Gå til innhold

Noen dyreleger eller andre som har peiling på HD hos hund her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begynner å få mistanke om at min hund har HD, hun er 1.5år gammel.

Vi hører at det kommer en sånn knekke lyd fra hoftene hennes. Når jeg legger hånden min på krysse så kjenner jeg at det knekker i leddene hennes. Hvis det ikke er HD, hva kan det være? Å hvis det er HD eller noe annet hva skal jeg gjøre?

Jeg skal ringe dyrelegen i morgen..

Fortsetter under...

Skrevet

Vil anbefale deg å røngte hun hos dyrlegen for å se om hun har HD. Har hun HD så vil denne sykdommen aldri forsvinne, men hun kan vel få smertestillende som hjelper mot smerter når hun begynner å få vondt.

Skrevet

Ja det vet jeg, men er dette symtomer på HD?

Blir det værre med årene? Har at det er forskjellige grader av HD, at ved sterk HD bør man avlive hunden=(

Skrevet

Vet ikke om det er et symtom på HD, men hvis hunden ligger med benene rett ut eller virker som har litt vondt når den reiser seg opp så kan dette være et tegn.

HD utvikles mens hunden vokser. En hund som har utviklet HD, kan få problemer av varierende grad, men slett ikke alltid. Hvorvidt den vil få kliniske symptomer, er i første rekke avhengig av graden av HD, men også i vesentlig grad av hele hundens konstruksjon og funksjon, dvs. hvorvidt hunden er sunt bygget og kan bevege seg riktig og effektivt. Hunder med en dårlig og usunn konstruksjon, vil ofte få større problemer dersom den har HD sammenlignet med en godt konstruert hund som kan bevege seg sunt og effektivt. Riktig mosjon er viktig!

En hund med svak grad av HD vil som regel ikke vise noen symptomer i det hele tatt, og vil kunne leve et helt normalt liv. Dersom hunden har middels grad HD, er det større risiko for at den kan utvikle symptomer. Tidspunktet for når disse symptomene inntrer, kan variere mye. Noen hunder med middels grad HD kan begynne å vise en tendens til stivhet i hofteleddene ved 4-5 års alderen uten at det ser ut som om tilstanden er spesielt smertefull for hunden. Andre kan vise symptomer tidligere, mens atter andre ikke vil vise symptomer i det hele tatt. Dersom hunden holdes i god kondisjon samtidig som man tilpasser hundens prestasjoner til det den selv ønsker å prestere, vil en hund med middels HD i de fleste tilfeller oppnå like høy levealder som en HD-fri hund, og tilværelsen vil ikke være smertefull. Overdreven mosjon, som lange turer i dyp snø, bruk som trekkhund i tungt arbeid osv, er imidlertid ikke å anbefale. Jevn mosjon er viktig. Man må imidlertid være klar over at det finnes hunder med middels grad HD som har tydelige kliniske symptomer på defekten.

Dersom hunden har sterk grad av HD, er risikoen større for at den får problemer med hoftene. For noen hunder er dette direkte invalidiserende, og i enkelte tilfeller kan avlivning være beste utvei. Men man skal være klar over at mange hunder greier seg utmerket selv om de har sterk grad HD, og kan fungere normalt og være svært aktive langt opp i høy alder uten å vise tegn på smerte.

Det er altså ikke nødvendigvis sammenheng mellom den diagnosen som stilles ved hjelp av et røntgenbilde og hvordan hundens kliniske tilstand er! Det er viktig at man ikke begynner å behandle hunden sin som om den skulle være invalid, kun på grunnlag av røntgenbildene.

Skrevet

jeg er ingen dyrlege, men bodde med søstera mi som hadde en hund med hd som vi desverre måtte avlive i en alder av 2 år... hu var så ille på slutten at hun ikke klarte å gå opp trapper engang, men gikk veldig fort med henne, et år fra vi merka det til hu ble avlivet :(

hun var veldig stiv i hoftene bak, så den når hun gikk (jeg ser det veldig fort hos andre hunder nå) og hun sleikte febrilsk på møbler og lignende, fikk beskjed av dyrlegen etterpå at den febrilske slikkingen var et tegn på at dyret hadde store smerter, men det visste ikke vi da..

prøv å se på hunden når h*n går, og se etter stivhet.

uansett vil jeg anbefale å kontakte dyrlege for videre undersøkelser .

lykke til (krysser fingrene for at det ikke er det)

Skrevet

Huff, det var en trist historie, men så er det nå en gang sånn at HD er det blitt mye av, synes jeg da.

Men hva kan det være hvis det ikke er det da? Noe må det jo være..

Annonse

Skrevet

Aner ikke. men jeg har også et kne som det kommer rare lyder fra, men har ikke vondt for det:) Si ifra hva dyrlegen sier da.

Skrevet

Ja det skal jeg gjøre=)

Har du/dere peiling på hva en sånn rønken koster?

Januar mnd er en tung mnd...=(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...