er det..Kan godt fortelle hvordan jeg har opplevevd to av mine..Da det ene var med spinalbedøvelse og det andre i narkose..

Mitt første svangerskap hadde jeg fått innvilget keisersnitt tre uke før termin..Dagen/kvelden før ble jeg lagt inn på observasjonsposten på Haukeland..Fikk snakke med anestesilegen etter mange timers venting på gangen og avtalte da bedøvelse med spinal i ryggen.. Fikk deretter permisjon noen timer til å gjøre hva jeg ville..

Om kvelden før fikk jeg satt et klyster og skulle være fastende etter kl 24.. Like etter gikk vannet hos meg (så typisk) ble da liggende hele natten med rier..Helst ingen keisersnitt på nattestid fikk jeg beskjed om.

Etter en lang natt kunne de trille meg inn på operasjonsstuen ..De greide etter noe tid å sette bedøvelsen og kl 07.31 kom lille Pernille til verden.

Har tatt et snitt mellom dette og det jeg skal fortelle om nå men det var nokså likt det første..

Forrige gang var det bestemt keisersnitt 8 dager før..Barnet skulle forløses i Haugesund denne gangen..Jeg og samboeren min reiste dagen før og prosedyrene med timesvis venting på gangen på å snakke med anestesilegen var vanlig der og..Det ble også denne gangen bestemt spinal bedøvelse..Fikk permisjon til kvelden..Fasting fra midnatt og klyster om morgenen..Vi bestemte oss for å overnatte på pasient hotellet den siste natten..Sov ikke 1 minutt den natten(noe jeg hadde hatt problemer med på slutten)

Oppe på avdelingen la jeg meg ned i sengen og ble liggende det å vente på operasjonen som de skulle ta i 10-tiden..Det varte og det rakk..Vannet gikk også denne gangen av seg selv (utrolig at kroppen tar over slik av seg selv)..Ikke før kl 14.30 ble jeg trillet inn på operasjonssalen ..Etter gjenntatte ganger med å prøve å sette spinalbedøvelsen i ryggen måtte jeg bare be dem om å slutte..Da var jeg helt utslitt og orket ikke mer..(Har en skevhet i ryggen som gjør det verre i mitt tilfelle å finne dette spesielle område)

Samboeren min måtte da gå ut og jeg fikk narkose..

Vår lille prinsesse ble da etter at hun var veid og stelt lagt på pappas bryst noe som selvfølgelig var utrolig spesielt for ham..

Jeg våknet opp sløv og trøtt og visste ingenting om hverken kjønn eller tilstand..

Alt var bare bra med barnet..Jeg hadde mistet endel blod og måtte i ettertid få blodoverføring..Vi var verdens stolteste foreldre..

Nå er det snart påan igjen..Som du kanskje har lest i tidligere innlegg venter vi nå i disse dager på dato om keisersnitt..Blir siste gangen dette og veldig spent på hvordan forløsningen og alt går denne gangen.. Håper du fikk litt råd på veien hvis ikke må du bare spørre hvis jeg har utelatt noe du lurte på..Ønsker deg masse lykke til, klem fra Hildemor

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...