Gå til innhold

leppeganespalte - arvelig?


Jannamor

Anbefalte innlegg

Min søster har leppeganespalte og min fetters sønn har også leppeganespalte.

 

Mitt spørsmål er det noen sjangse for at mitt barn kan få det? Er dette noe som er arvelig mellom søsken og sånn?

 

Noen som kan noe om dette?

 

Ingen i min manns familie har eller har hatt leppeganespalte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

det er til dels arvelig. så det er en sjangse for at barnet ditt kan bli født med det. man ser at feks. noen mødre med leppe/kjeve/ganespalter som får barn med L/K/G spalte. men det er også mange miljø faktorer som spiller inn, så ofte er det rent tilfeldig.

du kan lese mer om det på feks nettsiden til Rikshospitalet. de har ett veldig bra spalte-team der, også en telefon man kan ringe hver onsdag med spørsmål ang spalter. men tror den er mest ment for de som venter eller har født ett barn med spalte.

Leppe spalte kan oppdages på ultralyd, men ganespaltene er vanskeligere da de er "innvendig".

Du kan be om grundig ultralyd på bakrunn av familiehistorikk med L/K/G spalte.

og om barnet ditt får det har man med dagens operasjoner et meget godt resultat.

 

lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller ingen rolle for meg om barnet har det eller ikke. Min søster er fantastisk, og mine foreldre har stått på. Hun ser det jo godt selv, men for andre som ikke vet det, er det nesten ikke synlig.

 

Men, det er jo greit og vite. Mye blir anderledes, og mange hensyn må tas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ganske nytt at de anbefaler folat mot leppe-ganespalte. Det var jo mye uenighet rundt dette for noen år tilbake. Jeg vet at de som har ryggmargsbrokk i familien blir anbefalt høyere dose folat enn andre. Kanskje du bør spørre legen din om du også bør ha dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

søstern vet om ei som har det og fikk en sønn med det

 

Jeg har ei venninne ho har tre gutter..de to siste fikk leppe og ganespalte..

Så kan virke som det kan være arvelig til en viss grad ja..uten jeg er noen ekspert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har hørt at tar man mer enn en folat skiller kroppe ut det resterende, men skal spørre legen.

 

noen som vet om noen som har situasjon lik min altså søster med lgs? Vet jo at min søster har en viss prosent 40% tror jeg (ikke sikker) men det blir jo litt annet med meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...