Gå til innhold

MAgeknip etter restaurant, nå ble jeg bekymra..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spiste ute på en høy standard restaurant i går, og våknet i natt med mageknip. Dette har vedvart etter at jeg sto opp i dag. Blir kjemperedd for listeriasmitte, spesielt etter at det skjedde dødsfall hos fostre etter smitten på rikshospitalet. spiste våruller og ruccola (burde kanskje ikke spise salat ute men har hatt toxoplasmose før), og en kylling og grønnsaksrett. Redd for at det var noe med kyllingen. Den var godtstekt. Har ikke vært kvalm eller hatt diare, enda i hvertfall. Burde jeg bekynre meg? Er jo helt tydelig at det har sammenheng med hva jeg spiste ute da, så vet ikke om jeg burde kontaktet noen. Hvordan finner man ut om man er smittet av listeria?

Fortsetter under...

Skrevet

Har klippet og limt noe jeg fant om listeria (slik at du kan utelukke det). Det første jeg tenkte var at du bare har luft i magen (kan ofte bli litt roblete når man er gravid hvis man spiser mye mat senere på kvelden enn man vanligvis gjør)

Bakterien dør ved oppvarming, men overlever frysing.

Listeriabakterien er i de fleste tilfeller ikke farlig for friske personer, men kan være dødelig for personer med redusert immunforsvar, samt for gravide.

Inkubasjonstid

De fleste som blir syke, får symptomer i løpet av noen dager til få uker. Det kan likevel gå mange uker fra smitte til man utvikler symptomer på infeksjon.

Symptomer

Symptomer på sykdommen vil som oftest være akutt feber og ofte ledsaget av muskelsmerter, leddsmerter, hodepine og ryggsmerter. Tretthet og nevrologiske symptomer kan også forekomme. Infeksjonen kan føre til abort, hjernebetennelse og blodforgiftning.

Eldre, syke og gravide

Eldre pasienter med alvorlig underliggende sykdom er mest utsatte for å få aktiv infeksjon. De fleste som får i seg bakterien vil likevel ikke utvikle tegn på infeksjon.

Det er kjent at gravide har en noe større risiko enn ikke gravide for å få infeksjon med Listeria. Listeriose opptrer da vanligvis i siste tredjedel av svangerskapet. Gravide som kan ha spist infisert mat, må være påpasselige med å søke lege raskt dersom de får symptomer på infeksjon.

Gravide kan smitte sitt barn uten selv å bli syk.

I verste fall kan en infeksjon føre til spontanabort eller medfødte skader hos barnet.

Skrevet

takk skal du ha;-) det høred jo ut som omlisteria har helt andre symptomer enn mageknip da, så det beroliger meg. Mulig det er luftsmerter, men har ikke hatt det i det hele tatt før. Er det noen som vet om det er annen type smitte man kan få av mat som ikke er helt bra når man er gravid, eller tåler som regel fosteret en liten dose mageproblemer pga mat?

Skrevet

Det er nok sikkert baremageknip..jeg får det av ingenting for tiden :) Så det er nok ingenting å bekymre seg for:) Ute på norske restauranter så spiser jeg salat og koser meg..er jo ikke noe galt med det norske vannet i forhold til i syden.der er det nok lurt å være forsiktig med sånt :) spis og kos deg du :)

Skrevet

tusen takk jenter, det hjelper å høre at dere ikke tror det er grunn til bekymring. Blir jo på tuppa av mindre for tida;-)

Skrevet

jeg å spiste kebab når jeg gikk med min sønn ,kjøpt ute.

hadde skikkelig mageknipe,dagen etter kastet jeg opp,da var alt bra.bare åpnet munnen så kom alt ut.

vet ikke helt hvorfor,men alt var no bra med både meg og min sønn:)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...