lindispindis Skrevet 5. januar 2008 #1 Skrevet 5. januar 2008 kl 11 idag stod jeg opp,og det rant blank væske nedover bena mine,luktet ingenting,så urin var det iallefall ikke. Dro på føden for en sjekk,hadde tatt på meg et truseinnlegg før jeg dro,men det kom ikke noe mer. På sykehuset fant de ikke ut om det var vannavgang eller ikke,legen sa det kan være fordi hodet var så langt nedi bekkenet at det kan blokkere for vannet. Noen her inne som har opplevd detsamme? at konklusjonen har vært at de ikke vet hva det er ,at man bare må følge med selv. og evt om det er noe av vannet som har gått,at det har tatt lang tid før riene satt inn? Håper på svar fra noen:)
CarlaB Skrevet 5. januar 2008 #2 Skrevet 5. januar 2008 Hei, begge mine fødsler har startet med vannavgang akkurat slik (det renner litt), men uten rier. Første gangen var jeg også litt usikker på om det var vannavgang eller ei, men slik du beskriver det høres det ut som vannet har gått hos deg. Ved første fødselen min hadde de en regel ved Ullevål om å vente tre døgn før de satte igang fødselen dersom den ikke startet av seg selv. Vannet gikk om morgenen og riene begynte så smått neste morgen, men ordentlige rier startet først på kvelden. Slapp derfor igangsetting. Babyen kom på natten. Ved siste fødsel som var i desember 07, var regelen ved Ullevål at de satte i gang fødselen etter et døgn dersom den ikke startet selv. Det er pga infeksjonsfaren. Denne gangen gikk vannet også om morgenen, men denne gangen rant det mye mindre enn sist. Jeg var likevel sikker på at det var fostervann ettersom jeg hadde erfaringen fra tidligere, men hadde jeg ikke hatt det kunne jeg lett blitt usikker slik som deg. Jeg kom til sykehuset neste morgen uten rier, men de hadde det så travelt der så det drøyde med igangsettingen. Dermed startet det av seg selv denne gangen også. Riene kom etter noen timer, og babyen bare noen få timer etterpå. Hvilket sykehus hører du til? Stol på deg selv, man kjenner seg selv best. Spennende om fødselen er rett rundt hjørnet! Lykke til!
lindispindis Skrevet 5. januar 2008 Forfatter #3 Skrevet 5. januar 2008 hører til på ullevål!fikk beskjed om å bare følge godt med,har enda ikke kommet noe mere..så får vel bare vente å være tolmodig da:)
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2008 #4 Skrevet 5. januar 2008 Jeg ble igangsatt etter 24 timer på Ullevål etter vannavgang. De setter en krem som stimulerer mormunnåpningen hvis du ikke allerede har litt åpning da, men det bruker man ikke som førstegangsfødende tror jeg. Etter kremen tok det et døgn til neste krem, så et døgn til. Så det tok litt tid etter jeg ble innlagt. Men det var egentlig bare fint, vi gikk tur og koste oss de siste to dagene som par uten barn. Fint å smøre seg med tålmodighet med andre ord, det kan fortsatt ta litt tid :-). Lykke til!
CarlaB Skrevet 5. januar 2008 #5 Skrevet 5. januar 2008 Jeg syntes det hjalp til å fremskynde riene ved å være i aktivitet. Når vannet har begynt å gå så er jo kroppen klar for at fødselen skal skje snart. Men det gikk jo over et døgn før det var noen antydning til rier hos meg likevel. Vanskelig å være tålmodig når man venter slik:)
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2008 #6 Skrevet 5. januar 2008 Jeg gikk lange turer og i trapper etter vannavgangen for å få fremgang. Og vi kysset og klinte :-). Det hjelper også. Kom en ri etter hver kyssing. hehe. Men det tok nå et par døgn allikevel før riene ble mer tak i. Jeg hadde ikke hatt noen åpningsrier/kynnere i svangerskapet, så jeg hadde en lengre vei å gå enn de som har hatt mye kynnere. Det er veldig forskjellig, og det er greit å innstille seg på flere mulige utveier. Hvis det ikke går fremover og du blir skuffet av det, kan det igjen være et hinder for fremgangen. Så jeg foreslår igjen å være tålmodig og nyte fødselsprosessen og det som foregår i kroppen din. :-)
Gjest Skrevet 5. januar 2008 #8 Skrevet 5. januar 2008 Hei! Med meg gikk vannet litt og litt fra kl 13.. Kom inn på kontroll kl åtte om kvelden, da var det fremdeles ikke tegn til rier :s Men siden gutten vår var litt aktiv så måtte jeg ha tre ctg pga hjerterytmen. Når den siste ble tatt ca kl elleve om kvelden begynte riene så vidt.. Dro hjem en liten tur, men var tilbake på sh kl ett om natten med knappe to min mellomrom mellom riene.. Så tror nok at dette er veldig forskjellig fra person til person Med eldste gikk ikke vannet før jeg var kommet på sh og da hadde jeg gått med rier i maaaaange timer Håper for din del at det nærmer seg noe snart da Masse lykke til hvertfall
Krokka og prinsessa Skrevet 5. januar 2008 #9 Skrevet 5. januar 2008 Jeg har ikke lest de andre svarene, men skal ikke jormora da klemme grundig på magen for å skjekke om du lekker fostervann???? Det mener jeg bestemt hun gjorde på en venninne av meg i samme situasjon...
lemontree Skrevet 5. januar 2008 #10 Skrevet 5. januar 2008 Ja, jeg opplevde akkurat dette. Jeg var hjemme igjen etter å ha blitt strippet og hadde en del korte masirier. Plutselig rant det er del vann, ikke mye, men det sildret. Så stanset det igjen. Mange timer senere, da jeg hadde vært i fødsel en stund etter en langsom og rolig åpningsfase, tok jm vannet, og da fosset det virkelig. Da var jeg jo et spørmålstegn, for jeg var helt sikker på at det hadde kommet vann tidligere. Forklaringen var at det kan ligge vann i lommer mellom "vannhinner", og at en ytre hinne hadde sprukket og litt vann lekket ut, men at hodet til barnet hadde blokkert for videre lekkasje når det da hadde fått gli litt lengre ned. Da hun tok vannt, fosset det skikkelig... Lykke til med fødselen og alt, det er nok ikke lenge igjen nå!!! Stor klem!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå