Gå til innhold

Flere med en gammel Volvo 240, som irriterer seg grønn over den skrå bakseteryggen???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en Volvo 240 86-mod. og ryggen på baksetet skrår utover på begge yttersidene slik at et forovervendt bilsete blir stående skjevt der! Har nettopp slitt no inni hampen på å få bilstolen til 2-åringen til å stå fast i baksetet, men måtte gi opp... Aner ikke hva jeg skal gjøre... Det er jo en slags base på stolen som skal stå helt inntil seteryggen, men den vil jo ikke det når ryggen er skjev! Dessuten blir beltefestet liggende bak bilstolen slik at stolen ikke står fast, men lett kan rykkes ut mot bildøra...

Noen som skjønner hva jeg mener og som har noen lure tips?

Hater bilen vår... Var greit når han kunne sitte bakovervendt, men han får snart ikke plass til føttene sine lenger, så er nødt til å snu han... Nekter plent å ha han i fremsetet i hvert fall... Og han er vel litt for liten for en sånn billig beltestol fra 15 kg. Er vel rundt 14 kg kanskje...

Skrevet

Tror jeg ville satt han i forsetet jeg. Det er jo ikke airbag i en 86-mod.

Skrevet

Nei, men jeg tenker at hvis vi skulle kræsje front mot front vil jo han ligge veldig tynt an hvis han ikke har noe som helst foran seg... Hadde kanskje gått an om han skulle sitte bakovervendt for da ville bilstolryggen tatt den verste støyten... Tenkte å ha babyen bakovervendt foran.

Skrevet

Unger skal sitte bakovervent helt til de blir sittende på normalt sete.

Skrevet

Selv om føttene ikke lenger får plass og kommer i klem mot seteryggen??? De kan sitte forovervendt fra 9 kg, altså før 1 år, og nå er gutten vår over 2 år gammel. Ville ikke satt han forovervendt uten god grunn vet du:-)

Skrevet

Dårlig benplass er ikke farlig så lenge han ikke sier at han har vondt selv. Det ser ubehagelig ut for oss voksne men barn kan gjerne sitte med bøyde ben over lenger tid uten å få vondt.

Mer fakta om bøyde ben i bil på denne adressen: http://sikringavbarnibil.blogspot.com/2007/09/byde-ben-er-ikke-farlig.html

Uttalelser fra blant annet overlegen ved barneintensiven ved Ullevål sykehus.

Hva slags sete har dere? Ville prøvd f.eks. Britax Secura eller Britax Two Way Elite(sistnevnte koster et sted mellom 1500 - 2000 kr) som begge er bakovervendt til 25 kg, de kan også gi bedre benplass. Så går det an å selge et evnt. annet sete som dere har. Man kan også feste de bakovervendt i forsetet, om man ikke har airbag så klart. Det er uansett mye tryggere enn å sette barnet fremovervendt.

Man kan lovlig sette barnet fremovervendt fra 9 kg ja, men det frarådes på det sterkeste.

Vil du vite mer om plassering av barnesetet?

http://sikringavbarnibil.blogspot.com/2007/09/hvor-plassere-barnesetet.html

Min gutt på 2,5 år sitter med bøyde ben i vår Golf, men han klager ikke. Og tro meg, han er typen som sier i fra når noe er galt ;)

Skrevet

tryggere å sitte med bøyde bein enn å snu de.. min er 2 og sitter bakover. ikke noe problem. sånn får han bare sitte så lenge det går ja=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...