Gå til innhold

Fødselspermisjon/stebarnsadopsjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Jeg har termin i juli og min partner og jeg har så vidt begynt å planlegge permisjon etc. Vet dere om man kan sende søknad om adopsjon før barnet er født, ved å søke i forhold til termindato? Kan en farskapssak henlegges før fødselen ved å vise til papirene fra Stork?

I forhold til fødselspenger og permisjon så planlegger vi at jeg (biologisk mor) i utg.punktet tar ut all permisjon (12mnd 80%) men hvis adopsjonen går raskt i gjennom så ønsker vi at min partner tar ut de siste 3 mnd. Vet dere om det er greit å endre permisjonsøknaden underveis? bør man i søknaden skrive hva registrert partner ønsker å ta ut i permisjon (i rubrikken for far) selv om det ikke foreligger en adopsjon ennå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Vi er i samme situasjon (termin i juni/juli). Trudde vi kunne begynne adopsjonsprosessen no, men i følge det vi har funne på bufetat sine internettsider må vi desverre vente til barnet er født. So visst nokon veit noko anna vil vi gjerne vite det!

Er det forresten nokon som veir kor lang tid prosessen tar? Er det håp om at adopsjonen blir godkjendt tidsnok til at medmor kan kan siste del av permisjonen, sjølv om vi ikkje søker før etter at barnet er født?

Skrevet

har ikke svar på det dere spør om direkte, men vil bare gi et annet innspill;

de to ukene "far" har rett på ifbm fødsel er hjemlet i arbeidsmiljøloven - der står det også at de to ukene kan tas ut av en annen enn far hvis vedkommende bistår mor. arbeidsmiljøloven hjemler ikke lønn (dvs perm uten lønn) hjemmel for lønn er det i noen tariffavtaler. i staten er det hvemsomhelst som hjelper mor, i kommunen er det "bare" registrert partner som har rett til slik perm. dvs at hvis en enestående mor har en mor,søster, venninne som jobber i staten, vil de kunne få to uker fri med lønn for å hjelpe deg ifbm fødsel.

reg partner får lønn også hvis vedkommende jobber i kommunen.

"alle" har krav på to uker fri uten lønn.

Skrevet

Hei.

Ikke sikker på om jeg kan svare på alt, og om infoen fremdeles er relevant, men vi prøver.

Man kan forandre permisjonssøknaden underveis. Det står at man ikke kan det, tror de da helst sikter til antall uker og prosent lønn. Jeg sendte inn søknad hvor alle ukene sto oppført på meg, men la ved et notat om at straks adopsjonen gikk igjennom ønsket vi å dele permisjonen.

Man skal kunne sende søknaden før barnet er født, dette er jeg ganske så sikker på. Om det lønner seg er en annen sak. En del av de papirene man må innhente har jo en "foreldelsesfrist" som er ganske snau, samt at en del av de papirene man først kan få etter at barnet er født kan la vente på seg. Da vi var i denne prosessen for et drøyt år side fikk vi f.eks ikke beskjed om at farsskapssaken var henlagt. Først etter lang venting tok jeg en telefon, fikk da vite at dette var avgjort uker i forveien, men at det ikke var praksis å innformere biologisk mor...

Men med godt forarbeide skal dere kunne levere søknaden før fødsel og være ferdige et par måneder etter dette igjen, hvis dere da tilhører en avdeling av BUFetat som ikke trenerer prosessen.

Et par i Bergen fiksa det så kjapt ifjor, mener jeg å huske.

Det skal ikke lenger være påkrevet med sosialrapport, men ville ikke tatt for god fisk at alle vet dette.

Ta gjerne kontakt med departementet for å få de siste retningslinjene for denne prosessen, da er dere best rustet. Vi opplevde flere ganger å sitte på langt mer og nyere informasjon enn BUFetat, og hadde vi da ikke visst det vi visste, hadde alt tatt mye lengre tid....

Lykke til!

For oss tok det 10 måneder, men det skal gå langt raskere nå!

Skrevet

Hei!

Tusen takk for all nyttig informasjon. Godt for oss at noen allerede har tråkket opp stien :-)

Skrevet

Hei callmebecka,

jeg leste innlegget ditt. Er det slik at sosialrapport ikke lengre er påkrevd? Vet du fra når det gjelder?

Vår datter er snart 13 mnd. og jeg har fortsatt ikke fått adopsjonspapirene i orden..

De skylder på at jeg har vært gift før, og at de via en sosialrapport derfor må "prøve" hvor godt forhold vi har - til tross for at vi har vært samboere/gift i 5 år!

Jeg begynner å bli veldig utålmodig *sukk*

Permisjon får jeg jo ikke, siden hun har fylt et år, men det hadde jo likevel vært ok om hun også juridisk sett snart var min :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...