Gå til innhold

Lurer litt

Anbefalte innlegg

Skrevet

på hvordan det er å være våken når man får keisersnitt. Skal ha keisersnitt om kunn få dager :) Er skikkelig pysete med alt som har med blod og sånnt å gjøre. Men jeg ser vel ikke det? Hører man mye fra selve opperasjonen? Hvor lang tid tar det?

Ble mange spørsmål,men er veldig takknemmelig visst noen kan svare :)

Hilsen ei som snart blir mamma igjen :))

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!!!

det å være våken under keisersnittet er en flott opplevelse! Ingen ting å grue seg for... det blir hengt opp en duk forran hodet ditt under operasjonen så man ser absolutt ingen ting! Jeg hørte ingenting annet enn et hyl fra ungen da hun kom ut og det gikk FORT! tok 2-3 min fra de begynte til hun var ute! Jeg rakk vel egentlig ikke å tenke så mye på noe som helst for alt gikk så fort. Var ikke klar over at de hadde begynt engang før hun plutseli var ute! :-) Det tok vel 20-25 min å sy igjen også var jeg blitt mamma!!!!

Masse lykke til om noen dager! Gled deg!!!!!!!! :-)

Skrevet

Hei - jeg har hatt to keisersnitt før. De har vært akutte, men ikke med fare for liv og helse hverken for mor eller barn, så opplevelsen av dem har nok vært nokså like de som får planlagt keisersnitt.

Husker nok ikke helt rekkefølgen ting foregikk i, men her er ihvertfall noen punkter.

Barbering av kjønnshårene - nødvendig da de legger snittet helt i bikinilinjen.

spinalbedøvelse - sitter på operasjonsbordet og krummer ryggen så godt det lar seg gjøre mens de setter sprøyten. dovner fort bort i beina, følelsen forsvinner, og du legges bakover på operasjonsbordet.

Deretter festes alt mulig av kanyler med intravenøs væske - vet faktisk ikke hva det var alt sammen.

De setter opp et skjermbrett mellom deg og magen. Pappan, dersom han er med, får sitte oppe i nærheten av hodeenden sammen med deg. Så vasker de magen din med jod, før de gjør snittet. Dette kan du kjenne, men helt uten smerte. Hvis du kjenner at det stikker litt, må du bare be dem vente, for da har ikke bedøvelsen begynt å virke helt enda.

Det kan virke litt kaotisk fordi det er så mange tilstede, men alle har sine oppgaver, og alt er nøye organisert. En barnelege tar imot barnet idet de løfter det ut, og du hører antagelig stemmen til barnet ditt for aller første gang. Du kan antagelig ikke ta det imot pga alle kanylene - armene dine ligger på små brett ut til hver side. Men barnelegen holder barnet frem for deg, slik at du får se det, og kanskje kjenne det mot kinnet ditt.

Så forsvinner papppan og barnelegen ut for å sjekke barnets tilstand, vekt og lengde. Du må pent ligge der mens du lappes sammen igjen.

Siden triller de deg inn på oppvåkningen/overvåkningen hvor du blir liggende et par timer ihvertfall. Det forventes kanskje at du skal sove og slappe av litt, men det har ikke jeg fått til etter mine keisersnitt. Til det har kicket vært alt for stort. og siste gangen fikk jeg mast meg til at pappan og jentebarnet fikk komme ned til meg etter ca en halv time.

Barnet er som regel utrolig våkent og opplagt, det er jo et kick å bli født også, selv om det foregår ved keisersnitt. Så får du hjelp til å legge barnet til brystet - en fantastisk følelse å kjenne den lille kroppen mot huden for første gang. Kjenner at jeg gleder meg utrolig nå som jeg forteller om det.

Det som kanskje er litt skremmende for pappan er at han blir den første som får den nære kontakten med den lille. Hvis barnet er i fin form, venter han oppe på barselrommet, mens du blir lappet sammen igjen. Men tenk så utrolig fint at de to får den kontakten sammen, før du kommer med puppen og nærmest gjør krav på all oppmerksomhet. Vet ihvertfall at det har vært stort for mannen min.

Vel håper det var litt denne typen info du var ute etter - lykke til ihvertfall!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...