Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

står på websidene til storkklinikken at man skal sjekkes for en del sykdommer før inseminasjon. Rekner med at man må legge fram dokumentasjon på at dette har blitt gjort men må disse være gjort så og så nær opptil inseminasjon? Vi tenker kanskje Danmark til sommern, men kan jeg like godt ta testene nå eller må de gjøres itgjen senere da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De er gyldige i et år fra man tar dem, så jeg tror jeg ville ha ventet litt... kan jo hende det kladder for dere på et par forsøk, men det er irriterende å måtte i vei for å ta alle prøvene på nytt midt i prosessen, så dere kan jo ta dem litt ut på våren kanskje.

Skrevet

Hei, det viktigste er å sjekke at det ikke er noen sykdommer før du starter behandling, og så må du selv være ansvarlig for ikke å påføre deg sykdommer (hiv etc) underveis i behandlingen.

Jeg startet hos Stork i mai i fjor, og har vært 6 ganger hos Stork, og har ikke tatt nye blodprøver underveis, og utsetter meg selvfølgelig heller ikke for muligheten for sykdom, det ville jo være svært uansvarlig.

Kopier av utskrift fra lege har jeg scannet og sendt Stork på mail, det går helt fint, de legger det i mappen min, så er det klart til neste gang jeg kommer.

Om du er i tvil så er det bare å sende en mail til Stork, min erfaring er at de svarer kjapt.

Lykke til :-)

Skrevet

Takk for info, Pluss71, jeg visste ikke at de bare var gyldig i ett år, da må jeg en tur til legen utpå våren, nei det må jeg selvfølgelig ikke, nå skal jeg jo lykkes på neste tur :-)

Skrevet

Jeg hadde bare med meg prøvesvarene ned da jeg skulle insemineres og ga det til dem der og da... det var helt greit.

Klart du ikke trenger nye prøver Rakel64...! Men greit å vite om dette med gyldigheten sånn i aller verste fall... ;-)

Skrevet

Hei!

Mine blodprøver holdt lengre enn lengst, og det var ikke noe problem å ha tatt en pause på halvannet år når jeg først var i systemet.

Men obs, obs - noe vi ikke hadde fått med oss! Og her er det helt sikkert ulik praksis rundt om i landet:

Da vi kom med barn i magen og begynte å blø i uke 6 og 7 og trengte ultralyd (på Ullevål), måtte vi vente ei uke på sånne multiresistensbakterieprøver fordi jeg hadde fått "medisinsk behandling på klinikk i utlandet"! Så da måtte jeg ta prøve av munn og nese og tiss :)

Ler godt av det nå, men det var ikke noen gøy uke å vente unødvendig, så kanskje det er lurt å spørre fastlegen sin der man bor om hvilke regler som praktiseres på det lokale sykehuset slik at prøvene kan sendes når Køben-turen er unnagjort? Sånn i tilfelle at man plutselig må ligge i isolat på grunn av litt dansk donorsæd!

Dette var litt off base, men dog om Stork og blodprøver :)

Skrevet

Da vi var nede nå så tok ikke jeg noen prøver jeg. Ringte de og spurte hvilke prøver jeg måtte ta, og de sa jeg ikke trengte ta noen! Tok prøver våren 2003. Hadde en inseminasjon juli/august 2003, og ble gravid. Skulle starte prosessen igjen i juli 2005, og trengte da ingen nye prøver.

Opplevde forresten og bli lagt på isolat på akutten, da jeg var i uke 19 med mini. Hadde kraftige magesmerter, med oppkast og diarè. Vet ikke om jeg ble lagt på isolat fordi det var snakk om dansk donorsæd da, hmm... Interessant!

Skrevet

Men jeg måtte i alle fall ha nye prøvepapirer med meg, som var yngre enn ett år gamle, da jeg startet opp igjen på Stork nå i oktober 2007. Så kanskje de har blitt strengere. Da jeg var nede i 2003 trengte jeg ikke å vise papirene fra prøvene - da var det nok å bare si at jeg hadde tatt dem. Men denne gangen måtte de ha resultatene i journalen...

Skrevet

Jeg hadde journalsamtalen min hos Stork i 2005. Da trengte jeg ikke å vise noen prøveresultater. Var hos Stork nå for noen dager siden, og da fortalte de at det har kommet nye og strengere regler. Alle må nå vise prøveresultater for å bli inseminert.

Likevel, har du hatt journalsamtalen tidligere og ringer ned og har EL, så kan du bli inseminert uten å ha med resultatene. Du må da skrive under på et papir at du er kjent med reglene osv. og at du tar ansvaret selv hvis du mot all formodning skulle være smittet av noe. Innen neste Stork-tur må du testes og ta resultatene med deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...