Gå til innhold

søke jobb som gravid....

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør vi mon tro....Jeg er gravid og skal søke jobb....Synes det er ordentlig guffent å komme i en jobb der jeg vet jeg er gravid....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Jeg var gravid da jeg søkte jobb nå sist...det syntes ikke da.Synes ikke vi skal ha dårlig samvittighet...men veit åssen det er.Gå ut å finn deg en jobb og tenk på deg selv.

Vi kan jo ikke ha det slik at dersom men blir gravid og er uten jobb akurrat da så skal man bare sitte på rumpa fordi man ikke vil at en arbeidsgiver skal være så "uheldig" å ansette akurrat oss....

Vi blir jo borte bare en periode også kommer vi jo tilbake i full jobb igjen.

Stå på og finn deg en jobb du trives med.

Skrevet

Dessuten er vi IKKE pliktig i å opplyse på intervju at vi er gravid (eller om vi planlegger å bli gravid i nærmeste framtid). Arbeidsgiver har faktisk ikke engang lov til å spørre om det på intervju.. Lykke til med jobbsøkinga :)

• 3 uker senere...
Skrevet

Jeg er igang med å få ny jobb. Muntlig hørtes det ut som om jobben var min, jeg måtte bare sende papirene. Jeg er 11 uker på vei, og har ikke nevnt noe om det til min nye areidsgiver. Kommer heler ikke til å gjøre det før jeg har vært på kontroll, papirene er signert og det har gått litt tid til. KOmmer sikkert til å synes godt snart:)

Søk ivei, og utnytt de sjansene du får! Gravide skal ikke diskrimineres på arbeidsmarkedet. Det er ikke lovlig, og jeg tror de fleste skjønner det.. Håper jeg hvertfall på da...

Lykke til:)

Skrevet

Jeg søkte på jobb som sykepleier forrige svangerskap, ble innkalt på intervju når jeg var i min 8. mnd:) Så det var ikke noe tvil om hva jeg hadde i vente liksom hehe;) 14 dager etter intervjuet ringte enhetslederen og sa at jeg fikk jobben!!!! Avdelingen jeg skulle begynne på var ny og åpnet 4 dager etter min termin. Så de var fullstendig klar over at jeg gikk rett ut i permisjon. Ingen problem.

Bare søk, plutselig ordner deg seg:)

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg har akkurat begynt i et vikariat der jeg er gravid. Men det er et vikariat som kan gå over til fast etter 3 mnd....Siden jeg nå er 10 uker på vei og de ikke vet noe, så gruer jeg til å si fra....Tipper at de finner på en unnskyldnig til å sparke meg ut derfra når de får høre at jeg er gravid... :(

Skrevet

Det samme gjorde jeg da jeg var gravid med mitt første barn. Sa ingenting om graviditeten på intervjuet, men sa fra med en gang jeg hadde fått jobben. Gikk greit. Har også hatt en arbeidsgiver som har uttalt tydelig at kvinner med barn er mer stabile arbeidstakere når de er tilbake etter permisjon, så han foretrakk disse.

Jeg synes ikke vi har så mye valg når systemet er lagt opp til at vi skal ha jobbet 6 av 10 mnd før fødsel for å få vanlig fødselspenger. 80 % lønn i 1 år sammenlignet med et engangsbeløp som tilsvarer 2 månedslønner har jo mye å si for en familieøkonomi.

Søk jobb med god samvittighet, ikke si noe om graviditeten på intervju. Bit i det sure eplet etterpå og håp på det beste av tilbakemeldinger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...